arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

شاه کلید فرهنگی دولت یازدهم؛ مدیر استراتژیک دولت دوازدهم/ مدیریت راهبردی در پاشنه آشیل دولت

«شاه کلید فرهنگی دولت یازدهم» این عنوانی بود که برای اولین بار در معرفی مردی نوشتیم که آن روزها چندان برای عموم مردم شناخته شده نبود اما این روزها دیگر همگان او را می شناسند و به نقش کلیدی وی در دولت یازدهم تا حدودی اشراف یافته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «شاه کلید فرهنگی دولت یازدهم» این عنوانی بود که برای اولین بار در معرفی مردی نوشتیم که آن روزها چندان برای عموم مردم شناخته شده نبود اما این روزها دیگر همگان او را می شناسند و به نقش کلیدی وی در دولت یازدهم تا حدودی اشراف یافته اند.

به گزارش خرداد؛ شاید بتوان گفت که سید رضا صالحی امیری فعال ترین عضو عالی ستاد روحانی در ایام انتخابات 92 بود، مردی که نقش بسیار عمده و کلیدی در برقراری پل ارتباطی میان حلقه نزدیکان روحانی و اردوگاه اصلاحات ایفا کرده و اجماع راهگشا با نقش آفرینی ویژه وی ممکن و میسر شد، او سپس در چینش کابینه به عنوان رییس کارگروه تعیین وزرا و مسئولین دستگاه های فرهنگی و اجتماعی نقش اصلی را در مشورت به رئیس جمهوری داشت و سپس به عنوان سرپرست وزارت ورزش معرفی شده و بعد تر برای رای اعتماد به مجلس رفت اما ایفاگری نقش کلیدی او در بزنگاه های مهم، باعث شد که کینه عمیقی از او شکل گرفته و در ماجرای رای اعتماد بی سابقه ترین حملات به وی انجام پذیرد.

صالحی امیری اما به کتابخانه ملی رفته و از پای ننشست، مجموعه فرهنگی که در دوران مدیریتی وی به کانون توجهات بازگشته و دوران شکوه خود را دوباره تجربه کرد و پس از دوران فترت یک دهه ای جایگاه فرهنگی خود را بازیافت.

تغییر حال و هوای مجلس فضا را مهیا کرد تا صالحی امیری در راس تیم فرهنگی دولت و در وزارت ارشاد به ایفای نقش بپردازد، دوران مدیریت وی در ارشاد البته چندان دراز نبود اما در همین مدت کم او استراتژی های مشخص و هدفمند و کلانی برای وزارت ارشاد و رویکردهای فرهنگی دولت ترسیم کرد که نقشه راه وزیر آینده ارشاد هم از این معبر خواهد گذاشت، وزارتخانه ای که با توجه به حساسیت های ویژه روی آن دیگر نام صالحی امیری را بر راس خود نخواهد داشت.

حال سئوال اینجاست که این مدیر استراتژیک و کارکشته در حوزه فرهنگی آیا قرار است خانه نشین شود و با تجربیات فراوان و تالیفات بسیار و ارتباط قوی با رئیس جمهوری و بدنه راهبردی دولت عرصه فرهنگ از خدمات و پتانسیل بالقوه او محروم بماند؟

 نکته ای که آنچنان ناخوشایند هست که نمایندگان مجلس را بر آن دارد که در اقدامی کم سابقه خطاب به رئیس جمهوری نامه نوشته و در کنار مجید انصاری خواستار بهره گیری از او در دولت در منصب مناسب شوند.

 این روزها گفته می شود که صالحی امیری قرار است با تشکیل یک معاونت تازه امور اطلاع رسانی و حوزه رسانه دولت را در اختیار بگیرد، منصبی که البته در جایگاه و هم رسته با وزارت ارشاد نیست اما بی گمان مهم ترین نقطه ضعف و پاشنه آشیل دولت را پوشش می دهد و بسیار به کار دولت و ملت می آید.

و البته صالحی امیری اهل ملاحظات شخصی و پرستیژهای تصنعی نیست و به کار و اندیشه و تولید فکر و محتوا و پیش برد منافع دولت و ملت می اندیشد، آنچنان که به رغم عدم حضور در کابینه دوازدهم تا این لحظه بر بهبود وضعیت کابینه و نیز کارآمدی آن تاکید کرد و بر این نکته نیز پای فشرد که همه باید در کنار هم به دولت دوازدهم کمک کنند و با این وصف حضور او در چنین معاونت راهبردی و مهمی دور از انتظار نیست.
نظرات بینندگان