arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰
طي روزهاي اخير در بازار کامپيوتر اتفاق افتاد

رشد 10 تا 30 هزار توماني قيمت لپ تاپ

اين روزها بازار خريد و فروش کامپيوتر به ويژه لپ تاپ به شدت نابسامان و آشفته است و روند قيمت ها طي هفته گذشته چندان منطقي نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: اين روزها بازار خريد و فروش کامپيوتر به ويژه لپ تاپ به شدت نابسامان و آشفته است و روند قيمت ها طي هفته گذشته چندان منطقي نبوده است.
   
    به گفته فعالان بازار، رشد هزينه هاي واردات و ترخيص کالا، افزايش قيمت دلار به رقم 1193 تومان طي دو روز اخير، رشد جهاني قيمت برخي از کالاها و عوامل ديگر در كنار هم باعث شده اند تا قيمت ها در بازار طي سه تا چهار روز اخير در حدود 20 تا 40 هزار تومان افزايش يابد.

    به گفته جوادي، کارشناس فروش شرکت پاندا تکنولوژي، طي سه روز گذشته قيمت لپ تاپ هاي اپل در حدود 30 تا 40 هزار تومان، قيمت لپ تاپ هاي سوني در حدود 20 تا 30 هزار تومان و قيمت لپ تاپ هاي ساير برندها در حدود 10 تا 15 و گاه20 هزار تومان افزايش يافته است.

    وي افزود: علاوه بر رشد قيمت ها، موجودي برخي از برندها در بازار تا حدودي کاهش يافته است. به عنوان مثال، موجودي لپ تاپ هاي اپل در بازار کمتر از برندهايي مانند DELL يا MSI است. به همين دليل ميزان رشد قيمت ها در مورد برندهايي که با کاهش موجودي در بازار مواجهند بيشتر است.

    نريماني، يکي ديگر از فعالان بازار کامپيوتر هم با تاييد خبر رشد قيمت ها در بازار کامپيوتر، به ويژه بازار لپ تاپ گفت: با توجه به رشد قيمت ها و روند بي نظم قيمت ها در بازار، ميزان تقاضا در بازار در حد قابل توجهي کاهش يافته است و بازار در رکود به سر مي برد.

    به گفته وي، ميزان رشد قيمت ها در بازار در حدود 10 تا 30 هزار تومان بوده است، ولي برخي از برندها مانند DELL ،MSI و... با رشد قيمت مواجه نشده اند.

    به گفته وي، اين چند دستگي قيمت در بازار بيشتر باعث عدم اعتماد خريداران به وضعيت بازار مي شود؛ چرا که آنها از جريان هاي بازار بي اطلاعند و تصور مي کنند شرکت ها و فروشندگاني که قيمت ها را کاهش نداده اند منصف و شرکت هايي که قيمت ها را در حدود 10 تا 40 هزار تومان گران کرده اند گرانفروشند و به دنبال کسب سود بيشتري از بازار هستند؛ ولي اينطوري نيست.

    در حقيقت شرکت هايي که با کاهش موجودي مواجهند، ناچارند کالاها را با دلار گران وارد کنند و هزينه هاي بيشتري بابت واردات و ترخيص بپردازند. به همين دليل قيمت ها را افزايش مي دهند، ولي برخي از شرکت ها نمونه هاي قديمي را که مدت ها در انبار مانده بودند و مخاطب نداشتند به بازار عرضه کرده و با قيمت پايين به فروش مي رسانند.

    سامان حياتي، يکي ديگر از فعالان بازار نيز با تاييد گفته هاي نريماني گفت، اگر اين روزها سري به بازار لپ تاپ بزنيد متوجه مي شويد

    مدل هاي قديمي که تاکنون خبري از آنها در بازار نبوده است و جزو مدل هاي فوق قديمي به حساب مي آمدند در حال حاضر در بازار موجودند و با قيمت اندک به فروش مي رسند.

    به عنوان مثال لپ تاپ هايي با پردازنده هاي سري دوهسته اي (CORE 2) که ديگر در بازار چندان مخاطبي ندارند در حال حاضر با قيمتي حدود 500 تا 650 هزار تومان به فروش مي رسند. به گفته وي، گروهي از خريداران که به دنبال خريد لپ تاپي ارزان قيمت براي انجام امور روزمره هستند براي خريد اين لپ تاپ هاي ارزان قيمت اقدام مي کنند.

    فعالان بازار مي گويند، در شرايط فعلي زمان مناسبي براي خريد لپ تاپ نيست و بهتر است براي خريد دست نگه دارند.
نظرات بینندگان