arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

برکناری وزیر کشور افغانستان؛ آیا عبدالله با رفتن «جاهد» موافقت کرده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که «تاج محمد جاهد» از حزب جمعیت اسلامی و حامی عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری گذشته این کشور توسط اشرف غنی برکنار شده اما رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نسبت به آن واکنشی نشان نداده است.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان با صدور فرمانی «ویس برمک» وزیر کنونی دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی را به عنوان سرپرست وزارت کشور افغانستان تعیین کرد.

عبدالله رئیس اجرایی افغانستان تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده و هنوز مشخص نیست که آیا تاج‌محمد جاهد با هماهنگی ریاست اجرایی دولت این کشور برکنار شده باشد.

این در حالی است که اخیرا اشرف غنی وزرایی را که سال گذشته از سوی پارلمان سلب صلاحیت شده بودند و به عنوان سرپرست به کارشان ادامه می‌دادند را با نامزدهای وزرای جدید جایگزین کرد، اما تاج‌محمد جاهد وزیر کشور افغانستان بود و از سوی پارلمان سلب صلاحیت نشده بود.

از سوی دیگر ریاست اجرایی افغانستان قبلا اعلام کرده بود که نامزدهای وزرای جدید از سوی ارگ ریاست جمهوری با هماهنگی و موافقت عبدالله معرفی شده‌اند اما تاکنون ریاست اجرایی این کشور درباره عزل تاج محمد جاهد از قوم تاجیک اظهار نظری نکرده است.

در بیانیه‌ ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که تاج‌محمد جاهد را از پس از برکناری از وزارت کشور به عنوان مشاور جدید اشرف غنی در امور امنیتی معرفی شده است.

«ویس برمک» سرپرست جدید وزارت کشور و وزیر سابق دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی  قبل از وزارت کشور و ریاست توسعه روستایی در افغانستان کار کرده است.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که تعیین ویس‌برمک به عنوان وزیر جدید کشور در حالی که هیچ تجریه‌ نظامی و امنیتی ندارد در واقع به منظور تصرف این وزارتخانه از سوی اشرف غنی و حنیف‌اتمر صورت گرفته‌ تا رئیس‌جمهور خود نیروهای پلیس را رهبری کند.

وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم در افغانستان در مبارزه با مخالفان مسلح دولت محسوب می‌شود زیرا نیروهای پلیس در این کشور بیشتر در میدان‌های جنگ به عنوان سرباز حضور دارند.

وزارت کشور افغانستان قبل از این از سوی اشرف غنی به عنوان قلب فساد اداری در افغانستان نیز یاد شده بود و اخیرا اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی و نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل نیز فساد ادرای در این وزارتخانه را نگران‌کننده دانسته بودند.

گرچه مردم از عملکرد وزارت کشور و دفاع دل خوشی ندارند اما هنوز مشخص نیست که اشرف غنی به دلیل کشمکش‌های سیاسی و یا عدم شایستگی تاج محمد جاهد را برکنار کرده است.
نظرات بینندگان