arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

شاخص بورس در میانه کانال 81 هزار واحدی در جا زد

شاخص بورس امروز (دوشنبه) در جا زد و با 2 واحد کاهش به رقم 81 هزار و 659 واحدی رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاخص بورس امروز (دوشنبه) در جا زد و با 2 واحد کاهش به رقم 81 هزار و 659 واحدی رسید.

به گزارش انتخاب، حجم معاملات امروز بورس نیز کم حجم و کم رمق بود. بر این اساس، بیش از 467 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 156 میلیارد ریال در 38 هزار و 861 نوبت خرید و فروش شد.
 
نگاهی به شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان دهنده افت اغلب آنهاست. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، کمتر از یک واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 25 واحد افت کرد.
 
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 19 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 54 واحد کاهش یافت.
 
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 26 واحد پایین آمد، اما شاخص بازار دوم بورس 133 واحد بالا رفت.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه فلزات اساسی با معامله 82 میلیون سهم به ارزش 201 میلیارد ریال اختصاص داشت.
 
گروه شیمیایی به ارزش 107 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 76 میلیارد ریال نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.
 
نمادهای رانفور (خدمات انفورماتیک)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و خودرو (ایران خودرو) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، اما حکشتی (کشتیرانی)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و وصندوق (سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت قابل توجه شاخص شدند.

**افت 2 واحدی فرابورس
 
حدود 187 میلیون ورقه بهادار به ارزش 761 میلیارد ریال در بازارهای چندگانه فرابورس ایران مبادله شد.
 
شاخص فرابورس، در پایان معاملات امروز بیش از 2واحد کاهش یافت و در جایگاه 918 واحدی قرار گرفت که نماد «مبین وان کیش» بیشترین تاثیر مثبت و سرمایه گذاری مس سرچشمه بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت.
 
در بازار اوراق با درآمد ثابت، 141 هزار اوراق به ارزش حدود 140 میلیارد ریال خرید و فروش شد که نماد «اخزا11» با جابجایی 34 هزار و 784 ورقه به ارزش 33 میلیارد ریال، صدرنشین تابلو اوراق بود.
 
اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز در بازار امروز در دامنه قیمتی 766 هزار تا 803 هزار ریال خریدوفروش شد که تسه بهمن‌ماه94 بیشترین قیمت و اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت96 کم‌ترین نرخ را داشت.

**
به نوشته تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار، یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت معاملات بورس گفت: سه عامل مهم و تاثیر گذار در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند رشد پایدار و بلند مدت این بازار را رقم بزند.
 
«علی اسلامی بیدگلی» تاکید کرد ثبات در مسائل سیاسی باعث کاهش ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه می شود که این موضوع به بهبود انتظارات از بازار سرمایه می انجامد.
 
وی یادآوری کرد برگزاری مراسم تحلیف، معرفی کابینه و انتخاب وزیران پیشنهادی و اخذ رای اعتماد می تواند باعث ثبات برنامه چهار ساله کشور و در نتیجه، بهبود شرایط بازار سرمایه شود.
 
این کارشناس بازار سرمایه نرخ سود بانکی را دومین عامل موثر بر بازار سرمایه دانست و گفت: اعلام برنامه های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و پرداخت سود علی الحساب 15 درصدی، در صورتی که اجرایی شود باعث بهبود بلند مدت بازار سرمایه می شود.
 
به گفته وی، نرخ بالای بهره در اقتصاد کشور یکی از موانع اصلی رشد بازار سرمایه است و در صورتی که مدیران بانک مرکزی در مسیر کاهش این نرخ قدم بردارند، یکی از مشکلات مهم بازار سرمایه برطرف می شود.
 
این فعال بازار بورس گفت: در بازارهای خارجی نیز شاهد رشد همزمان و قابل توجه قیمت کالاهای فلزی، معدنی، برخی پتروشیمی ها و اندکی نفت بودیم.
 
وی با تاکید بر اینکه رشد قیمت کالاهای جهانی در سودآوری شرکت های داخلی تاثیر گذار است، گفت: بخش عمده ای از رشد بازار سرمایه نیز از افزایش سودآوری شرکت هایی تاثیر می پذیرد که سودآوری آنها وابسته به رشد قیمت های جهانی است.
 
وی افزود: با وجود اینکه رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی با سرعت قبل نیست اما به دلیل فاصله قابل توجه قیمت بازار با بودجه شرکت ها می توان رشد برای شرکت های این گروه قابل توجه سودآوری را متصور بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان