arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

شرق الاوسط: توطئه قطر برای ایجاد جنگ در مرزهای عربستان / ادعای حضور ایران در این توطئه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط دلایل و مدارکی منتشر کرده که در آن مدعی دست داشتن دوحه در ایجاد جنگی در مرزهای جنوبی عربستان در سال ۲۰۰۹ شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، این روزنامه فرامنطقه‌ای مدعی شد،‌ طبق اسناد منتشر شده از آرشیو اسناد اطلاعاتی علی عبد الله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، قطر توطئه‌ای را با هدف ایجاد جنگی در مرزهای جنوبی عربستان در سر داشت که به ادعای آن ایران، نیروهای حزب‌الله و نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن در آن شرکت داشتند.

الشرق الاوسط با استناد به این مدارک مدعی ارتباط دوحه با نیروهای وابسته به انصارالله از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، و مسائل مربوط به پرونده استان صعده، دخالت‌های قطر،‌ ایران، حزب الله و پول‌هایی شد که دوحه در پوشش کمک به بازسازی صعده در اختیار نیروهای انصارالله قرار داد.

همچنین این روزنامه مدعی میانجیگری قطر در آزادسازی تعداد زیادی از نیروهای انصارالله شد که در زندان‌های علی عبد الله صالح محبوس بودند.

الشرق الاوسط به نقل از محمد الولص، سیاستمدار یمنی که این اسناد را در اختیارش قرار داده، نوشت، دوحه از ابتدای سال ۲۰۰۰ یعنی چهار سال پیش از آغاز جنگ‌های صعده به صورت مخفیانه از نیروهای انصارالله حمایت می‌کرده‌ است. این حمایت بعدها شکل ثابتی به خود گرفت و به صورت مبلغ ۱۰۰ هزار دلار در اختیار یحیی قاسم عواضه، از رهبران انصارالله قرار گرفت.

الولص مدعی شد، از دیگر انواع حمایت قطر از حوثی‌ها ارائه بیش از ۱۰۰ دستگاه مخابراتی بین‌المللی "ثریا" جهت ارتباط آنها با تهران وضاحیه جنوبی و پنج دستگاه خودروی زرهی، انتقال ده‌ها کارشناس نظامی حزب الله به صعده با نام‌ها و سمت‌های مستعار در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ جهت آموزش حوثی‌ها و حفاری تونل‌هاست.
نظرات بینندگان