arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

حقيقت نياز به استدلال ندارد - محمدرضا فروتن

* محمد رضا فروتن/ بازيگر سينما
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوايل وقتي با خيلي از کارگردانان صحبت مي کردم و صحبت از بازي من در نقشهاي مختلف مي شد، آنان مي گفتند بهتر است در قالب يک ستاره سينما باقي بمانم که نقشهايش، خيلي تغيير نمي کند، اما من با اينکه نمي دانستم چقدر از پس اش بر مي آيم، دوست داشتم کاراکترهاي مختلف را بازي کنم.

معناي «بازيگري» براي من، روي پرده و سردر سينما بودن، نبود. فکر مي کردم اگر قرار است بازيگر شوم بايد چيزي بيشتر از اينها باشد و بايد توانايي آن را داشته باشم که بتوانم شخصيتها و تيپهاي متفاوت را بازي کنم. براي همين تلاش کردم و در کنار سختي هاي رسيدن به نقش، لذت آن را هم بردم.

گاه در ميان نقشهايي که بازي کردم، براي کاري خيلي تلاش کردم و در نهايت نيز نتيجه رضايتبخش از آب درآمد و گاه هم تلاشهايم به نتيجه نرسيد و آن طور که فکر مي کردم نشد. تعارف ندارم، جاهايي هم، نيازي به تلاش و پيچ و واپيچ هايي که جماعت بازيگر مي گويند:«اين قدر عرق ريختيم تا به اين نقش رسيديم» نبوده است!

من مسير بازيگري را طي کرده ام و اکنون در مقطعي هستم که احساس مي کنم به ميانسالي نزديک شده ام. تصور مي کنم بايد زمان بيشتري را به خودم اختصاص بدهم تا به آن چيزي که در ذهن دارم و اهدافي که تعيين کرده ام برسم. اکنون سراغ خوانندگي رفته ام و فکر مي کنم پس از اين اگر فرصت و امکانش فراهم شود، بايد در اين زمينه بيشتر کار کنم. خيلي از آدمها هستند که در زندگي گمنام اند، ديده و شنيده نشدند و کسي تشويقشان نکرده، اما اگر قرار بر اين باشد که برايشان دست بزنيم بايد ساليان سال بايستيم و به احترامشان دست بزنيم و اينها، قهرمانهاي زندگي من هستند.

من خيلي دوست دارم در کارهاي خوب و کارهاي فرهنگي و تأثيرگذار بازي کنم و همچنين علاقه مند نيستم در کارهاي خيلي از سينماگران مطرح فعلي (به اين دليل که فضاي فيلمشان نااميد کننده است و پس از تماشاي فيلم، خدا را شکر مي کنيم که جاي آن شخصيتها نيستيم! ) بازي کنم. دوست دارم در فيلمهايي باشم که زندگي را براي مردمم اميدبخش تر و زيباتر جلوه دهد و حسي در وجود آنان ته نشين شود که بگويند:«زندگي مي تواند اميدبخش تر هم باشد».

من دوست دارم در اين فيلم ها بازي کنم، اما حتي اگر روزي هم نباشم، اتفاق خيلي مهمي نمي افتد. سينما به راه خودش ادامه مي دهد و چيزي از سينماي ما کم نمي شود. جمله زيبايي از يک عارف سراغ دارم که مي گويد:« هيچ گاه حقيقت نياز به استدلال ندارد». بالاخره هر کار خوب و نيت خوب در اين دنيا ثبت مي شود، حتي اگر نتيجه اش ظاهرا معلوم نشود.
* محمد رضا فروتن/ بازيگر سينما
نظرات بینندگان