arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: مقامات اقلیم کردستان عراق از برگزاری همه پرسی استقلال منصرف شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: مقامات اقلیم کردستان عراق از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه منصرف شوند.

به گزارش انتخاب، وی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: شاید تصمیماتی از این قبیل در پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق اتخاذ شود ولی مهم آن است که با عقل سلیم گام صحیح برداشته شود.
 
وی خواستار مذاکره و اقدام اربیل و بغداد در این خصوص شد و بیان کرد: ترکیه نیز وظیفه خود را در قبال این اقدام در مشورت با کشورهای منطقه انجام می دهد.
 
وی در ادامه اظهارات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در رابطه با اتحادیه گمرگی را ناخوشایند دانست و گفت: امیدواریم این سخنان صرفا در فضای تبلیغات انتخاباتی این کشور عنوان شده باشد چرا که دستور یک کشور عضو اتحادیه اروپا به سازمان های دیگر کشورها درست نیست.
 
وی اظهار کرد: توافقنامه اتحادیه گمرکی بر اساس معامله برد ـ برد منعقد شده و این توافقنامه هم به نفع ترکیه و هم دیگر کشورهای اروپایی است و در صورت لغو آن هم ترکیه و هم بقیه کشورهای اروپایی از ممانعت، تعویق و لغو آن زیان می بینند.
 
وی همچنین با اشاره به موضوع حضور عادل اوکسوز از متهمان کودتای نافرجام سال گذشته و عضو گروه گولن در آلمان گفت: این مساله توسط وزارت امور خارجه ترکیه به مقامات آلمان اعلام و در این خصوص اعتراض شد و دیروز وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که از گزارش های ترکیه در رابطه با این موضوع مطلع شده اما از صحت آن مطمئن نیست.
 
کالین با بیان این که سازمان های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه در این باره با طرف های آلمانی در حال گفتگو و تبادل اطلاعات است، اضافه کرد: انتظار داریم آلمان به طور جدی این موضوع را بررسی کند چرا که درخواست اصلی ما در صورت شناسایی این فرد در آلمان، استرداد وی به ترکیه است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان