arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

روزنامه صربستانی: آمریکا کمک مالی به کشورهای اروپایی را کاهش می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
' پلیتیکا' روزنامه صربستانی نوشت: آمریکا تصمیم دارد در آینده کمک مالی خود به کشورهای اروپائی بلغارستان، صربستان، گرجستان، استونی، لیتوانی، لتونی، مونته نگرو و اوکراین را کاهش دهد.

به گزارش انتخاب، پلیتیکا روز جمعه در گزارشی به تصمیم دولت ' دونالد ترامپ' برای کاهش کمک های این کشور به کشورهای شرق اروپا اشاره کرد و افزود: کمک مالی آمریکا به بلغارستان تا 80 درصد و به صربستان حدود 40 درصد کاهش می یابد و همچنین کشورهای گرجستان، استونی، لیتوانی، لتونی، مونته نگرو و اوکراین کمک مالی کمتری را در آینده از آمریکا دریافت خواهند کرد.
 
روزنامه صربستانی نوشت: مدتی از خوشحالی اروپایی ها پس از اظهارات مقامات آمریکایی در حمایت مالی واشنگتن از آنها نمی گذرد ، این روزها علائمی از ‘کاپیتول هیل’ مبنی بر کاهش کمک مالی آمریکا به شرق اروپا می رسد که با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی کاملا متفاوت است.
 
پلیتیکا ادامه داد: به رغم سفر مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا به منطقه کشورهای سابق کمونیستی در حمایت از این کشورها در مبارزه با طیف گسترده حضور روسیه، کاخ سفید خواستار حمایت مالی از متحدان خود در منطقه بود.
 
روزنامه چاپ صربستان افزود: در تصمیم دولت آمریکا برای کاهش کمک های مالی علاوه بر کشورهای اروپایی، کشورهای اوراسیا نیز پیش بینی شده و پیشنهاد شده که کمک های مالی به این کشورها در سال 2018 به میزان 336 میلیون دلار نسبت به میزانی که دولت' باراک اوباما' از کنگره برای سال 2017 درخواست کرده بود، کمتر باشد.
 
پلیتیکا نوشت: هر چند که تصویب چنین پیشنهادی در کنگره مشخص نیست ولی برنامه ریزی بودجه و کاهش آن پیامی قوی از اولویت های دونالد ترامپ دارد.
 
این روزنامه افزود: دولت اوباما بودجه بیشتری را برای کمک به صربستان در سال 2017 درخواست کرده بود، بخصوص برای برنامه های ارتقای آموزشی، علمی، حمایت از مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و برای تامین بودجه اقتصادی کشور. کمک دولت اوباما برای سال 2017 حدود 40 درصد بیشتر از سال 2016 بوده است.
 
روزنامه چاپ بلگراد افزود: علاوه بر کاهش هزینه های وزارت امور خارجه آمریکا، کاخ سفید واشنگتن درخواست کرده بود که هزینه های بیشتری برای وزارت دفاع در نظر گرفته شود و بخشی نیز به شرق اروپا اختصاص داده شود.
 
در این موقعیت زمانی که آمریکا تلاش دارد حضور خود را در اروپای شرقی بخصوص کشورهای بالکان غربی در مقابل با روسیه تقویت کند کاهش حمایت مالی واشنگتن به کشورهای این منطقه از اروپا سیاستی قابل معقول نیست، زیرا هر گونه کاهش کمک های غرب بخصوص آمریکا موجب دوری کشورهای بالکان غربی و کشورهای جنوب شرقی اروپا از آمریکا می شود.
 
دولت جدید آمریکا تلاش دارد که کمک های خود به افغانستان و اوکراین را ادامه دهد و در همین حال برخی از حمایت های مالی خود را به سازمان و نهادهای بین المللی از جمله در رابطه با تغییرات اقلیمی کاهش دهد که این سیاست نیز با مخالفت های جهانی مواجه شده است.
 
حمایت از کشورهای اروپای شرقی صرفا برای حضور بیشتر آمریکا بسیار اهمیت دارد، لذا کاهش هر کمک و حمایت مالی در این زمان برای دولت جدید ترامپ نمی تواند راحت باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان