arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
جلسه مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی؛

رحمانی فضلی: از مداخله سیاسی در انتخابات جلوگیری کردیم / توانستیم انتخابات را بدون باطل کردن حتی یک صندوق به سرمنزل مقصود برسانیم / آخوندی: در اینکه روبروی سوداگران شهری بایستم هیچوقت نترسیدم، هزاران تهمت به من زدند / جلوی شهرفروشی را گرفتم / شریعتمداری: با رها کردن نرخ ارز مخالفم

ششمین جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دقایقی قبل آغاز به کار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ششمین جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دقایقی قبل آغاز به کار کرد.
 
به گزارش «انتخاب»، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 10 دقیقه امروز (شنبه، 28 مردادماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 208 نفر از نمایندگان به منظور بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب؛

1- وزاره راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

2- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

3- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

4- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

5- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

6- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

7- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر.
 
 گزارش لحظه به لحظه از جلسه مجلس در زیر می آید:
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۹:۳۱
وزير پيشنهادي نيرو/3
در حال حاضر فقط عضو هیات مدیره یک شرکت هستم که در صورت کسب رای اعتماد مجلس، از آن هم استعفا می دهم.
راهکار اساسی برای حل مشکلات آب کشور، بهبود، اصلاح و ارتقای مدیریت این بخش است.
راهکار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه من وجود دارد.
خوشبختانه روند شوری سد گتوند کنترل شده است و در دولت یازدهم در زمینه دریاچه ارومیه اقدامات خوبی انجام شده که ان شاالله ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۹:۲۲
پایان بررسی صلاحیت نامزدها در نوبت عصر. فردا بررسی صلاحیت وزیر نیرو، ورزش و رای اعتماد
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۵۴
 وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.

به گزارش «انتخاب»؛  بیژن نامدار زنگنه در جلسه صحن علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی اظهار داشت: در کشورمان هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم یک کالا نیست نفت دارای ابعاد سیاسی، بازرگانی خارجی و حتی امنیت ملی است.

او افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد انرژی کشور از نفت تولید می‌شود و بخش عمده بودجه کشور نیز از نفت است و اهمیت نفت باعث شده که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم بر علیه نفت پافشاری کنند و به ترتیب نفت و زیرمجموعه‌های آن رزمندگان خط مقدم مقابله با دشمنان هستند.

زنگنه تصریح کرد: در روزهایی که جهت رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور داشتند همواره در توسعه میادین مشترک، تسریع در اجرای قراردادهای جدید نفتی، پرهیز از خام‌فروشی نفتی، ساخت داخل، مدیریت منابع انسانی تاکید شده است.

او با بیان اینکه اساسا برنامه‌های من مطابق با برنامه‌های ششم توسعه است، ادامه داد: آنچه که معاونت نظارت بر برنامه‌های مجلس اعلام کرده ۴۷ درصد برنامه‌های بنده با احکام منطبق، ۴۰ درصد همسو و هیچ مورد مغایری وجود نداشته است و به ۱۳ درصد نیز اشاره‌ای نشده است.

زنگنه تصریح کرد: اعتقاد من این است که وزیر نباید برنامه ارائه دهد برنامه‌ها در قانون تصویب می‌شوند و ما موظف به اجرای آنها هستیم. در هر صورت بنده همه اسناد بالادستی از سیاست‌های رهبری تا قانون برنامه ششم را ذکر کرده‌ام و اکنون به برنامه‌های گذشته اشاره‌ای نمی‌کنم نگاهم به آینده است.

او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.

زنگنه خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادهای جدید نفتی با افزایش ضریب بازیافت و به کارگیری فناوری نوین و ایجاد اشتغال تاکید شده است.

وزیر نفت یادآور شد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت اجرایی شود، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که ۱۲۰ میلیارد دلار آن باید از طریق جذب سرمایه خارجی صورت گیرد و با جذب این رقم در بالادست صنعت نفت رونق ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم در خوزستان تحرک ایجاد شود باید طرح‌های توسعه میادین و بازیافت در میادین بهره‌برداری اجرا شود چرا که سرمایه‌گذاری ده‌ها هزار دلاری ده‌ها هزار اشتغال ایجاد می‌کند. البته نفت در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زا نیست اما در زمان اجرا و در زنجیره فنی مهندسی اشتغالزا است و اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد منابع مشترک هدر رفته منابع موجود از بین می‌رود و افت تولید صورت می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به ابلاغیه رهبری در سال ۷۹ گفت: در این ابلاغیه افزایش ظرفیت تولید برای صیانت از صنعت نفت متناسب با ذخایر موجود مطرح شده تا قدرت امنیت اقتصادی سیاسی کشور را افزایش دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران سومین ذخایر نفت را در دنیا را داراست، افزود: متاسفانه به لحاظ تولید ظرفیت ما پایین است این درحالی است که نفت تنها مقوله اقتصادی محسوب نمی‌شود و رابطه تولید نفت با قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی در منطقه بسیار مهم است.

زنگنه با اشاره به اتمام پارس جنوبی گفت: فاز یازده پارس جنوبی در منطقه تخلیه طبیعی و احداث پایانه نفتی در دریای عمان و جهش دومین پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام فروشی از مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وزیر نفت با اشاره به تولید محصولات پتروشمی در کشور گفت: میزان تولیدات از یک میلیارد دلار در سال ۷۱ به محدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۸۴ رسید و ما توانستیم تحریم‌ها را با پشتوانه محصولات پتروشیمی پشت سر بگذاریم.

زنگنه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت ۹ میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شد و درصدد آن هستیم که میزان تولیدات را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین در خصوص تولید نفت خام گفت: میزان تولید نفت خام از ۷/۱ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.

او ادامه داد: چرا برخی در صادرات گاز تاکید دارند در حالی که ما خود داخل کشور با کمبود مواجه‌ایم البته تولید برداشت گاز از پارس جنوبی دو برابر شده و در صورتی که ۱۷۰میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشته باشیم، می‌توانیم آن را صادر کنیم.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر ده میلیارد متر مکعب صادرات داریم که آن را به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهیم رساند و قراردادی را با شرکت خارجی برای تولید لوله‌های بدون درز بسته‌ایم .

او در مورد گاز رسانی به شهرهای کوچک و روستاهای کشور گفت: پیش از این به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که ۹ هزار روستای دیگر نیز گازرسانی شد و ۵ هزار روستا نیز در دست اقدام است.

زنگنه با اشاره به وضعیت معاش کارکنان شرکت نفت گفت: نیروهای شرکت نفت برای ما بسیار مهم هستند باید به معیشت آنان توجه کنیم و نباید مشابه کارکنان یک اداره کل با آنها رفتار کنیم. باید با قواعد شرکت‌های مشابه دنیا در زمینه زندگی آنان اقدام کنیم.

او در ادامه تشریح کرد: هنگامی که من تصدی وزارت نفت را بر عهده داشتم. این وزارتخانه ۱۲۰ هزار پرسنل داشت. اما وقتی بازگشتم با توجه به اینکه تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده بود با  ۲۲۰ هزار کارمند روبرو شدم آن هم در شرایطی که ۲۵ هزار نفر از سیستم خارج شده بودند باید با کمک شما نمایندگان این مشکل را حل کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی مهمترین مسئولیتی است که ما بر عهده داریم این از معدود دفعاتی است که وزیر نفت برای رای گیری به صحن مجلس می‌آید و اکثریت قاطع اجتماع با او همراه هستند.

او ادامه داد: بورس یکی از دیگر مواردی است که ما باید از آن حمایت کنیم که جز با هماهنگی مجلس این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

او یادآور شد: چهار سال پیش در چنین روزی وقتی برای گرفتن رای اعتماد آمده بودم، در راهرو با آقای زاکانی و نادران که مخالف سرسخت من بودند روبرو شدم به خاطر دارم که به آ‌قای نادران گفتم آقای دکتر با هم مخالف باشیم اما متنفر نباشیم. بعدها در سال  ۹۳ من از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم که هر دو بزرگوارانه به من کمک کردند. خوشحالم که هر زمان پای منافع ملی به میان می‌آید همه باهم یک صدا می‌شوند.

زنگنه ادامه داد: این نهمین بار است که برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می‌آیم اما این بار خوشحال‌ترم زیرا تاکنون هیچ‌گاه چنین وفاق و وحدت ملی را مشاهده نکرد‌ه‌ام ما باید برای حل مشکلات چشم در چشم اقدام کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ادامه داد: بر سر قراردادهای نفتی من با خیلی‌ها مذاکره کردم تا بتوانم رای اعتماد را به نوعی بگیرم تا کشور بتواند مسائل و مشکلات موجود را پیش ببرد.

او در ادامه یادآور شد: هنگامی که امام دختر و پسری را عقد می‌کردند فقط یک جمله به آ‌نها می‌گفتند که باهم بسازید امروز هم ما یک خانواده‌ایم که باید باهم بسازیم تا مشکلات را حل کنیم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار مجلس قرار گرفت
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۴۴

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۰۹
شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی و روانسر در استان کرمانشاه نیز از تریبون مجلس به عنوان موافق بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم توضیحاتی مطرح کرد.

 نادری با تاکید بر اینکه از یک شخص دفاع نمی کنم بلکه از یک مکتب دفاع می کنم گفت:« دفاع از زنگنه، دفاع از کارآمدی است. آقای زنگنه مکتبی به نام مکتب اعتماد به نفس ایرانی را بنا نهاد.»

وی افزود: دکتر زنگنه و دکتر ظریف عقده گشایی ملی را رقم زدند. دکتر زنگنه مکتب اعتماد به نفس ملی را بنیان گذاشت که ایران را از تحقیر به افتخار رساند و از محدودیت تولید به صادرات گسترده رساند.

نادری گفت: آقای خادمی مجلس را متهم به رانت‌خواری کردی که من رد می‌کنم، شایسته نیست اختلافات شخصی و بی‌کار شدن در حفاری شمال را به مجلس بیاورید. من از وزیری دفاع می‌کنم که در دوران جنگ و سازندگی زندگی خود را وقف کشور کرد.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۵۰
در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت، لاهوتی به عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت: در پاسخ به ابطحی در مورد باشگاه نفت باید بگویم که زنگنه دوست ندارد در این باشگاه سمتی داشته باشد. یک سال قبل گفته بود که من حاضرم این باشگاه را واگذار کنم. اینطور صحبت کردن اجحاف است.

لاهوتی افزود: ما در شرایط بحرانی و تحریم قرار داشتیم. زیر یک میلیون بشکه نفت صادر می کردیم. زنگنه باید هم تولید را اصلاح میکرد و هم چراغ قوه می‌گرفت و در بازار دنیا مشتری پیدا می کرد. بعد از برجام کار زنگنه شروع شده است. امروز بیش از دو نیم میلیون بشکه نفت صادر میکنیم. این برای ما افتخار است. ما از قطری ها هم جلو افتادیم.

وی اضافه کرد: در بیش از 9 هزار روستا گاز رسانی شده است. این از افتخارات دولت روحانی و از زحمات آقای زنگنه است. گازرسانی به سیستان و بلوچستان از آرزوها بود اما امروز گاز به زاهدان و سیستان و بلوچستان رسیده است. امروز 24 درصد در پیتروشیمی رشد داشتیم. در بنزین به خودکفایی رسیدیم. چندتا از کلان شهر های ما بنزین پاک تولید میکنند. در قرارداد توتال، ما به دولت گفتیم که باید 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی شکل بگیرد، اکنون 5 میلیارد دارد شکل میگیرد. امروز داریم تا 13 میلیون لیترگاز صادر می‌کنیم.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۲۳
احمدی لاشکی در دفاع از زنگنه گفت:«قرار است از وزیری صحبت کنیم که آمار ها ایشان را به گونه دیگری معرفی می کند. از همان گروهبانی هم به ژنرالی رسید اما امتیازات او ویزه بوده است. 26 سال وزیر است و اگر امروز بار دیگر دوباره بار دیگر مورد اقبال ما قرار گیرد دوران وزارتش 30 سال می شود. این یعنی 9 بار از نمایندگان قبلا رای اعتماد گرفته و اگر بار دیگر رای اعتماد بگیرد تعداد آن دو رقمی شود.»

در ادامه اهم توضیحات این نماینده مجلس در دفاع از بیژن نامدار زنگنه آمده است:

*موضوعاتی مطرح نشده که عزیزان قرار باشد رای منفی بدهد. امروز اگر بحث اوپک می شود پیش از آنکه بحث نفت باشد خود آقای زنگنه برند است.

*در حوزه تولید نفت از زمانیکه تشریف آوردن یک میلیون و 270 هزار بشکه روزانه تولید نفت افزایش پیدا کرده است.

*میزان صادرات نفت از زمانیکه که آقای زنگنه وزارت نفت را تحویل گرفت از 1.2 میلیون بشکه امروز به حدود 3 میلیون بشکه رسیده ایم؛ یعنی بیش از 2.5 برابر صادرات نفت افزایش پیدا کرده است.»


*در مدت حدود 3.5 سال گذشته به بیش از  78 شهر جدید و 9 هزار روستا گازرسانی شده است. روستاییان خوشحال هستند و قدر شناس نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و دولت محترم هستند. بنابراین اوقات آنها را تلخ نکنیم نگوییم اتفاقی نیفتاده است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۰۸
هدایت الله خادمی

نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و یکی از ژنرال هایی که می گفتید را معرفی کنید، رئیس جمهوری و قوه قضاییه باید جلوی این مفسده بایستد و جلوی آن را بگیرند
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۰۷
 ابطحی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون قرار گرفت.

-من بحثم را بدون توجه به مسائل نفتی بیان میکنم. آن هم تضاد منافع و تعارض منافع در کسب و کار و مدیریت استراتژیک است. وقتی مدیریت دولتی و خصوصی در جایی شریک شوند زمینه ساز فساد است. شرکت خصوصی به دنبال سود بیشتر و شرکت دولتی باید بودجه اش را از جایی بگیرد. گره اصلی فسادهای نهادینه شده همین بی توجهی به تعارض در منافع است.

-در اصل 141 قانون اساسی آماده رئیس جمهور و کارمندان دولت نمی توانند شغل های دیگری داشته باشند از جمله مدیریت در هیئت امنای شرکت های خصوصی. اما آقای زنگنه بفرمایید خودتان، معاونین و رئیس دفترتان در باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیروی ایرانیان چه کار می کنند؟ این یک موسسه خصوصی است و تصمیمات نفتی در اینجا گرفته می شود. خب معلوم است در اینجا فساد و تعارض منافع ایجاد می شود.

-من به شما تهمت نمیزنم اما شما هم دستور بدهید همکارانتان در اینجا نباشید. شما 28 ساله بودید که معاون وزیر فرهنگ و در 30 سالگی وزیر شدید. کی ژنرال شدید؟ الان فارغ التحصیلان نفت ما بی‌کار و پشت در هستند. چرا در سال 92 تصمیم گرفتید پول پتروشیمی را به قیمت ارز داخلی بگیرید؟ چرا در سال 92 قرارداد میدان آزادگان را با شرکت چینی فسخ کردید و دوباره مجبور شدید همان شرکت را به کار بگیرید.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۶:۵۱
دفاعیات وزیر پیشنهادی کشور 2/
 
*تمام تلاش ما این بوده است که با کوچکترین مداخله در انتخابات با نگاه سیاسی جلوگیری کنیم. ما توانستیم در ده روزی که فرصت داشتیم تمام انتخابات را بدون باطل کردن حتی یک صندوق به سرمنزل مقصود برسانیم.

*دوستان از عزل و نصب های سیاسی در وزارت کشور گلایه کردند. عزل ونصب ها در وزارت کشور با توجه به گرایش های سیاسی نیست و من با هرگونه سیاسی کاری برخورد خواهم کرد. چون ما امین مردم هستیم و باید محور کار ما قانون باشد و نباید به این امانت خیانت کنیم. 
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۶:۴۰
بررسی صلاحیت وزیر زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار مجلس قرار گرفت.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۶:۳۶
 وزیر پیشنهادی کشور با توجه به سوابق خود گفت: فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم.

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: توفیق شد چند روزی که در جلسات مختلف در محضر نمایندگان باشم موضوعات و مشکلاتی که مطرح شد همه مسائل دلسوزانه مشتاقانه و برای احقاق حق مردم و اجرای قانون بود.

فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم

او با اشاره به سوابق خود اظهار داشت: بنده به عنوان کسی که تجربه یک دوره نمایندگی را دارم، در کسوت معاونت پارلمانی در صداوسیما و شورای عالی امنیت ملی درخدمت شما عزیزان بودم و دو دور نیز رای اعتماد برای مسئولیت دیوان محاسبات را برای خدمت به مجلس را دارم و لطفی که در یک دور تصدی مسئولیت وزارت کشور پیدا کردم، فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم و به آنها حق می‌دهم موضوعات منطقه‌ای و ناحیه‌ای مردم را پیگیر باشند.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور ادامه داد: آنچه در این چند روز دیدم، تماما زیبایی بود. فرمانداری شیروان که زادگاه و محل تربیت من است، در زمان نوجوانی در جایی قرار داشت که حداقل یک بار در روز باید برای رفتن به مدرسه باید از آن رد می‌شدیم. جلوی آن دو سرباز حضور داشت و هیچ کسی بجز مسئولان و مدیران، حق ورود به آن را نداشت. از آرزوهای ما در آن دوران، رفتن به داخل آن بود و با پیروزی انقلاب از اولین کارهای ما رفتن به فرمانداری بود. هم‌اینک خدا را شکر می‌کنم ۴۳۰ فرمانداری و ۱۴۰۰ بخشداری در کشور در خدمت بنده است و شما بر ما نظارت می‌کنید.

سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است

رحمانی فضلی افزود: همه باید خدا را برای انقلاب اسلامی، داشتن چنین رهبری و داشتن مجلس سپاسگذار باشیم. از رئیس‌جمهور که این بار نیز لطفشان شامل بنده شد و بنده را معرفی کردند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه وزارت کشور بابت جنبه‌های استراتژیک در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی .و... و ابعاد آن در عرصه‌های گوناگون، در تامین منافع ملی و امنیت ملی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، تصریح کرد: این وزارتخانه می‌تواند در جهت تامین امنیت ملی و رضایت عمومی مردم موثر باشد. سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و ارتباط و تعامل آن با سیاست داخلی ناگسستنی است.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور تاکید کرد: یک کشور توسعه‌یافته با مردم رضایتمدار می‌تواند پشتوانه‌ای قوی برای وزارت امور خارجه باشد تا آن وزارتخانه با تمام توان در عرصه جهانی برای تامین منافع کشور فعالیت کند.

رحمانی فضلی در ادامه عنوان کرد: اگر توفیق یابم که در چهار سال آینده نیز در این مسند قرار بگیرم به مردم اثبات خواهم کرد که تمام تلاشم را برای اجرای اهداف برنامه‌هایم به کار گرفته‌ام.

او تاکید کرد: با نگاهی که وزارت کشور و شخص رئیس جمهور دارد مبنای ما توسعه است. رئیس جمهور هم در دوره قبل و هم این دوره مکررا تاکید کردند که توسعه باید از اصول اصلی ما باشد.

وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: موضوع توسعه یک موضوع همه جانبه و پایدار است ما باید توسعه اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: وزارت کشور نقش ویژه‌ای در هماهنگی بین سایر وزارتخانه‌ها و نهادها دارد. ۱۴ دستگاه اجرایی با وزارت کشور به طور مستقیم در تعامل هستند در زمان بحران این وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی به طور هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند.

وزیر پیشنهادی کشور در دولت دوازدهم تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشوری متعادل و متوازن داشته باشیم باید نگاه‌مان به توسعه باشد. در ۷۰ سال اخیر با مطالعه‌ای که انجام شده بدون تعارف می‌توان گفت مرزهای ما از عدم توازن رنج می‌برند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما مناطقی است که تجمع ثروت در آنها وجود دارد که به همان میزان نیز جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. اگر ما خواستار جغرافیای کامل توازن هستیم باید به درستی گام برداریم.

رحمانی فضلی با اشاره به منشور حقوق شهروندی اعلام کرد: وزارت کشور در حوزه حقوق شهروندی که یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های رئیس جمهور است به خوبی اقدام کرده است. ما با استناد به فصل سوم قانون اساسی شاخصه‌هایی که این امر را تهدید می‌کند شناسایی و آنها را رفع خواهیم کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه ما در حوزه سیاسی توانستیم با همکاری احزاب و بلوغ سیاسی و شعور ناشی از تجربه ۳۹ ساله حزب، موضوع خانه احزاب را اداره کنیم گفت: امروز خانه احزاب پشتوانه قوی است و با تغییر اساسنامه توانستیم خانه احزاب را در خدمت احزاب و رشد و بلوغ سیاسی برای مردم قراردهیم که اثرات آن مشهود خواهد بود.

او ادامه داد: ۹ خانه احزاب در استان و ۵۴ حزب و گروه سیاسی مجوز گرفتند و هیچ حزبی در انتظار مجوز نیست ما توانستیم فضای امنیتی جریان‌های سیاسی و فعالیت‌های سیاسی را با کمک مردم و احزاب و خبرنگاران به گونه‌ای سامان دهی کنیم که در روز ۱۶ آذر بیش از ۶۰۰ سخنرانی داشتیم که با کمترین مشکل انجام شده است و بیش از ۱۷۰۰ تجمع در انتخابات داشتیم که تنش‌های اجتماعی با آن مواجه نبودیم و این نشان از بلوغ سیاسی مردم و احزاب و گروه‌ها است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۵:۲۰
علی اسماعیلی به عنوان مخالف پشت تریبون قرار گرفت. شعر خواندن این نماینده مجلس با « به به» گفتن نمایندگان همراه بود.

-آقای رحمانی فضلی را نیرویی انقلابی و زحمتکش می‌دانم و مخالفتم با برنامه‌های ایشان مخالفت با خودشان نیست. انتقادم از عملکرد ایشان جنبه اصلاحی دارد.

-تا چه اندازه توانسته‌اید به اقتصاد مقاومتی جنبه عمل بپوشانید. مجلس طرح سواحل و عمران دریا را تصویب و به دولت الحاق کرد. چرا از آن زمان تا کنون اجرا نشده است. مسئولیت غرق شدن انسان‌های بی‌گناه در دریای خزر بر عهده کیست؟

-تهدید زباله که دیر زمانی است با شیوه مدیریت پسماند به فرصت تبدیل شده در استان‌های شمالی کشور بلای جان مردم شده است. این بحران اخیرا به بحران زیست محیطی تبدیل شده است.

-در مواد 26 و 27 برنامه ششم توسعه در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تاکید فراوان شده است. در حال حاضر دهیارانی که در سراسر کشور فعالیت می‌کنند در شرایط سخت معیشتی قرار دارند. برای رفع نگرانی دهیاران در روستاها چه گام‌هایی برداشته‌اید؟

-در طول چهار سال گذشته فعالیت‌های غیر قانونی موسسه‌های مالی مثل ثامن الحجج، میزان و فرشتگان، همچنین پروژه شاندیز به کشور آسیب جدی وارد کرده است. وزارت کشور چه کرده است و برای اینکه دوباره با این تخلفات مواجه نشویم چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

-بودجه ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران برای استان‌های بحران زده چرا با عدالت توزیع نمی‌شود؟

-پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی تلاش خالصانه‌ای دارند. آنها از حداقل امکانات بی‌بهره‌اند. ماموریت‌هایشان بسیار اما امکاناتشان حداقل است. چرا برای توانمند سازی پرسنل نیروی انتظامی اقدامی نمی‌شود؟

-یکی از ماموریت‌های وزارت کشور ساماندهی اتباع غیرمجاز است. آنها از همه خدمات استفاده می کنند اما هیچ پرداختی به دولت ندارند در صورتیکه برای کارگران زحمتکش ایرانی 30 درصد حق بیمه -پرداخت می‌شود چرا باید در شرایطی که داعش به کشور حمله می‌کند هویت آنها شناسایی نشود و شناسنامه نداشته باشند.

-در برنامه شما کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، اعتیاد ناهنجاری و حاشیه نشینی است. آیا توانستید این آسیب‌ها را کاهش بدهید؟

-در برنامه اعلام شده به هیچ تمرکز زدایی اشاره نشده است. امروز اگر بحرانی استان شما را تهدیدکند و به طنخواه نیاز داشته باشد وزرات کشور یک ریال پول ندارد.

-مشکل مردم در کشور ما کمبود منابع مادی و نیروی انسانی نیست بلکه مشکل ما فقدان مدیریت جهادی است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۵:۲۰
 نور محمد تربتی نژاد به عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت.

ایشان شخصی کوشا، خلاق، متدین، انقلابی و از نظر سیاسی اعتدال گراست. عضو هیات علمی دانشگاه معتبر بوده. حدود بیست جایگاه مدیریتی را در سابقه مدیریتی 32 ساله خدمت تجربه کنند.از -جمله آنها سازمان مبارزه با مواد مخدر، صدا و سیما، جانشینی فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی، مجلس و.... هستند.

-دکتر رحمانی فضلی با سوابق اجرایی درخشان از نظر عملکرد اقدامات و موفقیت‌های زیاد داشته است.در حوزه امنیتی با اولیت دادن به اصل پیشگیری از بسیاری رخدادها جلوگیری کرد طوری که ما در طول این چهار سال مشکل امنیتی نداشتیم. امنیت گردشگران خارجی به طور چشمگیری افزایش یافته است که این در راستای اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است.

-پوشش حفاظتی 6 هزار کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلیومتر مرز آبی کشورهای همسایه را در دوران آقای رحمانی فضلی کامل شد.

-در حوزه عمرانی و اقتصادی توجه ویژه به حاشیه نشنیی، موضوع پسماندهای شهری و روستایی و موضوع معیشت مرزنشینان از اقدامات موثر وزارت کشور در دولت یازدهم بوده است.

-برنامه ایشان با درصد بالایی با اسناد بالا دستی هماهنگی دارد. برخی از نکات این برنامه به این ترتیب است: توجه به حقوق شهروندی‌ و آزادی‌های سیاسی‌، پیگیری لایحه جامع انتخابات کشور، توجه به اقدامات پیشگیرانه برای آسیب‌های اجتماعی، توجه به تشکل‌های مردمی،‌ ارتقا نقش بانوان و جوانان در نظام مدیریتی کشور، توجه به ایجاد مراکز هشدار سریع، مقاوم سازی تاسیسات زیر بنایی.
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۴:۳۸

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۳:۳۴
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد

به گزارش «انتخاب»، سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت:‌ از مخالفان و موافقان خودم در مجلس سپاسگزارم که باب گفت‌وگو را به عنوان تنها راه پیش‌برد برنامه‌های فرهنگی مطرح کردند.

او ادامه داد: همچنین از حسن اعتماد رئیس‌جمهور برای معرفی اینجانب به ملت به عنوان خادم فرهنگ سپاسگزارم و از تلاش‌های جناب آقای جنتی و صالحی امیری در دولت یازدهم و فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگ بسیار سپاسگزارم.

صالحی با اشاره به اینکه امروز به عنوان نماینده مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس حاضر شده است، گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد و ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ است و سهم زیادی در تلطیف و شاعرانه شدن جهان داشته است.

او با اشاره به ویژگی‌های جامعه ایرانی و فرهنگ ایرانی گفت: دین‌مداری و توحیدگرایی هزاران سال است که در این سرزمین وجود داشته و ورود اسلام به این خاک، شعله دین‌مداری را پرفروغ کرده است. از طرف دیگر مهر اهل بیت (ع) نیز بر جان و خاک مردم این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران با مهر اهل بیت گره خورده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گوهر ایران و فرهنگ و هنر و ادب ایران با دین‌مداری، توحیدی و مهر اهل بیت گره خورده و همه اقوام و گروه‌ها نیز با این مساله پیوند دارند.

صالحی ادامه داد: باید هر برنامه‌ای که در کشور در حوزه فرهنگ اجرا می‌شود؛ سه اصل دین‌مداری توحیدی، مهر اهل بیت(ع) و توجه به فرهنگ اقوام و قومیت‌های ایرانی را در خود داشته با شد و با آن ارتباط برقرار کند والا ابتر و معلق و ناکارآمد می‌ماند.

او ادامه داد: برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز با سه اصل گفته شده ارتباط دارد و همزمان با شرایط معاصر جهان با آینده‌نگری همسو و هماهنگ است.

صالحی با اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم گفت: گسترش اعتمادسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر، افزایش کمی و کیفی محصولات و بهبود اقتصاد هنر تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه فرهنگ بود.

سید عباس صالحی با اشاره به شیوه مدیریت خود به چند مرحله اشاره کرد و گفت: ابتدا اعتقاد عمیق من به چهار اصل اساسی نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق است. این چهار اصل مبنای مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. مورد دوم شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است. دیگر دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است. اینجانب معتقد به مشارکت جمعی گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر هستم.

صالحی ادامه داد: مورد سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی است. همانطور که نمایندگان موافق اعلام کردند، من در دوره چهارساله معاونت فرهنگی با نگاه جدی این مسیر را طی کردم و معتقدم حوزه فرهنگ حوزه فعالیت‌های عمومی اهالی فرهنگ در بخش‌های خصوصی و صنفی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته چهارم را تمرکززدایی جغرافیایی خواند و گفت: معتقدم خلاقیت ایرانی در همه ایران با همه اقوام و مذاهب و ادیان و سلیقه‌ها است. در سیاست‌گذاری و اجرا در پهنه فرهنگ ایران همه ۸۰ میلیون را مدنظر قرار خواهیم داد. همانطور که در معاونت فرهنگی در سال ۹۵ حدود ۶۵ درصد منابع در استان‌ها مصروف شد.

صالحی ادامه داد: در حوزه برنامه‌ها اشاره‌ای به این نکته داشتم که برنامه‌های من برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متکی بر اسناد بالادستی است. همچون برنامه فرهنگی دولت‌و برنامه ششم توسعه. شاید حجم برنامه‌ها که قرار بود در ۱۶ صفحه ارائه شود، موجب شده همه حوزه‌ها به وضوح دیده نشود اما باید بگویم تمام اسناد بالادستی به مطالعه دقیق قرار گرفته است.

او همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های او سه هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: این سه هدف باید هفت عرصه هنر و ادبیات مناسبات اقوام، صنایع فرهنگی، معرفی فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر را دنبال کند. همچنین با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های پیش‌روی فرهنگ و هنر به ۱۴ مسئله رسیدیم که آنها را به ۴۶ برنامه تبدیل کردیم.

صالحی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت حوزه کاری دارد که من از نمایندگان محترم توقع دارم به این تنوع کاری با دقت توجه کنند. حوزه اول حوزه دین شامل قرآن، عترت، حج و زیارت و اوقاف است. حوزه دوم حوزه فرهنگی و شامل اهل قلم، نشر کتاب، ادبیات، کتابخانه‌ها و نشر و چاپ است.  حوزه سوم حوزه هنر است که شامل تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است. حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه و حوزه‌های دیگر شامل محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خارج از کشور و آموزش‌ها و پژوهش‌های فرهنگی می‌شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این حوزه هشت‌گانه، در بخشی مدعی تخصص و در بخشی آشنایی نه چندان اندکی دارم. در حوزه هنر من تعلق‌خاطر و انس وجودی به این حوزه دارم و ارتباط کاری‌ام نه تنها با هنر کم نبوده بلکه چند دهه با اهالی هنر مانوس بوده‌ام.

سیدعباس صالحی ادامه داد: تلاش می‌کنم اهالی هنر مثل اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند. در برنامه ۴۶گانه خود چند بسته برنامه مختلف برای حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر معرفی کردم. برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با رویکرد اقتصاد مقاومتی برنامه داریم. معتقدم فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی و هم یک بستر برای پیشبرد آن است. اگر اصول مرتبط با اقتصاد مقاومتی از توجه به نهادهای دانش‌بنیان، درون‌زایی و غیره است، این اصول در فرهنگ و هنر راحت‌تر و سریع‌تر و با هزینه کمتر میسر می‌شود.

او ادامه داد: برنامه‌ام برای بهبود کسب و کار حوزه فرهنگ و هنر در سه شاخصه مانع زدایی، تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی استوار است و همچنین تاکید و تصحیح قانونی بر خلاقیت‌های فرهنگی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح بیشتر برنامه‌های خود بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها نیز برنامه‌های متعددی داریم؛ از تصویب بنگا‌ه‌های مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی، افزایش سرانه فرهنگی با عنوان قدرت‌سازان، توسعه‌ کشور و توجه به زیرساخت‌های تولید و عرضه محصولات فرهنگی. در نظر داریم با برقراری ارتباط خوب میان وزراتخانه‌های ارشاد و ارتباطات مسیر را برای محصولات فرهنگی دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مجازی هموار کنیم.

صالحی اضافه کرد: همچنین توجه به افزایش حوزه‌های فرهنگی و هنری از معافیت‌های مالیاتی، پوشش مناسب اصحاب فرهنگ و هنر برای برخورداری از حقوق مرتبط با خود از دیگر برنامه‌های ما برای حوزه‌های فرهنگ و هنر است. معتقدم هویت‌گرایی ایرانی – اسلامی با برقراری عدالت فرهنگی و بسترسازی مناسب برای تمامی حوزه‌ها و شهرهای مختلف میسر می‌شود. زبان آداب و رسوم و فرهنگ مختلف قومیت‌های گوناگون ایرانی یک فرصت است که ایران ما را رنگین کمانی زیبا کرده که به اتکا به آن می‌توانیم فرهنگ‌مان را غنی‌تر کنیم. در این مسیر در عین توجه به کثرت و وحدت باید تمامی قومیت‌ها و زبان‌ها سهم خودشان را در این تنوع فرهنگی داشته باشند و همین مساله است که اقتدار فرهنگی ما را افزون می‌کنند.

او درباره برنامه‌هایش در حوزه حقوق و مالکیت فکری نیز گفت: تاکید بر حقوق مالکیت فکری و معنوی کسانی که آثار فرهنگی هنری تولید می‌کنند در زیرمجموعه حقوق شهروندی اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند. صیانت از مالکیت فکری و معنوی اهالی فرهنگ و هنر و همچنین برخورد سریع و قاطع با نقض‌کنندگان این حق از جمله برنامه‌های ما است. البته در کنار الحاق و پیوستن به کنوانسیون‌های مالکیت فکری را با توجه به چارچوب‌ها و محدودیت‌های خودمان مدنظر داریم.

سیدعباس صالحی با اشاره به لزوم اهمیت به دیپلماسی فرهنگی گفت: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است و آنچه می‌رود نفت است و آنچه می‌ماند فرهنگ است.

او ادامه داد: فرهنگ ثروت اساسی برای ایران است و جامعه‌ای دارای امنیت، اقتصاد و پویا  است که فرهنگ پویا داشته باشد و امنیت پویای جامعه در ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با حاکمیت و نقش پررنگ آنها در دیپلماسی است. لذا ما باید این نقش را زیاد کنیم و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

صالحی ادامه داد: باید به سمت گفت‌وگو و گسترش آن و همچنین مشارکت بیشتر حرکت کنیم؛ زیرا از الزامات اصلی گسترش دیپلماسی فرهنگی بالا بردن گفت‌وگو است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با  اشاره به برنامه‌های خود به الزامات اجرای این برنامه‌ها  اشاره کرد و افزود: الزام اول ارتقای مالی و انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد است و نمی‌شود با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت. دوم باید از افکار و اندیشه‌های مختلف و فکرهای دیگر استفاده کرد و آنها را به هم نزدیک کرد اما جلوی مداخلات غیرمسئولانه و غیر رسمی را باید گرفت.

صالحی ادامه داد: قاطعانه باید جلوی مداخلات دستگاه‌های غیرمرتبط را گرفت؛ زیرا این مداخلات فقط به اعتبار و اقتدار وزارت ارشاد ضربه نمی‌زند بلکه اقتدار و اعتبار کل نظام و حاکمیت را خدشه‌دار می‌کند. همچنین باید نقش حاکمیتی وزارت ارشاد ارتقاء پیدا کند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه فرهنگ است و همه مسئولان و افراد باید به این الزام احترام بگذارند و حوزه اختیارات نیز باید افزایش پیدا کند.

او ادامه داد:‌راه رسیدن به این اعتماد گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با خود و سیاسیون و اصحاب امنیت است. باید در این گفت‌وگوها طرفین دغدغه‌های خود را بگویند تا راه‌حل‌های رویکردی و ساختاری بیان شود. باید مشارکت دستگاه‌های فرهنگی دیگر و همکاری آنها با ارشاد افزایش پیدا کند؛ زیرا ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در حوزه فرهنگ گام بردارد. هرچند کانون مرکزی این مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامی است.

صالحی در پایان گفت: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه‌ای خود را در کف دست گرفتم تا سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقاء فرهنگ و هنر داشته باشم. خدایا یار‌ی‌ام کن تا نگرانی‌های فرهنگی و دغدغه‌های هنری مقام معظم رهبری را مرتفع کنم. خدایا یاری‌ام کن تا پاسدار پیمان رئیس‌جمهور منتخب در حوزه فرهنگ باشم و در تحکیم حقوق فرهنگی موفق عمل کنم. خدایا یاری‌ام و از تو می‌خواهم دغدغه مراجع عظام را در نظر بگیرم و برای این دغدغه‌ها چاره‌ای بیندیشم. خدایا از تو می‌خواهم توانایی بدهی تا خواسته‌های به حق اصحاب فرهنگ و هنر را تامین کنیم و خدمت به آنها را به عنوان توشه دنیا و آخرت برای خود قرار بدهم.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۴۵
محمود صادقی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد پشت تریبون قرار گرفت.

-آقای صالحی ایشان را دارای توامندی و سابقه لازم برای مدیریت بر حوزه پرچالش هنر برخوردار نمی دانم

-آیا شما قدرت مقابله با وضع آشفته ی موجود را دارید؟

-برخی اشخاص و نهاد ها بودجه ای را تحت نام جدول 17 میگیرند، این نهادها در مقابل مجلس و دیوان محاسبات پاسخگو نیستند

-اگر شما وزیر شوید، آیا این جدول بیت المال سوز باقی می ماند؟

-چه فکری برای خلاقیت های هنری در لرستان، خوزستان ، کردستان، سیستان و ... می خواهید بکنید؟

-من مطلع هستم پول هایی که در زمینه فرهنگ اختصاص داده شده، صرف خرید زمین در شمال شده است

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۴۵
جعفرپور به عنوان موافق وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت.

-صالحی فرزند فرهنگ است. برای مدیریت وزارت فرهنگ نیازمند فردی هستیم که فارغ از حاشیه‌ها و سیاسی‌کاری به ماموریت این وزارت خانه در حوزه های کتاب، قرآن، سینما و تئاتر بپردازد.

-او به گفت وگو و تعامل اعتقاد دارد. گفت و گو گمشده ی ما در وزارت فرهنگ است. ما در خانواده انقلاب گفت وگو را کم داریم و آن وقت مجبوریم حدس بزنیم و دن کیشوت وار به غول ها حمله کنیم. اما صالحی اهل گفت و گوست. او حاشینه سازی نمی‌کند. فرهنگ صحنه هم‌آوری سیاسی نیست.

-کار بزرگ انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب و واگذاری این کار به اهالی نشر نشان توانایی ایشان است. حمایت از کتاب فروشان و وام توسعه، حمایت از مناطق محروم، عیدانه کتاب و ... از اقداماتا ایشان است. او نگرش روشن و مبنای تئوریک به فرهنگ دارد. صیانت از هویت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، حمایت از آفرینش های فرهنگی و هنری و نقش پیشتازی فرهنگ و هنر ایران در سطح منطقه از برنامه های مهم صالحی است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۲:۳۳
 ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:
عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو تعامل و مدارا پیش نمی‌رود/ صالحی می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

نماینده مردم تهران با تاکید براینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اشراف کامل به حوزه فرهنگ دارد، گفت:‌ دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش ازپیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

فاطمه ذوالقدر در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب فرزند حوزه و دانشگاه برای مدیریت فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم راهکار مدیریت فرهنگی بهره‌گیری از استدلال و منطق است و نه جدال. برای این مهم نیازمند مدیر توانایی هستیم که ضمن اتکا به اصول پایه ارتباط فرهنگ و اهالی فرهنگ باشند که این را در شخصیت آقای صالحی می‌بینم. با توجه به سابقه‌ای که از آقای صالحی می‌شناسیم می‌دانیم که او به حوزه فرهنگ اشراف کامل دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو تعامل و مدارا پیش نمی‌رود. در این سال‌ها تجربیات گوناگونی داشتیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محل تعامل، گفت‌وگو و اعتدال باشد فردی را می‌خواهیم که رابط و واسط اهالی حوزه و فرهنگ باشد تا به تعالی فرهنگ مورد نظر ما کمک کند.

او تاکید کرد: دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش ازپیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد برای مدیریت فرهنگی فردی را می‌خواهیم که ضمن پایبندی به اصول و نفوذ کلام اعتدال و مدارا را رعایت کند.

ذوالقدر گریزی به دوره مسئولیت صالحی در معاونت فرهنگی زد و گفت: آقای صالحی در معاونت فرهنگی نشان داد می‌تواند نقش واسط حوزه و فرهنگ را در چند سطح مختلف ایفا کند. همچنین نگاه او به بخش خصوصی و تعامل و همکاری سازنده با این بخش نشان از فراست و مهارت مدیریتی است که می‌تواند از ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه فرهنگی بهره‌مند شود. در برنامه آقای صالحی مبنا ارزش‌های انسانی است که شاخصه اصلی توسعه پایدار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه بر اینها در برنامه آقای صالحی شاهد نگاه کلی‌نگر و نه جزئی نگر هستیم که نشان می‌دهد می‌تواند مدیریت فرهنگی را در سطح کلان اداره کند. انسان به عنوان محور فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود و این توجه در برنامه ارائه شده آقای صالحی دیده می‌شود. او در برنامه‌اش فرهنگ اعتدالی و تعاملی را مدنظر دارد و همچنین با نظارت جامع بر بخش خصوصی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

او در پایان با تاکید بر اینکه صالحی شخصیت غیرسیاسی و غیرجناحی است که تنها دغدغه فرهنگ را دارد و راهبرد تعامل و گفت‌وگو را پیش می‌گیرد، اظهار کرد: روابط خوب وزیر پیشنهادی با هر دو طیف حوزه و اهالی فرهنگ می‌تواند یک مدیریت فرهنگی متوازن را رقم بزند امیدوارم با رای حداکثری شما نمایندگان شاهد حضور سیدعباس صالحی بر کرسی خدمتگزاری فرهنگ کشور باشیم و از توانمندی‌های او در عرصه مدیریت فرهنگی استفاده کنیم.

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵۹
قاسم میرزایی نیکو در مخالفت از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
جنتی که رفت، داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم که صالحی آمد از شهر کنسرت ممنوع
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۴۶
خدیجه ربیعی مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:
 
در برنامه شما مشخص نیست که اگر دستگاهی با سیاست های وزارتخانه مخالف بود، برخورد شما چه خواهد بود
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۴۶
قاسم میرزایی نیکو در مخالفت از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

*جنتی که رفت، داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم که صالحی آمد از شهر کنسرت ممنوع

* آقای روحانی باید تکلیف ما را نسبت به حلال و حرام ها روشن کنید مخصوصا در حوزه موسیقی

* اختیار جامعه فرهنگی با چه کسی است ؟ وضعیت فضای مجازی و فیلترینگ چگونه است؟

* بودجه فراوان ارشاد چه زمانی به دست اهالی هنر خواهد رسید ؟

*شما گفتید نخ تسبیح هستید بفرمایید مهره های تسبیح چه کسانی هستند؟
بررسی صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۴۵

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۲۰
محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حال دفاع از برنامه‌های خود است.

از راهنمایی های نمایندگان مجلس در فراکسیون های مختلف و همکاری هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی دارم.

-از تلاش ها و خدمات  مهندس نعمت زاده در دولت یازدهم قدردانی می کنم و خالصانه و متواضعانه از مخالفان و موافقان محترم تشکر می کنم.

- کلیه برنامه های پیشنهادی مبتنی بر اسناد بالادستی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه تدوین شده است.

- اندیشه تولید محوری رقابتی و حل مشکلات تولید رقابتی از محورهای اصلی برنامه پیشنهادی است.

-باید کیک اقتصادی کشور و سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را بزرگتر کنیم.

-۲۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را صنعت و معدن به خود اختصاص داده است و ۳۴ درصد اشتغال کشور را صنعت، معدن و تجارت در اختیار دارد.

-رشد منفی صنعتی سال ۹۲ به مثبت ۶.۵ درصد در حال حاضر رسیده است و این رشد منفی باید جبران شد.

-۴۹هزار طرح نیمه تمام صنعتی نیمه تمام در کشور داریم که ۱۱ هزار و ۲۰۰ طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در اولویت ما تکمیل این طرح  ها است که با تکمیل آن ها بیشتر از ۳۶۵ هزار اشتغال ایجاد می شود.

-از ۹ هزار پروانه فعالیت معدنی کشور حدود ۵ هزار معدن در حال حاضر در کشور فعال هستند.

10:40- بهرام‌نیا به عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت.

ایشان در دو دولت وزیری کارآمده اند. در دوره اول با اخذ 199 رای و در دوره بعدی به دلیل توفیقات و کارآییشان با اخذ 215 رای مجدد کلید وزارتخانه را به دست آورد. ایشان روحیه اعتدالی دارند. گواه آن اینکه با وجود سلایق گوناگون در این دو دوره بیشتری رای را در دوره دوم آورد. در جواب مخالفان که می‌گویند پشتوانه اجرایی برنامه های ایشان چیست؟ میگویم بهترین پشتوانه‌اش رای‌ای است که در دوره بعدی به دست آورده اند.

-اقتصاد یک موضوع زنجیره ای است. زنجیره‌هایی از سرمایه گذاری اشتغال، تولید و صادرات است. حمایت از سرمایه گذاری در بخش داخلی و خارجی،  ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران از برنامه های ایشان است. در دوره قبل، 590 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که یک رکورد است. در زمینه صادرات، حمایت های صادراتی و از بخش معادن هم حمایت‌های مورد نیاز را داشته اند

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۵۵
مقدسی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت. او از زمان باقی ابراهیمی استفاده می‌کند.

-ایشان پاکدامنی و لیاقت و شایستگی خود را با توجه به سابقه‌ای که دارند به اثبات رسانده‌اند. ایشان به انسجام تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند. به اقتصاد مقاومتی و فرمایشان مقام معظم رهبری اعتقاد دارند. قول داده‌اند شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کنند.

-توجه به اشتغال روستاها، صنایع ریلی، مبارزه با قاچاق کالا و تقویت واحدهای معدنی به عهده ایشان است. جوانگرایی و استفاده از زنان شایسته و نخبه در سطوح مدیریتی از برنامه‌های ایشان است.

-تنها وزیری هستند که اهداف کمی را داخل برنامه‌ خود آورده‌اند. اگر پیشنهاد این وزراتخانه را به من داده بودند برنامه ششم را ملاک قرار می‌دهم تا تحول اساسی در بخش صنعت و معدن را بوجود بیاورم. جناب آقای شریعتمداری می‌دانم که شما در این مسیر سربلند می‌شوید.

-جناب آقای روحانی همانطور که حامی دولت هستیم، قسم خوردیم که حامی حقوق مردم باشیم برای همین مو به مو برنامه‌ها را از شما طلب می‌کنیم. انتظار تحول در کشور در فضایی صیمیمی را داریم.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۵۴
بعد از تذکر نمایندگان، ابراهیمی به عنوان نماینده موافق وزیر صنعت پشت تریبون قرار گرفت.

- شریعتمداری آشنا با مسائل اقتصادی و با تجربه در این حوزه است. اهدافش موافق با برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است. در دخالت دادن تشکل ها بر نظارت بر بازار کسب و پیشه موفق و مورد تایید اتحادیه هاست که میتواند برای ورود اصناف در تصممیم گیری موثر باشد. به کیفی سازی و رعایت استاندارهای ملی در کنار صنعت معدت و تجات باور دارد.

- بر طرح های ملی اشراف دارد. اهالی فن در حوزه صنعت برای همکاری با او ابراز همکاری کرده اند. زمینه ورود سرمایه گذاری ایرانیان خارجی را به داخل کشور هموار و بر تمرکز بر کاهش سهم دولت در اقتصاد فعالیت کرده است. توجه به محیط زیست، پیگیری برای الحاق به صادرات جهانی و توسعه صادرات در بخش صنعت از دیگر برنامه های اوست.

- 70 درصد اهداف او منطبق با اهداف بالادست و 30 درصد نیز همسو است. شریعتمداری وارث مشکلاتی است که با مدیریت ناکارآمد در دولت قبلی ایجاد شده است.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۱۰
 حسن چور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت پشت تریبون قرار گرفت.

برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است

 قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟

 برای ماشین‌های سواری لوکس مجوز داده می‌شود ولی برای ماشین‌های معدنی که حلال مشکلات کشور است خیر

وضعیت بازار اسفناک است. طی چند سال گذشته دهها هزار مغازه در کشور تعطیل شده است. دهها هزار مغازه تعطیل شد، برنامه شما چیست؟ برخی می‌گویند برنامه شما «واردات» است اما مشکل ما «صادرات» است، برنامه شما در این حوزه چیست؟ برای نقدینگی بازار چه فکری کرده‌اید؟ هیچ تسهیلاتی به اصناف و تولیدکنندگان پرداخت نشده است. یک ریال یارانه تولید طی چند سال گذشته پرداخت نشد. چه کسی به فکر تولیدکنندگان است؟ سازمان امور مالیاتی آنچنان بر کسبه سخت گرفته است که بدترین شرایط در حوزه اصناف تولیدی و توزیعی حاکم شده است.

هیچ راهکاری و برنامه‌ای برای رایزن‌های اقتصادی وجود ندارد. رایزن‌های انتخاب شده صرفا یا زبان بلد هستند یا به دلایل سیاسی انتخاب شده‌اند. رایزن اقتصادی باید به اتاق‌های اصناف و تعاون و بخش خصوصی واگذار شود. به قول وزیر اطلاعات حمایت از بخش خصوصی با شعار نمی‌شود. رایزن‌های اقتصادی در حد سفرا و حتی جلوتر از آنها باشد.

بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۹:۴۴

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۹:۴۲
دفاعیه اخوندی/2
 
 تمام بحث من تمرکز بر بخش بافت های حاشیه ای است.
 
مسئله مسکن را نمی توان در بیابان ها حل کرد بلکه باید درون بافت حل کرد
 
در مسکن اجتماعی دنبال این هستیم که بنیاد مسکن و حساب 100 امام را هماهنگ کننده گذاشتیم که مسکن ایجاد کند و ما هم به آن ها تسهیلات دهیم و از سال جدیدی سالی 100 هزار واحد احداث می شود. باور کنید امکان اینکه این دو پروژه یعنی مسکن مهر و اجتماعی را انجام دهیم نبود.
 
در بخش حمل و نقل، در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم از روستایی تا آزاد راه، در برابر این چقدر ریل داریم، کل ریل ایران 13 هزار کیلومتر است
 
در سال گذشته چیزی حدود 428 میلیون تن بار جابجا شده است
 
سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده است
 
در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر انجام می شود ، تنها دو درصد ریلی است
 
در برنامه ششم ما را مکلف کردید که 30 درصد بار باید برود روی ریل، یعنی باید این 40 میلیون در سال 1400 بشود 200 میلیون
 
اگر شما نمایندگان به کمک بیایید حتما شدنی است،
 
فکر می کنم وزارتخانه ای که در استفاده از منابع بین المللی پیشتاز بود ما بودیم
 
در این چند روزه به شما پیامک های مختلفی راجع به نظام مهندسی شده است، قانون نظام مهندسی را خودم در سال 74 نوشتم و یکی از مدافعین اصلی توسعه مهندسی در ایران هستم اما شما نمایندگان کم با این سوال مواجه شدید که ما در این بخش با امضا فروشی مواجه هستیم
 
مالک باید بتواند خودش مهندس خود را انتخاب کند و کل پول باید در اختیار مهندس باشد و مهندس محور اجرایی باشد
 
تمام ایده من این است که واسطه بین مهندسان و مالکان را حذف کنیم
بدنبال تقویت مدیران نسل آینده هستم

 
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۹:۲۵
نطق دفاعیه اخوندی

از 132 نماینده ای که برای دفاع از من ثبت نام کردند سپاسگذارم
 
بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصادی ملی ایران است، تعداد خانوار موجود 24 میلیون و 190 است و تعداد خانه در ایران 25 میلیون 400 هزار خانه است پس به ظاهر خانه زیادتر داریم اما اوضاع خوب نیست
 
آمار سال 95 نشان مید هد 2 میلیون 587 هزار خانه خالی داریم این تعداد در سال 90 حدود 630 هزار خانه بوده است ، یا 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران داریم مفهوم این است که اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیرید چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت مملکت بدون استفاده در خانه های خالی انباشته شده است بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران
 
ما جلوی تراکم فروشی و شهرفروشی را گرفتیم اگر می بینید تورم مسکن از میانگین تورم کلی هم پایین تر است
 
من یک کار بسیار سخت در ایران داشتم، از یک طرف متعهد بودم که خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل نسبت به مسکن مهر را انجام دهم 900 هزار خانه را بصورت کامل تمام کردم و تحویل دادم،می توانستم یک وزیر محبوب باشم، 900 هزار واحد یعنی بیش 400 بار افتتاح می توانستم هر سه روز یکبار بروم یک افتتاح انجام دهم معروف شدم به کسی که نسبت به مسکن مهر بی مهری کرده است همه را تمام کردم من داوطلبانه از تمام فرصت های تبلیغاتی خودم استفاده نکردم که نشان دهم این پروژه ای که اتلاف منابع ملی دارد را نباید ادامه داد
 
از پشت همین تریبون شما نمایندگان، وزرا و رئیس جمهور و همه می گویند که کشور مشکل ساختاری دارد آیا باید مسیر را تغییر دهیم یا خیر آیا باید مسکن مهر را تغییر دهیم و به سمت تغییر ساختار برویم؟
 
این کشور نیاز به وزرایی دارد که از خودشان بگذرند و نسبت به تغییرات ساختار اقدام کنند
 
من در بحث تغییر جهت مسکن هیچ وقت نترسیدم، در اینکه بایستم روبروی سوداگران شهری بایستم نترسیدم، بله هزاران تهمت به من می زنند
 
از کمیسیون اصل 90 بپرسید که یک مورد اتهاماتی که به من زدند صحت دارد ، من می فهمم چه می کنم، من می خواهم مسئله مسکن را حل کنم من می خواهم مسئله بافت حاشیه ای را حل کنم
 
همه بافت ها را شناسایی کردیم

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۸:۴۱
سکینه الماسی نماینده مخالف وزیر راه و شهرسازی
انتقاد نسبت به حوادث جاده ای
صنعت ساختمان بدلیل سیاست های نادرست دولت دهم با رکود مواجه شد و سیاستگذاری دولت یازدهم هم گره را باز نکرد

نظرات بینندگان