arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۹۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

عباسپور: تعطيلي پنجشنبه مدارس فاجعه آموزشي است

مخالفت مجلس شوراي اسلامي با طرح تعطيلي در روزهاي پنجشنبه مدارس ابتدايي با تسري اين طرح به مقاطع راهنمايي و دبيرستان وارد فاز جديدي شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مخالفت مجلس شوراي اسلامي با طرح تعطيلي در روزهاي پنجشنبه مدارس ابتدايي با تسري اين طرح به مقاطع راهنمايي و دبيرستان وارد فاز جديدي شده است.

به گزارش انتخاب، علي عباسپور تهراني از دعوت از وزير آموزش و پرورش براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان مجلس براي تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان به مجلس خبر مي دهد. او معتقد است: تعطيلي روزهاي پنجشنبه همه مدارس شهر تهران «فاجعه فرهنگي آموزشي» است كه با ندانم كاري و سطحي نگري مسوولان آموزش و پرورش يك اتفاق ناگوار در حال وقوع است.

    وزارت آموزش و پرورش در هفته اي كه گذشت طرح تعطيلي مدارس راهنمايي، دبيرستان و هنرستان ها را هم به شوراي داخلي خود يعني شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رساند.
    بر اين اساس مدارس راهنمايي و دبيرستان با كاهش ساعات تدريس خود در طول هفته مي توانند روزهاي پنجشنبه را براي دانش آموزان تعطيل اعلام كنند.

 مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: طرح مطلب در جلسه شوراي دبيران هر واحد آموزشي و تصميم گيري توسط مديران قابليت اجرايي دارد. با توجه به اصلاح ساعات درسي دوره راهنمايي و الزام مديران مدارس به اينكه 33 ساعت برنامه آموزشي ـ هفتگي خود را ارايه كنند، به مديران مناطق 19 گانه شهر تهران اجازه داده شد در صورتي كه مدرسه به صورت يك نوبته اداره شود، برنامه مدرسه راهنمايي را در پنج روز هفته ساماندهي كنند.

    در اين بين مدارس دوره دبيرستان نيز بي نصيب نماندند چرا كه يزدي خواه در رابطه با تعطيلي دبيرستان هاي و هنرستان ها گفت: براساس آخرين تصميم سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، صددرصد مدارس فني حرفه اي و كارودانش از سال تحصيلي جديد در روزهاي پنجشنبه تعطيل خواهند بود چرا كه ساعات آموزش در اين مراكز به حدود 40 ساعت كاهش يافته و مي توان برنامه هفتگي اين مراكز را در طي پنج روز برنامه ريزي و ساماندهي كرد و تعطيلي مدارس مقطع دبيرستان نيز منوط به درخواست شوراي دبيران است و چنانچه در اين شورا تعطيلات مورد توافق قرار بگيرد مدارس مي توانند در روزهاي پنجشنبه تعطيلي را براي اين مقطع نيز لحاظ كنند.
    او در تشريح دلايل خود از بار منفي و تخريب كننده تعطيلي اين روزها مي گويد: مسوولان آموزش و پرورش براي توجيه تعطيلي روزهاي پنجشنبه به تعطيلي دو روز در هفته مدارس ساير كشورها استناد مي كنند؛ اظهار اين موضوع بخشي از واقعيت است، اما چرا آنها نمي گويند كه در آن كشورها مدارس در ساير روزهاي هفته از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر داير است و برنامه هاي شاد و متنوعي مانند اردوها، كلاس هاي فوق برنامه، تغذيه رايگان و فرصت مناسب براي استراحت دانش آموزان درنظر گرفته مي شود.

    رييس كميسيون آموزش در ادامه با بيان اينكه متاسفانه مسوولان آموزش و پرورش به جاي كار هاي عمقي در آموزش و پرورش به دنبال كارهاي سطحي و شعاري هستند معتقد است: كمتر كسي مي داند كه هدف وزير آموزش و پرورش در اين وزارتخانه چيست؟ اما با اين وجود، ما با تعطيلي سطحي و يك دفعه اي مدارس در روزهاي پنجشنبه مخالفيم و مجلس قطعا با اين مساله برخورد مي كند، اين گام بسيار خطرناكي است كه آموزش و پرورش برداشته است، زيرا صاحب نظران و كارشناسان طرح تعطيلي دبستان ها را مردود اعلام كردند و هنگامي كه بحث تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان ها مطرح شد آن را مطلقا رد كردند او مي افزايد: بر اساس گزارش هايي كه به دست ما رسيده كيفيت آموزشي مدارس در كشور متاسفانه در سطح پاييني قرار دارد و ساعات تدريس در مدارس ما نسبت به مدارس در برخي از كشور ها خيلي كم تر است. با اين حال مي توان به اين نتيجه رسيد كه اين طرح مي تواند باعث بروز مشكلاتي در سيستم تعليم و تربيت كشور شود.

    عباسپور با اشاره به گزارش هاي تهيه شده از سوي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس عنوان مي كند: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با تهيه گزارشي علمي به نتيجه رسيده كه اين طرح براي مدارس ما داراي تبعات منفي اي است كه ما نيز اين گزارش ها را به آموزش و پرورش انعكاس داده ايم اما متاسفانه هنوز اثري نداشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق،  رييس كميسيون آموزش مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبني بر اينكه «اگر وزارت آموزش و پرورش بر رويكرد خود نسبت به اين طرح پافشار كند، مجلس از راهكار ها و ابزار هاي قانوني خود در قبال مسوولان آموزش و پرورش استفاده مي كند؟» مي گويد: ما اميدواريم كه با مسوولان آموزش و پرورش وارد چالش جديدي نشويم، ما در اين مدت سعي كرده ايم كه با آموزش و پرورش تعامل داشته باشيم تا مسايل حل شود، چرا كه مساله اي كه ما قبلانيز در زمان وزراي سابق مطرح مي كرديم اين بود كه بحث ما با آموزش و پرورش سليقه نيست بلكه علمي است و اميدواريم اين بحث با تعامل با مسوولان آموزش و پرورش حل شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
3
1
اصلا فکر این را نمی کنند که در پی این تعطیلی چه معضلات و مشکلات خاصی برای والدین و دانش اموزان ایجاد نمی شود و همین دو روز وقفه پنجشنبه و جمعه ها چه مصیبتی بر سر معلمین می آورد
حالا که دست ما معلمان را خالی کرده اند و هر وزیری که می آید چون موش آزمایشگاهیی هر بلایی که می خواهد بر سر فرهنگ این مملکت می آورد تا وزیر بعدی و توجیهات بعدی
تو را به خدا برای یک بار هم شده خودمان را با کشورهای هم سطح خود مقایسه کرده و روش های سالم و امتحان شده آنها را به کار ببریم.
یک معلم دلسوخته
حسين همداني
|
TURKEY
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
0
3
امثال آقاي عباسپور بجاي حل مسئله صورت مسئله را پاك مي كنند در 90% كشورهاي دنيا روزهاي شنبه و يكشنبه تمام مقاطع تحصيلي تعطيل هستند و اين در حالي است كه در مقاطع ابتدائي و راهنمائي روز هاي چهارشنبه نيز به نوعي بدليل بردن دانش آموزان به تور هاي علمي و ورزش و .... نيمه تعطيل بشمار مي رود تازه سطح سواد و دانش آنها بمراتب از دانش آموزان ما بالاتر و زمينه اشتغال فارغ التحصيلان نيز در اين كشور ها فراهم است . آقايان به ظاهر مسئله نگاه مي كنند و منافع حاصل از تعطيلي مدارس در روزهاي پنج شنبه چون مصرف كم انرژي ، كاهش آلودگي هوا، عدم انجام سفرهاي غير ضروري، استراحت بيشتر دانش آموزان و ممانعت از فرسودگي كادر آموزشي را ناديده مي گيرند. اگر دل آقايان به بچه هاي اين مملكت سوخته كه بعيد است براي روزهاي پنجشنبه برنامه هاي درسي از طريق اينترنت و يا از طريق ارائه سي دي هاي آموزشي تدارك ببينند . نه اينكه سعي در پاك كردن صورت مسئله نمايند. اگر واقعاً دل آقايان براي بچه هاي ما مي سوزد، بروند سيستم آموزشي سنگاپور را كه هم اكنون مشابه آن در آمريكا و ده ها كشور دنيا اجرا مي شود در كشور اجرا كنند نه اينكه به فكر واحد درسي نهج البلاغه باشند. اين كار قبلاً در مورد قرآن تجربه شده است لذا دوباره وارد موضوعي نشوند كه ضرر آن از نفعش بيشتر خواهد بود. تكه تكه كردن قرآن كتاب مقدس ما مسلمانان، قرار دادن آن بعنوان واحد درسي، انداختن آن در كيف مدرسه بچه ها و برخي بي احترامي هاي ناخواسته به آن مانند دراز كشيدن دانش آموزان هنگام خواندن اين واحد درسي ، حمل آن در كيف خود در همه جا و در نهايت بدليل آوردن نمره كم از قرآن بعنوان واحد درسي و در نتيجه عكس العمل منفي به آن، تجربه بدي بود كه سالها است دنبال شده است. بچه مسلمان بايد به قرآن نهايت احترام را بگذارد و آن را با اشتياق ياد بگيرد اما آيا با قرار دادن قرآن بعنوان واحد درسي به اين كار موفق شديم كه اكنون نهج البلاغه را نيز مي خواهيم به آن اضافه كنيم. خدايا ما را از شر تصميمات نسنجيده دوستان كه نه از مكر و حيله دشمنان نجات ده .
پدر یک دانش اموز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
1
تعطیلی پنج شنبه کار خیلی خوبی است ولی باید از ساعات بعضی درس ها کم کنند چون دانش اموز دوره ابتدایی توان تحمل بیش از 4 ساعت کلاس در یک روز را ندارد . من از اقای حاجی بابایی بسیار ممنونم و امیداوارم در کنا ر ساخت نماز خانه و سالن ورزشی به فکر سالن غذا خوری برای بچه ها نیز باشند تا بچه ها به مدرسه بیشتر علاقمند شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
0
1
طرح تعطيلي پنجشنبه ها
یک دبیر تربیت بدنی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
2
طرح تعطیلی مدارس خوب است -کم کردن ساعت بعضی از درسها خوب است نه درس تربیت بدنی -با فشار این همه درس آیا واقعا لازم نسیت هیجان واضطراب دانش آموز کاسته شود -بجای کاستن ساعت درس های که ضرورت دارند هجم کتابها را کاهش دهید
نظرات بینندگان