arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

بارزانی: ایران بیش از هر کشوری در عراق نفوذ دارد/ همه‌پرسی ربطی به کردهای ترکیه و ایران ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی گفت که نفوذ ایران در بغداد بیش‌تر از هر کشور دیگری است و ما می‌خواهیم روابط‌مان با ایران بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک باشد.

به گزارش انتخاب، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ عربستان در پاسخ به این ادعا که ایران دولت بغداد را تصرف و اشغال کرده است، گفت: من نمی‌گویم که آن را اشغال کرده است اما به صراحت می‌گویم که نفوذ ایران در بغداد بیش‌تر از هر کشور دیگری است.

وی در پاسخ یه این ادعا که مناطق مختلف اقلیم با ایران روابط متفاوتی دارند و ایران در سلیمانیه دخالت می‌کند و برخی از مسوولان بر اساس روش‌های ایران عمل می‌کنند، درحالی که موضع اربیل در تقابل با ایران واضح است، این تفاوت به سردرگمی شما منجر نمی‌شود؟ گفت: در ابتدا ما می‌خواهیم که روابط‌مان با ایران بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک باشد و در امور یکدیگر دخالت نکنیم، اما تاکید می‌کنم که نمی‌توانیم نصیحت‌های کسی را بپذیریم. درست است که سلیمانیه به دلیل موقعیت جغرافیایی ممکن است روابطش با ایران از روابط با اربیل متفاوت‌تر باشد، اما سیاست اقلیم کردستان بر این اساس است که نمی‌تواند دخالت و نصیحت‌های ایران را پذیرفت.

بارزانی در ادامه در پاسخ به ادعای خبرنگار سعودی که ایران قبل از این اعلام کرد، چهار پایتخت عربی را در دست گرفته است، آیا از تحرکات ایران در عراق نمی‌ترسید و وجود قاسم سلیمانی در عراق خطری برای اقلیم ایجاد نمی‌کند، گفت: تصمیم ما واضح است، ما نمی‌خواهیم با ایران وارد درگیری شویم اما اجازه نخواهیم داد که این تحرکات و فعالیت‌های ایرانی وارد اقلیم شود و ما دخالت ایران در اقلیم را به طور کامل رد می‌کنیم و حتی اگر این دخالت‌ها در پایتخت‌های عربی ادامه‌دار باشد، ما اجازه نخواهیم داد که اقلیم سقوط کند.

وی در پاسخ به این سوال که سردار قاسم سلیمانی با شما دیدار داشته است؟ گفت: بله، چندین بار در اقلیم با من دیدار کرد.

مسعود بارزانی در پاسخ به این سوال که سردار سلیمانی در مورد اقلیم کردستان چگونه صحبت می‌کرد؟ گفت: در دیدارها دوستانه صحبت می‌کردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت.

خبرنگار سعودی در ادامه مدعی شد، همه می‌دانند که سردار سلیمانی در خاک عراق فعالیت دارد و تلاش می‌کند تمام منطقه را در دست بگیرد، به نظر شما در جریان حمله داعش و فشار آوردن بر اقلیم قاسم سلیمانی نقشی نداشت؟

رئیس اقلیم کردستان پاسخ داد: هدف از حمله داعش ساقط کردن اقلیم کردستان، برهم زدن وضع موجود در آن و در آخر پایان دادن به کار اقلیم بود و هیچ شکی وجود ندارد که طرف‌هایی وجود داشت که داعش را به حمله به اقلیم وا می‌داشتند، اما خوشبختانه ایستادگی و مقاومت کردیم و داعش و حامیانش سقوط کردند.

وی درباره نظر ترکیه درباره همه‌پرسی کردستان گفت: به نظر من ترکیه با تجربه 25 سال روابط استراتژیک با ما به این نتیجه رسید که روابط با اقلیم هیچ تهدیدی برای ترکیه ایجاد نمی‌کند بلکه پیشرفت اوضاع سیاسی، اقتصادی و امنیتی در اقلیم به نفع ترکیه خواهد بود و به ثبات اوضاع در ترکیه کمک می‌کند و ما ثابت کردیم که عامل تهدیدی برای ترکیه و ایران نیستیم بلکه بر عکس آن در نزدیکی روابط کردها در ترکیه و ایران با دولت‌هایشان نقش داشتیم.

بارزانی در پاسخ به این سوال که همه‌پرسی بر اوضاع ترکیه تاثیر خواهد گذاشت زیرا تعداد کردها در آن زیاد است، گفت: موضوع همه‌پرسی مربوط به کردستان عراق است و به کردهای ترکیه مربوط نمی‌شود و امیدواریم که کردهای ترکیه با تفاهم با دولت‌شان و بر اساس شرایط خاص‌شان به حقوقشان دست یابند، اما همه‌پرسی موضوعی است که به کردستان عراق مربوط می‌شود و هیچ ارتباطی با کردهای ترکیه و ایران ندارد.

وی در پاسخ یه این سوال که اگر بعد از همه پرسی با حکومت عراق برای تقسیم آب‌ها و دیگر چیزها با مشکل مواجه شوید چه اقداماتی اتخاذ خواهید کرد؟ گفت: مشکل بغداد در تقسیم آب‌ها با اقلیم نیست بلکه با ایران و ترکیه است و این دو کشور سدها را تقسیم می‌کنند.

بارزانی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند ایران و ترکیه در اقلیم دخالت دارند، این مساله شما و نسل آینده را نگران نکرده است؟ گفت: اگر حضور ایران و ترکیه بر اساس منافع و توافقات دو طرفه باشد هیچ مشکلی وجود ندارد، اما اگر هدف تحمیل نفوذ باشد نه این نسل و نه نسل‌های آینده قبول نخواهند کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان