arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

"مایکل مور" به ایران می آید

«جواد شمقدری» معاون امور سنیمایی از سفر مایکل مور به ایران برای حضور در جشنواره سینما حقیقت، برپایی جشنواره سینماگران مستقل دنیا در ایران و تدوین آئین‌نامه پخش فیلم مستند خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«جواد شمقدری» معاون امور سنیمایی از سفر مایکل مور به ایران برای حضور در جشنواره سینما حقیقت، برپایی جشنواره سینماگران مستقل دنیا در ایران و تدوین آئین‌نامه پخش فیلم مستند خبر داد.

به گزارش فارس، ضیافت افطار مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی شب گذشته(۲ شهریورماه) با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمع کثیری از فیلمسازان و هنرمندان این عرصه در تالار وحدت برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم شمقدری طی سخنانی گفت: سینمای مستند بسان رمان و ادبیات می‌تواند سینمای داستانی را تقویت کند، سینمای داستانی نیز می تواند سینمای کشور را تقویت کند به خصوص که سینمای مستند زبان تصویر را هم نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مستندسازان ما در جبهه و جنگ روایت جدیدی را با دوربین‌های آماتور خلق کردند که اثرات این تجربه‌ها را به نوعی در سینمای جنگی هالیوود هم شاهد بودیم. سینمای مستند می‌تواند زبان یادگیری موضوع هم باشد و به همین خاطر ما فکر می‌کنیم سینمای مستند جایگاه ویژه‌ای دارد. کاری هم نداریم که عده ای در گذشته چطور به آن نگاه می‌کردند ولی ما معتقدیم که باید به ان بها بدهیم.

شمقدری همچنین با اشاره به مصوبات جدید شورایعالی سینما اظهار داشت: مصوبات شورایعالی سینما ابلاغ شد و ما علاوه بر بودجه، بخشی هم برای سینمای مستند طراحی کردیم که در کارهای مطالعاتی با نظر شورایعالی سینما تشکیل خواهد شد و سهم بخش‌های مختلف را هم تعیین خواهیم کرد.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینمای مستند باید در راستای نگاه جستجوگر و دغدغه مخاطب خود باشد، توضیح داد: در این بین مستندساز باید در بسیاری از اتفاقات بین الملل و داخل کشور سهم داشته باشد. متاسفانه سینمای مستند در دوره های قبل فقط به سوژه‌های اجتماعی محدود شده بود درحالی که فیلمسازان ما با کمترین بودجه در نقاط مختلف دنیا مشغول کار هستند. از این دیدگاه، البته ما راضی نیستیم و این حضور باید در تمام نقاط دنیا اتفاق بیافتد و آثارشان بیشتر دیده شود.

وی افزود: در کنار ساخت آثار مستند پخش جهانی آن هم خیلی مهم است. این امر در یک دوره‌ای رها شده بود و تا اثری ساخته می شد به آرشیو منتقل می شد و اگر محققی بخواهد از این آثار استفاده کند، به آنها دسترسی ندارد. در حالی که این آثار باید نشان داده شوند. در حال حاضر سینما سپیده اقدام به نمایش چنین آثاری می‌کند که قدم کوچکی است و ما باید پخش گسترده فیلم مستند را طراحی کنیم.

شمقدری تصریح کرد: از چنین خلاءهایی اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد و آن هم پخش برخی از این مستندها از برخی شبکه‌های خارجی است که عناد آنها با ما کاملا مشهود است. وقتی برخی رسانه‌ها در طول ۳۲ سال انقلاب اسلامی با توطئه هایی علیه جمهوری اسلامی همراه بوده‌اند، پسندیده نیست که آثار فیلمسازان ما از چنین شبکه‌هایی پخش شود. من می پذیرم که اشتیاق دیدن یک فیلم از شبکه های ماهواره ای زیاد است ولی نتیجه آن خوب نیست و از آقای سجادپور می‌خواهیم آیین نامه جدیدی را برای پخش مستندها از شبکه‌های ماهواره‌ای تنظیم کند تا برای ما الگو باشد.

وی تصریح کرد: البته ما به دنبال پخش جهانی آثار خود هستیم ولی در چارچوب خو نه به شکلی که در برخی موارد دوستان حتی سهم شریک خود را هم تامین نمی کنند و گاهی بدون نظر مرکز فیلم ها از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است. پخش فیلم ها از چنین شبکه هایی مناسب نیست مگر با الگوها و قاب‌هایی که به توافق برسیم. ما معتقدیم که سینمای مستند ویژگی هایی دارد که باید بیشتر به آنها توجه کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا هم مایکل مور تقاضا کرده بود به ایران بیاید و ما تلاش می‌کنیم او را برای حضور در جشنواره فیلم حقیقت دعوت کنیم، تعبیر مایکل مور نیز این بوده که من از سینمای ایران فیلم‌هایی دیدم که برایم بسیار ویژه بود و چنین تصوری نسبت به جامعه ایرانی نداشتم. گاهی هم برخی سیاه نمایی‌ها وجود داشته و تعجب کردم وقتی دیدم که جوانان ایرانی اسکی می کنند و یا به کافی شاپ می روند. من این مسائل را باور نکردم و در این مورد تحقیق کردم و به همین دلیل خواستم به ایران بیایم. ضمن این که او معترض به سیاست‌های دولت آمریکاست و با این کار می خواهد اعتزاض خود را نشان بدهد.

شمقدری در بخش پایانی سخنانش گفت: ما جشنواره فیلمسازان مستقل را هم در حوزه مستند طراحی کرده‌ایم. در این بخش فیلمسازانی که فیلمشان بایکوت است می توانند آثار خود را به نمایش بگذارند. قرار است چنین جشنواره‌ای بعد از جشنواره فیلم سینماحقیقت راه‌اندازی شود و ما با برخی فیلمسازان دنیا نیز مکاتبه کرده‌ایم تا این جشنواره برگزار شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
0
3
میگویم آقای شمقدر بیا خودمان را زیر پای مایکل مور قربونی بکنیم .عجب افتخاری قسمت ملت ایران شده .حالا چه کار کنیم با این همه افتخار .وای مردیم از خوشحالی و خوشبختی.برو عزیزم به فکر شکم و روح گرسنه ملت 72 میلیونی باش نه بازی .
نظرات بینندگان