arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

دویچه وله: سودای صدراعظمی وزیر خارجه اتریش با چاشنی اعتبار برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'سباستین کورتز' وزیر امور خارجه 30 ساله اتریش قصد دارد در انتخابات زودهنگام پارلمانی مهر ماه (اکتبر) به مقام صدراعظمی برسد و در این مسیر اشتهار او در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران و دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از نقاط قوت کارنامه او است.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری دویچه وله آلمان ، کورتز در سن 30 سالگی نه تنها خود را برای کسب مقام صدراعظمی آماده می کند بلکه همچنین می خواهد جایکاه مهمتری در عرصه جهانی برای اتریش کسب کند.
 
این رسانه آلمانی می نویسد: 'بلندپرواز' خواند کورتز کم لطفی و همانند این است که طوفانی را یک نسیم ملایم توصیف کنیم. او در سال 2013 در سن 27 سالگی به عنوان جوانترین وزیر امور خارجه در جهان مطرح شد . او در سال جاری میلادی نیز به ریاست حزب محافظه کار 'مردم' اتریش (OVP) یکی از احزاب اصلی این کشور رسید. در این حال قرار است انتخابات پارلمانی زودهنگام اتریش در ماه اکتبر سال جاری (یکشنبه 23 مهر) برگزار شود اما این بار رای دهندگان حامی کورتز به فهرست حزب مردم رای نمی دهند بلکه به 'فهرست سباستین کورتز' رای می دهند که متشکل از نامزدهای مورد حمایت حزب مردم تحت رهبری وزیر امور خارجه هستند.
 
به نوشته دویچه وله ، کورتز قصد دارد علاوه بر اینکه به جوانترین صدر اعظم تاریخ اتریش تبدیل شود ، کشورش را به سمت اتخاذ سیاست محافظه کارانه تری در خصوص مهاجرت و همچنین مبارزه با تروریسم و 'شکستن سامانه قدیمی سیاست' و رساندن کشورش به جایگاه مهمتری در اروپا رهنمون شود.
 
بر اساس این گزارش ، کورتز در این ارتباط تا کنون نیز از لحاظ کارنامه شخصی موفقیت هایی داشته است. در حقیقت او در سطح بین المللی شناخته شده ترین چهره سیاسی اتریش است و از 'کریستین کرن' صدر اعظم کنونی اتریش هم مشهورتر است. کورتز کسی بود که در سال 2015 در جریان مذاکرات هسته ای با حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار کرد.
 
صحبت های او در جریان بحران پناهجویان در سال 2015 هم که خواستار محافظت از مرزهای اتحادیه اروپا بود عناوین مطبوعات بود.
 
کورتز در همین ارتباط در گفتگو با هفته نامه آلمانی 'ولت ام زانتاگ' دیدگاه خود درباره اروپا در صورت رسیدن به مقام صدراعظمی اتریش در انتخابات مهر ماه را بیان کرد . او در این زمینه از خواست خود برای پایان دادن به 'هرج و مرج' مداخله سازمان های غیردولتی در موج مهاجرت به اروپا و همچنین توقف 'مداخله ' ترکیه در انتخابات های اروپا سخن به میان آورد.
 
وی در زمینه موضوع پناهجویان گفت: برخی سازمان های غیردولتی با رهگیری قایق های غیرقانونی مهاجران در مدیترانه ظاهرا قصد دارند کار خوبی انجام دهند اما فقط هرج و مرج ایجاد می کنند. او برای پایان دادن به این هرج و مرج می گوید که قصد پایان دادن به 'مهاجرت اقتصادی' به اروپا از طریق همکاری با لیبی و مسدود کردن مسیر موسوم به 'مسیر بالکان' را دارد؛ و مهاجران اقتصادی را متفاوت از افرادی می داند که از خشونت و جنگ از کشورهایی مانند سوریه می گریزند.
 
کورتز در این گفتگو همچنین گفت که نه آلمان و نه اتریش هیچگونه مداخله خارجی در انتخابات آینده این کشورها را نمی پذیرند.
 
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از ترک تبارهای ساکن آلمان خواسته است که در انتخابات 24 سپتامبر (دوم مهرماه) به احزاب بزرگ این کشور رای ندهند و آنها را 'دشمن ترکیه' توصیف کرده است.
 
وزیر امور خارجه اتریش در این ارتباط پیام روشنی به اردوغان داد و گفت: 'از انتخابات ما بیرون باش' .
 
وی افزود: اگر اردوغان یا وزیران او برای انتخابات اتریش هم برنامه مشابهی داشته باشند ، من می خواهم کاملا روشن کنم که ما هیچگونه مداخله ای را نمی پذیریم.
 
کورتز با بیان اینکه 'ترکیه یک همسایه مهم است که ما در زمان ضرورت باید با آن همکاری کنیم' در عین حال تاکید کرد که همکاری با ترکیه باید همراه با احترام به دموکراسی و حقوق بشر باشد و به این ترتیب بطور تلویحی بار دیگر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را رد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان