arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

فراکسیون امید چگونه با دستان خود در حال سوزاندن ریشه اعتماد مردم به جریان اصلاحات است؟ / آیا زد و بندها و معامله ها در جریان رای اعتماد به وزرا حقیقت داشت؟

با بالا گرفتن اعتراضات در شبکه های اجتماعی نسبت به عملکرد فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، برخی اعضای این فراکسیون به تقلا افتاده اند تا با هزینه از رهبر جریان اصلاحات و سپر کردن او، مانع از ادامه انتقادات شوند، تذکرات و گوشزدهایی که اکثرا مبتنی بر نیاز جدی جریان اصلاحات به مقابله با رانت خواری و پالایش درونی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فراکسیون امید چگونه با دستان خود در حال سوزاندن ریشه اعتماد مردم به جریان اصلاحات است؟ / آیا زد و بندها و معامله ها در جریان رای اعتماد به وزرا حقیقت داشت؟

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ رضا سیدی:
نتیجه ی آراء نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی باعث موجی از واکنش های منفی در فضای سیاسی و همچنین مجازی شده است، امری که بسیاری را نسبت به عملکرد نمایندگان بدبین کرده است، علی الخصوص فراکسیون «امید».
 
روزگذشته، نمایندگان به تمامی وزرای پیشنهادی به جز حبیب الله بیطرف رای اعتماد دادند. نتیجه آرا را می توان حیرت آور توصیف کرد. بسیاری از وزرای مورد نقد و اصولگرا که چهره های اصلی فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید دائما به آنها حمله می کردند و کارنامه آن ها را زیر سئوال می بردند، در جای خود با رای حداکثری باقی ماندند.
 
در این میان، عملکرد فراکسیون امید موجب بروز انتقادات و گلایه های زیادی شده است. جدا از نحوه مدیریت فراکسیون، بسیاری از انتقادات «زد و بندها»ی احتمالی را نشانه گرفته است، معاملاتی که باعث شد بیطرفِ اصلاح طلب که رایش تضمین شده بود و 144 نفر، برای ادای نطق در موافقت با او ثبت نام کرده بودند رای نیاورد و برخی وزرایی که همواره مورد نقد فراکسیون بودند، آراء بی سابقه ای آز آن خود کنند که در مجلس اصولگرای قبل موفق به کسب آن نشده بودند. عجیب آنکه وقتی لیست نمایندگانی که در موافقت این دست از وزرا صحبت کردند را برانداز می کنیم، به تعدادی قابل توجهی از چهره های لیست امید برمی خوریم.
 
جدا از آن، برخی از افراد به وسوسه ی امتیازاتی که پیشتر گرفته بودند و ممکن بود با تغییر وزیر هر آنچه بافته اند رشته شود و به باد فنا برود، مجدانه میان نمایندگان طیف های مختلف پرسه می زدند و لابی می کردند تا گزینه مدنظرشان سر جای خود باقی بماند.

هرچند برخی ممکن است بگویند لابی گری همواره در ادوار مختلف وجود داشته، اما بسیاری حتی شخص نمایندگان بر این باورند که لابی گری در این دوره بیش از هر زمان دیگری موج می زد و این بار از قضا چه موفق هم در تغییر رای نمایندگان موثر واقع شد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو ارشد فراکسیون امید ضمن تایید لابی گری ها به «انتخاب» می گوید: بنده خودم موافق وزیر خاصی بودم که دیگران نظر من را نسبت به ایشان برگرداندند. این رایزنی ها تاثیر دارند، خصوصا در مورد نمایندگانی که سیاسی نگاه نمی کنند.

وی افزود: لابی ها قطعا تاثیرگذار است.
 
محمدجواد ابطحی عضو فراکسیون ولابی نیز در گفت وگو با «انتخاب» با تاکید بر اینکه لابی ها در رای مثبت یا منفی نمایندگان مجلس به وزرا پیشنهادی قطعا تاثیرگذار بود، گفت: لابی و رایزنی هایی که درباره وزرای پیشنهادی در حال انجام است بر رای و نظر نمایندگانی که هنوز به قطعیت درباره وزیری نرسیده اند تاثیرگذار است و به نظرم 30 درصد این عامل تعیین کننده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس تصریح کرد: البته نماینده ای که درباره وزیری تصمیم گرفته است نظرش مشخص است واین لابی گری روی افرادی که هنوز به قطعیت نرسیده اند تاثیر دارد و مثلا درباره فلان وزیر پیشنهادی رای و نظر نماینده را برمی گردانند و منصرف می کنند.
 
هرچند نگاه نمایندگان مذکور به لابی گری ها در مجلس، به نظر تنها لابی گری است که بدون معامله و زدو بند صورت می گیرد، اما اخبار رسیده از جمله سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی و همچنین برخی اخبار در مورد امتیازات تعدادی از اعضای فراکسیون امید از برخی وزرا نگران کننده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفت: یکی از وزرا هفته گذشته از تعدادی از نمایندگان دعوت کردند. در مراسم شام کارت هدیه توزیع می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ نماینده در آنجا حضور یافتند. جلسات شبیه به این جلسه به صورت مستمر در طول رایزنی‌ها در مورد رأی اعتماد برگزار شد.

سخنان پورابراهیمی از سوی «انتخاب» قابل تایید نیست، اما انتشار برخی اسناد در رسانه ها در مورد برخی امتیاز گیری ها قابل چشم پوشی نیست.
 
اگر این اخبار صحت داشته باشد و این زد و بندها ادامه پیدا کند، تاثیرات بسیار بدی در افکار عمومی را شاهد خواهیم بود، کماینکه با نگاهی کوتاه به واکنش های مردم در شبکه های اجتماعی می توانیم در یابیم چگونه ریشه ی اعتماد ملت به فراکسیون امید و بالاتر از آن جریان اصلاحات در خطر و معرض سوختن است.
 
صادق زیباکلام ضمن ابراز نگرانی در این رابطه به «انتخاب» می گوید: اصلاح طلبان حضور خود را مدیون مردم هستند، بنابراین باید در جهت خواسته های آنان شرکت کنند. در عین حال، رهبری اصلاح طلبان چه درون مجلس چه بیرون آن باید با رانت ها برخورد بکنند. چرا که شما از اعتبار مردم یکبار میتوانید استفاده کنید. اگر مردم در انتخابات 98 نیایند پای صندوق رای، و بگویند ما یکبار گول خوردیم و دیگر به لیست امید رای نمی دهیم ، آنوقت چه میخواهیم بکنیم. آن موقع به مجلس 8 و 9 برمیگردیم که اصلاح طلبان غایب بودند، در واقع به عقب می رویم. بنابراین خیلی لازم است مردم اعتماد خودشان را از دست نمی دهند.

اکنون با بالا گرفتن اعتراضات در شبکه های اجتماعی نسبت به عملکرد فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، برخی اعضای این فراکسیون به تقلا افتاده اند تا با هزینه از رهبر جریان اصلاحات و سپر کردن او، مانع از ادامه انتقادات شوند، تذکرات و گوشزدهایی که اکثرا مبتنی بر نیاز جدی جریان اصلاحات به مقابله با رانت خواری و پالایش درونی است. امید است که اصلاحات دست به کار شود و اجازه ندهد مردم و بالاخص جریان آراء خاکستری در انتخابات 98 نسبت به این جریان ناامید شوند.


نظرات بینندگان