arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

ولایتی: دانشگاه آزاد متعلق به نظام و مردم است/ عنوان "غیرانتفاعی" باید تغییر کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه خصوصی نیست و نظام در آن سرمایه گذاری کرده است و متعلق به همه مردم است و مردم همه شهرها در ساخت این دانشگاه کمک کرده اند و دولت هم حمایت هایی در این راه داشته است.

به گزارش انتخاب، علی اکبر ولایتی امروز در نشست تخصصی بررسی جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی در پیشبرد سند چشم انداز ایران در افق 1404' در مشهد، عنوان کرد: در هر شهری که دانشگاه آزاد تاسیس شده است، مردم آن شهر به کمک آمده‌اند و دولت نیز هر جا توانسته امکانات خود را در اختیار این دانشگاه قرار داده است.

وی عنوان کرد: سرنوشت آموزش عالی در کشور به وضعیت علمی کشور بستگی دارد و باید طوری رفتار کنیم که ارزش مدارک دانشگاهی تنزل نیابد.

مشاور رهبر معظم انقلاب تاکید کرد:  مدرک گرایی به ضرر کشور است و برای حل این مشکل باید در رشته‌هایی سرمایه گذاری شود که داوطلب در آن‌ها وجود داشته باشد و واحدهایی باید ارائه شود که اقبال بیشتری به آن‌ها وجود دارد.

 ولایتی ادامه داد: دانشگاه‌های مهم جهان مانند هاروارد، آکسفورد و استنفورد دولتی نیستند، اما موفقیت‌های بسیار کسب کرده‌اند و صاحب نام شده اند و در ایران نیز در کنار دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیر دولتی خوبی داریم که می‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد تا در کنار نام آوران دانشگاهی جهان قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که همکاری و هماهنگی با سایر کشورهای جهان به خوبی انجام شود، همانند کاری که موسسه آموزشی جامعه المصطفی در زمینه پذیرش طلبه‌های خارجی انجام داده است، دانشجویان خارجی نیز مشتاق ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی ایران می شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر ساماندهی خوبی در کشور صورت گیرد، این ظرفیت وجود دارد که ایران مرکز درمان کل منطقه قرار گیرد، چرا که کشورهای اطراف ایران در حوزه پزشکی دارای نواقصی بسیار هستند.

ولایتی ادامه داد: با توجه به فعالیت 30 دانشگاه غیردولتی در خراسان رضوی می‌توان طرح آزمایشی را با محوریت حوزه‌های پزشکی در این استان اجرا کرد و آن را به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها قرار داد.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از موفق ترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود که با اجرای آن گام های بزرگ در این مسیر برداشته شد، تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم جایگاه ویژه‌ای داشت و دستاوردهای بسیار برای مردم به ارمغان آورده است، اما باید بودجه بیشتر برای آن اختصاص می یافت.

عنوان "غیرانتفاعی" باید تغییر کند

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه عده‌ای با تاسیس مدارس خصوصی در اوایل انقلاب مخالف بودند، نیز گفت: برخی ها مخالف ورود سرمایه گذاران به این بخش مهم بودند و از همان ابتدا عنوان نچسبی برای آن در نظر گرفتند؛ نام غیرانتفاعی باید تغییر کند و تنها غیر دولتی عنوان مناسبی برای آن ها است، به هرحال باید تلاش شود نام بامسمایی جایگزین «غیرانتفاعی» شود و به نوعی شرح وظایف این موسسات در عنوانشان مشخص باشد.

وی در خصوص تاسیس واحدهای جدید دانشگاهی، افزود: مردم در کنکور سراسری سال جاری نشان دادند از مجموع 900 هزار داوطلب، 700 هزار نفر خواهان شرکت در رشته تجربی هستند و این نیاز باعث می شود تا به فکر ایجاد دانشکده پزشکی در موسسات آموزش عالی باشید و تاسیس چنین واحدهایی می تواند نجات دهنده وضع موجود باشد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره پتانسیل دانشگاه رضوی گفت: بدون شک دانشگاه آزاد در خدمت دانشگاه رضوی خواهد بود و در صورتی که طرح خوبی داشته باشند ما هم می توانیم بعد از بررسی دقیق تر کمک هایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استان خراسان باید به عنوان پایلوت علوم پزشکی کشور شناخته شود و مهندسی و مدیریت خوبی در این شاخه داشته باشد.

ولایتی در خصوص جذب دانشجویان خارجی، عنوان کرد: اگر امکانات فراهم کنیم، داوطلبان داخلی بیشتر جذب دانشگاه های غیردولتی خواهند شد و به نوعی راحت تر از جذب داوطلبان خارجی است. بهتر است جامعهَ المصطفی را الگوی خود قرار دهیم؛ چراکه در جذب دانشجویان خارجی از دانشگاه های دولتی نیز موفق تر بوده است و پس از جذب دانشجویان خارجی طی دو ترم زبان فارسی را به آن ها آموزش می دهند تا مشکلی برای تحصیل در ایران نداشته باشند و موسسات غیر دولتی هم باید راهکارهای موفقیت آمیز آن ها را فرا بگیرند و در جذب خارجی ها موفق عمل کنند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اظهار کرد: در اوایل دهه 60 دانشگاهی در قزوین برای جذب دانشجویان خارجی تاسیس کردیم اما در نهایت موفق نبود و باید به فکر باشیم تا دوباره به چنین مشکلاتی دچار نشویم. باید قراردادی بین دو دولت یا موسسات معتبر کشورهای ایران و همسایه ها بسته شود مدارک دانشگاه های ما نیز در آن کشور معتبر شناخته شود نه اینکه منتظر باشیم تا از ان سر دنیا بیایند در دانشگاه های ایران ثبت نام کنند و قطعا این موضوع ره به جایی نخواهد برد.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد معاونت دانشگاه های غیر دولتی در وزارت علوم، نیز تاکید کرد: بهتر است کارها درست انجام شود و مهم نیست تحت چه معاونت و یا عنوانی باشد. ما نمی توانیم به وزیر علوم بگوییم معاونت جدیدی را ایجاد کنید و فقط مهم این است قانون به درستی انجام شود.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی دانشگاه های علمی کاربردی و پیام نور گفت: زمانی که دانشگاه پیام نور ایجاد شد قرار بود به صورت غیر حضوری جلو برود و هر فضای کوچکی را به دانشگاه تبدیل کردند و امروز می بینیم در عمل با آنچه که قرار بود اتفاق بیفتد تضاد دارد. همچنین دانشگاه های علمی کاربردی که برای شاغلین ایجاد شد و اکنون سایر دانشجویان را جذب می کند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد بیان کرد: باید به این مسائل رسیدگی شود و این دانشگاه ها در حوزه خودشان فعالیت کنند و نباید بیشتر از این مدعی باشند. جایی که شرایط تربیت کارشناس را ندارد اعلام می کند PH.D می خواهیم که این به ضرر خود ما است و ارزش مدارک را پایین می آورد و این خیلی بد است.

ولایتی اظهار کرد: ایران از توان پزشکی بسیاری برخوردار است و اکنون  نیز افراد بسیاری از کشورهای مختلف برای درمان به جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کنند، چراکه علاوه بر هزینه‌های کمتر درمان، استانداردهای قابل قبول در سیستم درمانی کشور حاکم است.

 مشاور رهبر معظم انقلاب بادآور شد: امروز گردشگران سلامت به ایران سفر می کنند،  زیرا هزینه‌های درمان و سطح ارائه خدمات پزشکی در کشورمان با سایر کشورها قابل مقایسه نیست.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان