arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

خدمات درمانی سطح‌بندی می‌شوند/ ابلاغ سند ملی نقشه راه درمان طی چند روز آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحقق یکی از مهمترین خواسته‌های رئیس جمهور از وزیر بهداشت در جلسه دفاع از کابینه در مجلس شورای اسلامی با عنوان «سطح بندی خدمات درمانی» خبر داد و گفت: سند ملی نقشه راه درمان طی چند روز آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش انتخاب، دکتر محمد آقاجانی با بیان آنکه خدمات درمانی سطح بندی می‌شوند گفت: به منظور اجرایی شدن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مبنی بر استقرار نظام سطح‌بندی خدمات سلامت و اجرای قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سند نقشه راه درمان ۱۴۰۴ (سطح بندی خدمات درمانی نظام سلامت) کشور که براساس مطالعات جمعیتی، محاسبه بار بیماری ها، مهاجرت و دسترسی بیماران، وضعیت جغرافیایی کشور و مقایسه با سایر کشورهای منطقه و کشورهایی با درآمد سرانه مشابه تدوین و نهایی شده در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: این سند نقشه آینده خدمات تشخیصی درمانی را تا سال ۱۴۰۴ در کشور ترسیم نموده و اجرای آن سهم بزرگی در رشد و توسعه کشور خصوصاً ایجاد عدالت در توزیع منابع و خدمات سلامت و دسترسی آحاد مردم به ویژه در مناطق محروم خواهد داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار کرد: سطح بندی خدمات درمانی شامل بیمارستانها، مراکز جراحی محدود، برخی دیگر از موسسات پزشکی، ۸ نوع تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سنگین و نیروی انسانی شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و کادر پزشکی می‌شود. بر اساس این سند حداقل جمعیت یک شهرستان برای تأسیس بیمارستان جدید با تعرفه دولتی ۵۰ هزار نفر و حداقل تخت این بیمارستان‌های جدید ۶۰ تخت خواهد بود.

آقاجانی ادامه داد: در شهرهای مرکز استان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۵ تخت بستری با تعرفه دولتی و در سایر شهرهای کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، یک تخت بستری با تعرفه دولتی ضرورت دارد. تخت های باقیمانده یعنی فاصله «تعداد تخت های با تعرفه دولتی» با «تعداد کل تخت های برآورد شده برای هر شهرستان» با منابع بخش خصوصی، عمومی یا خیریه ایجاد می‌گردد.

وی افزود: مدیران، اندیشمندان و کارشناسان حوزه درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور طی یک سال و نیم کار عملیاتی و کارشناسی این سند مهم و ملی را تدوین کرده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان آنکه این سند تا سال ۱۴۰۴ در کشورمان فرصت ایجاد ۷۳ هزار تختخواب بیمارستانی جدید با تعرفه دولتی و ۴۰ هزار تختخواب با تعرفه خصوصی را فراهم می‌کند گفت: این سند موجب بهبود دسترسی آحاد مردم در سراسر کشور به ویژه نقاط محروم به خدمات درمانی به صورت عادلانه می‌شود و نقش بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه مناطق محروم کشور خواهد داشت.

به گفته آقاجانی «سند ملی نقشه راه درمان» بستر بزرگی برای اشتغال به ویژه در گروه های بهداشتی، درمانی ایجاد می‌نماید و فقط به صورت مستقیم می‌تواند بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان