arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶

حجتی: از اول شهریور برنج وارد نمی‌کنیم/ چه کسی گفته کارخانه‌های روغن تعطیل شده‌اند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست هیات دولت در خصوص شایعه تعطیلی کارخانه‌های روغن و تمهیدات دولت برای کاهش واردات گفت: چه کسی گفته کارخانه‌های روغن تعطیل شده‌اند؟ ما برای ایجاد ظرفیت و ارزش افزوده به جای روغن خام دانه روغنی وارد می‌کنیم.

 به گزارش انتخاب، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه امروز کابینه گفت: در این جلسه به کارهای جاری در ارتباط با مسائلی که پیش می‌آید در مقاطع مختلف رسیدگی شد. برای مثال بحث حوادث غیرمترقه و بیماری‌هایی که به صنعت مرغداری و دام مربوط است در دستور کار بود و در مورد آن بحث شد.

او در مورد اینکه آیا با توجه به تعطیلی کارخانه‌های روغن طرحی برای جلوگیری از واردات روغن وجود دارد یا خیر ؟ با طرح این سوال که مگر کارخانه‌های روغن تعطیل شده‌اند؟ ادامه داد: ما میزان مشخصی روغن نیاز داریم؛ مثلا یک میلیون و چهارصد هزار تن که امیدواریم سال به سال نیاز به واردات کاهش پیدا کند. جهت‌گیری دولت در دو سه سال گذشته این بوده که به جای واردات روغن خام دانه روغنی وارد کنیم و یک عملیاتی قبل از روغن‌کشی باشد که ارزش افزوده داشته باشد.

وی گفت: وقتی دانه می‌آید هم ارزش افزوه برای روغن کشی دارد هم کنجاله آن برای دام و طیور استفاده می‌شود؛ هم در صنعت روغن کشی هم در صنعت تسویه روغن ظرفیت‌هایی ایجاد شده است که چند برابر نیاز کشور است. البته این به بخش صنعت مربوط است.

حجتی خاطرنشان کرد: قطعا بخشی از ظرفیت را عزیزان دست‌اندر کار و سرمایه گذاران باید به این سمت ببرند که این فرآیند‌ها در داخل کشور انجام شوند و از طرفی برای کشور هدف محصول نهایی را صادر کنند تا ظرفیتشان را افزایش دهند. اگر جایی کارخانه‌ای با ظرفیت کامل کار نمی‌کند به این دلایل است وگرنه هیچ محدودیتی در ارتباط با نیاز کشور وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مباحثی که درباره خرید تضمینی گندم پیش آمده و اینکه این اتفاقات فساد و رانت ایجاد می‌کند؟ گفت: بحث شما ناظر بر رپورتاژی است که چند شب پیش در خبر بیست و سی مطرح شد و بعد هم خبر اصلاح شد. این تخلفی بود که یک نفر مرتکب شده بود. گندم افراد را خریده بود  و آلوده به ماسه کرده بود و می‌خواست تحویل بدهد. مرکز خرید تحویل نگرفت و این فرد جنجال راه انداخته بود. این اتفاق در یکی از شهرهای فارس رخ داد. باتوجه به اینکه گندمی که به مرکز خرید می‌رود باید شناسنامه‌دار باشد طرف گفته بود از مزرعه دار به همین شکل تحویل گرفته است.

وی در ادامه گفت: پیگیری‌ها از مزرعه‌دار در نهایت به این نتیجه رسید که مزرعه دار گفت مزرعه من پاک است. همانجا صورت جلسه شد و شورای تامین شهرستان تشکیل شد و طرف بر این اساس موظف شد گندم‌ها را پاک کند و گندم‌های پاک را تحویل بدهد.

حجتی در خصوص واردات برنج در زمان برداشت برنج در کشور و اینکه گفته می‌شود این برنج‌ها آلوده بوده است گفت: من نمیدانم آلوده بوده یا نه؛ اگر هست مراجع ذی ربط جلوگیری می‌کنند.  بنا بود این برنج وارد شود اما از اول شهریور برنج وارد نخواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان