arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶

جعفری: نیروهای ترکیه از «بعشیقه» خارج شوند/ چاووش‌اوغلو: همه‌پرسی اقلیم کردستان «تصمیمی اشتباه» است

وزیر خارجه عراق طی نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در بغداد، خروج نیروهای ترکیه از پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق را خواستار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه عراق طی نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در بغداد، خروج نیروهای ترکیه از پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق را خواستار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از السومریه‌نیوز، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، امروز- چهارشنبه- طی نشست خبری مشترک با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در بغداد، گفت: «در دیدار با طرف ترکیه‌ای درباره پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت‌وگو کردیم. ما بر ضرورت همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری به‌ویژه در مناطق آزاد‌شده از اشغال داعش تأکید کردیم.»

جعفری افزود: «با وزیر خارجه ترکیه همچنین درباره ضرورت خروج نیروهای این کشور از اردوگاه نظامی بعشیقه( شمال عراق) گفت‌و‌گو کردیم.»

وی تأکید کرد: «ما اجازه نمی‌دهیم عراق به گذرگاهی برای درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل شود... ما تعرض به تمامی کشورهای همسایه را رد می‌کنیم.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش از آغاز عملیات نظامی عراق علیه داعش در «تلعفر» استقبال می‌کند.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد، برافراشته‌شدن پرچم اقلیم کردستان عراق بر فراز ساختمان‌های دولتی «کرکوک» ناقض قوانین است.

وی در ادامه برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را «تصمیمی اشتباه» خواند و اعلام کرد، آنکار حاضر است برای حل اختلافات بغداد و اربیل میانجیگری کند.

وزیر خارجه ترکیه، صبح امروز در سفری رسمی وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

براین اساس، وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با مقام‌های ارشد در بغداد، عازم شهر اربیل خواهد شد و با «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار خواهد کرد.

تصمیم اقلیم کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی استقلال، با مخالفت محافل بین‌المللی و منطقه‌ای همراه شده است و در این میان فقط اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه از این روند حمایت می‌کنند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان