arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶

روایت معاون ظریف از اهداف سفرش به لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«حسین جابری انصاری» معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر سه روزه خود به لبنان گفت: پیام دیدارهایم با طرف های مختلف در لبنان حمایت از تنوع و همزیستی و وفاق ملی در این کشور بود.
 
به گزارش ایرنا، جابری انصاری معاون وزیر خارجه ایران چهارشنبه شب در آخرین روز از سفر سه روزه به لبنان پس از دیدار با «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» و از سیاستمداران سرشناس مسیحی لبنان در یک نشست خبری به تشریح اهداف و دستاوردهای سفر پرداخت.
 
جابری انصاری پیام آشکار سفر خود به لبنان را این دانست که ایران با تمام امکانات خود از توافق در سطح منطقه برای حل بحران های جاری حمایت کرده و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نخواهد کرد. علاوه بر اینکه ایران همه امکانات خود را بر جهت مقابله با دو خطر رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری به کار گرفته و از این پس نیز به همین مسیر ادامه خواهد داد.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران تصریح کرد: در دیدارهایی که با همه شخصیت های لبنانی داشتم در خصوص این سه مساله یعنی خطر صهیونیستی، خطر تروریسم تکفیری و لزوم حل مشکلات از طریق گفت و گو هیچ اختلافی بین خود و مسئولان لبنانی مشاهده نکردم.

وی افزود: همین همسویی در دیدگاه ها در ارتباط با اولویت های منطقه ای و بین المللی هم در حال شکل گیری است و ما این را نکته مثبتی می دانیم.

جابری انصاری در پاسخ پرسش خبرنگار ایرنا که آیا فکر سفر امروز «ثامر السهبان» وزیر مشاور سعودی به لبنان در واکنش به سفر معاون وزیر خارجه ایران است، گفت: قاعدتا من نباید در این باره صحبتی کنم. دیدارها و آمد و رفت ها بین کشورهای منطقه طبیعی است آنچه مهم است این است که کشورهایی که در منطقه ما سیاست رویارویی با واقعیت ها و جنگ در همه جبهه ها را در سال های گذشته در پیش گرفته بودند واقعیت های منطقه را بپذیرند و با ملت های منطقه و خواسته های آنها همراهی کنند و امکان خروج منطقه از بحران را فراهم کنند که در این صورت همه از آن استقبال خواهند کرد.

وی افزود: لبنان نمونه موفقی از مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های صهیونیستی و کشورهای قدرتمند بین المللی است و همینطور نمونه همزیستی فرزندان کشور واحد است و امیدواریم این فرهنگ موجود در لبنان به فرهنگ کل منطقه تبدیل شود و کسانی که در سال های گذشته از قوای شر حمایت کردند به رشد خودشان برگردند و با این مسیر عمومی و خواسته عمومی ملت های منطقه همراهی کنند.

جابری انصاری با تاکید بر سه خطر رژیم صهیونیستی، تروریسم تکفیری و توسل برخی کشورها به جنگ و درگیری به جای حل مشکلات از طریق گفت و گو گفت: خوشبختانه در هر سه موضوع یاد شده نوعی توافق و همسویی بین دیدگاه های ایران با همه طرف های موجود در لبنان با همه تنوعی که در موزائیک متنوع لبنانی دارند وجود دارد.

وی این همسویی در دیدگاه ها را بشارت خیری خواند که اولویت ملت های منطقه را به یکدیگر نزدیک کرده و موجب کوتاهتر شدن مسیر می شود.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه به لبنان آمد و با شخصیت های بارز سیاسی و مذهبی این کشور دیدار کرد.

به گفته ناظران تنوع دیدارهای جابری انصاری برجسته ترین ویژگی این سفر بود.

وی با میشل عون رئیس جمهوری، نبیه بری رئیس پارلمان، سعد الحریری نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان دیدار کرد.

جابری انصاری همچنین به ملاقات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه، امیل لحود و امین الجمیل رئیسان جمهوری لبنان رفت.

وی همچنین با رهبران ارشد دینی و مذهبی همچون بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی، عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه، عبداللطیف دریان مفتی اهل سنت و شیخ نعیم حسن رهبر طائفه دروز دیدار و گفت‌ و گو کرد.

معاون وزیر خارجه هدف از سفر خود را اعلام حمایت ایران از روند سیاسی و همگرایی در لبنان و نبرد این کشور در مبارزه با تروریسم صهیونیستی و تکفیری دانست.
نظرات بینندگان