arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۰

در مذاکرات احمدی​نژاد و امیر قطر چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، شب گذشته به ایران امد و بامداد امروز هم رفت. محصول این حضور چند ساعته امیر قطر در کشورمان، صرف یک افطار کاری با رئیس​جمهور و مذاکراتی دوجانبه بود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، البته او که در راس هیاتی هفت نفره از شخصیت ها و مسوولان قطری به این سفر آمده بود در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد نیز مذاکرتی 30 دقیقه​ای با علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه داشت.

اگرچه از مذاکرات خلیفه آل​ثانی و صالحی خبری منتشر نشده اما در مذاکرات دو ساعته او و احمدی​نژاد بر اتخاذ رویکرد جامع و هماهنگ برای کمک به حل مسایل موجود در برخی کشورهای منطقه و ممانعت از دخالت های بیگانگان تاکید شده است.

احمدی نژاد در این دیدار از مناسبات ممتاز و نمونه تهران و دوحه و نگاه مشترک به بسیاری از مسایل منطقه​ای و بین المللی سخن گفته و بر لزوم کمک و یاری رساندن برای رفع مشکلات با ایجاد تفاهم و مذاکره بین طرفین تاکید کرده است. رییس جمهور با تاکید بر اینکه دخالت بیگانگان و قدرت های سلطه گر در امور داخلی کشورهای منطقه، شرایط را پیچیده و دشوار می کند، گفت: تجربه تاریخی نشان می دهد که بیگانگان صرفا بدنبال منافع خود هستند و ارزش و اعتباری برای هیچ یک از کشورهای منطقه قائل نیستند؛ لذا باید همگان هوشیار باشند که مبادا از آنها علیه دیگری سوء استفاده شود.

توافقنامه​های مشترک میان ایران و قطر و استفاده از تمام ظرفیت ها برای تحکیم روز افزون مناسبات دو جانبه در بخش های مختلف نیز از دیگر اشارات احمدی​نژاد در این مذاکرات بوده است.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز در این دیدار با انتقاد از دخالت های بی مورد برخی کشورهای عربی و قدرت ها در امور داخلی کشور های منطقه، اظهار داشت: کسانی که نتوانند نسبت به مطالبات مردم خود پاسخگو بوده و با تفاهم و همدلی مشکلاتشان را حل کنند و صرفا حرف های بیگانگان برایشان اهمیت داشته باشد، نه تنها کشور و ملت خود، بلکه منطقه را به سمت ناامنی سوق می دهند.

وی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه، لزوم همکاری های نزدیک کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر کشورهای منطقه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، دیگر جایی برای حضور و اختلاف افکنی بیگانگان وجود نخواهد داشت و منطقه به سمت امنیت پایدار و پیشرفت حرکت خواهد کرد.
نظرات بینندگان