arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶

قائم ‌مقام بانک مرکزی: نوسان نرخ ارز طبیعی است/ مشکلی برای انتقال وجوه از چین نداریم

قائم ‌مقام بانک مرکزی نوسانات نرخ دلار در بازار را طبیعی دانست و گفت: ما فکر می‌کنیم ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت، نوسانات نرخ ارز بیشتر یا کمتر از ۷ تا ۸ درصد باشد؛ ولی این نوسانات در کل سال طبیعی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم ‌مقام بانک مرکزی نوسانات نرخ دلار در بازار را طبیعی دانست و گفت: ما فکر می‌کنیم ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت، نوسانات نرخ ارز بیشتر یا کمتر از ۷ تا ۸ درصد باشد؛ ولی این نوسانات در کل سال طبیعی است.

به گزارش انتخاب، اکبر کمیجانی نوسانات نرخ دلار در بازار را طبیعی دانست و گفت: مشکلی در انتقال درآمدهای خارجی ایران به داخل کشور وجود ندارد.

وی اظهارداشت: ما فکر می‌کنیم ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت، نوسانات نرخ ارز بیشتر یا کمتر از 7 تا 8 درصد باشد؛ ولی این نوسانات در کل سال طبیعی است.

قائم‌ مقام بانک مرکزی افزود: شرایطی که در دیماه سال گذشته بابت نوسانات ارزی پیش آمد، به دلیل شرایط فصلی بود و شرایط و دلایل آن نیز، همان زمان گفته شد و شاید عواملی مثل تغییرات بر سر روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و بیان و لحن و موضع گیری آنها نسبت به سیاست‌های هسته‌ای ایران باعث نوسانات نرخ دلار شد؛ ولی با مدیریت خوب بانک مرکزی، از آن شرایط عبور کردیم و الان شرایط بازار ارز با ثبات است.

شرایط کاملا مستحکم ذخایر ارزی

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ذخایر ارزی کشور گفت: ذخایر ارزی ایران اکنون بسیار خوب بوده و شرایط کاملا مستحکم است. کمیجانی درباره آخرین وضعیت حساب‌های ایرانیان در برخی کشورها همچون چین و اعزام هیاتی از بانک مرکزی برای مذاکره در این رابطه با مقامات پکن گفت: آنچه که از دلایل بروز برخی مشکلات برای حساب ایرانیان در چین، مطلع شدیم، آماده سازی و حرکت به سیستم جدید اعتبارات اسنادی در کشور چین باعث شد که کندی در کار ایجاد شود؛ ولی اکنون دیگر مشکلی وجود ندارد و آنطور که بنده سوال کردم، هیچ مشکلی در نقل و انتقال وجوه و درآمدهای خارجی ایران از این کشور وجود ندارد، ضمن اینکه چیزی به نام مسدودی حساب ها را در این کشور نداریم.

قائم مقام بانک مرکزی در خصوص تمایل چینی ها مبنی بر فروش کالا به جای وجوه نقد ایران در بانکهای چینی گفت: به هرحال هر کشوری در روابط تجاری خود مایل است که کالاهای بیشتری بفروشد و این امر طبیعی است و ما دلمان می خواهد که کشورهای دیگر، کالاهای ایرانی از ما بخرند؛ ضمن اینکه خرید و فروش و گسترش تجارت، این شرایط را به وجود می آورد که تبادلات کالایی هم صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع، شرایط دوران تحریم را دوباره تداعی نمی کند، تصریح کرد: چنین چیزی نیست.

لزوم مراقبت درباره افزایش بدهی‌های خارجی

کمیجانی درباره علت پایین بودن میزان بدهی خارجی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: در عین حال که علاقه مند به استفاده از منابع خارجی هستیم اما باید مراقبت کنیم زیرا بدهی خارجی متغییری است که همیشه حساسیت برانگیز است و می تواند در شرایط سخت برای کشور دشواری هایی را ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین آرام آرام که حجم اقتصاد و مبادلات تجاری کشورمان گسترش می یابد، استفاده از ابزارهای تامین مالی خارجی هم رو به افزایش است و می توان گفت که استفاده از این روش تا حد زیادی کنترل شده و مدیریت شده است.

کمیجانی در پاسخ به اینکه گفته می شود بانک های خارجی از ترس جریمه های آمریکا به ایران وام نمی دهند، گفت: چنین نیست زیرا هیات هایی که در این زمینه در رفت و آمد هستند شرایط ما را هم در نظر می گیرند و ایران نیز شرایط و شروط خود را مطرح می کند.

وی کمیجانی درباره جذب فاینانس هشت میلیارد یورویی از اگزیم بانک کره جنوبی نیز گفت: کارهای آن در وزارت اقتصاد انجام شده و از جزئیات آن اطلاع دقیق ندارم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان