arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۰

قاچاقچیان مسیر را عوض کردند، افزایش ترانزیت مواد مخدر از دریا!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده مرزبانی ناجا می گوید که به دنبال اجرای طرح انسداد مرزها و تمهیدات مرزبانی در مرزهای شرق کشور، مسیر ورود مواد مخدر به دریای عمان و خلیج‌فارس تغییر پیدا کرده است.

سردار حسین ذوالفقاری می گوید پس از انسداد مرزهای شرقی و سخت شدن ترانزیت مواد مخدر قاچاقچیان اقدام به ترانزیت مواد از طریق دریا کردند. طبق اطلاعات بدست آمده برخی از باندهای مافیایی اقدام به حمل مواد مخدر به دریا کرده و با استفاده از لنجهای حمل بار مواد مخدر را وارد کشور می کنند.

وی ادامه داد: فرماندهی دریابانی با دقت بیشتری در دریا از ورود مواد مخدر جلوگیری می کند. و البته محموله هایی نیز در دریا کشف شده است. هم اکنون نیروهای دریابانی به صورت 24 ساعته اقدام به گشت زنی کرده و علاوه بر برخورد با کالای قاچاق از ورود مواد مخدر مخدر نیز به کشور جلوگیری می کنند.

با وجودی که هیچگاه رسما بیان نمی شود چه میزان مواد مخدر از خاک ایران به سمت اروپا، ترانزیت می شود، ولی میزان کشفیات این مواد، آمار مشخصی دارد.

رئیس پلیس ایران می گوید: "در پنج سال گذشته سهم ایران 60 درصد از ورود مواد مخدر تولیدی افغانستان بود، اکنون این مقدار به 30 درصد کاهش یافته است." به بیان دیگر از 12 هزار تن مواد مخدر تولید شده سالانه در افغانستان، بیش از 7 هزار تن از مرزهای ایران ترانزیت می شده که هم اکنون این میزان، نصف شده است.

احمدی مقدم اقدامات ایران برای کاهش ترانزیت مواد به سمت اروپا و بازارهای جهانی، چنین توصیف می کند: "با مسدود شدن مرزهای افغانستان و دو سوم مرز پاکستان با ایران، کاهش چشمگیری در قاچاق مواد مخدر به وجود آمده است."

ولی آمار کشفیات مواد مخدر، در ایران، چندان وضعیت درخشانی ندارد. اسماعیل احمدی مقدم، امروز در اجلاس روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای ساحلی دریای خزر، میزان کشفیات مواد مخدر در سال جاری میلادی را در ایران 408 تن اعلام کرده است. به بیان دیگر، در صورتی که حمل و نقل 12 هزار تن مواد مخدر انبار شده در افغانستان را منتفی بدانیم، تنها از مواد مخدر تولید شده سالانه این کشور، یک سی ام (اندکی بیش از 3 درصد) در ایران، کشف و شناسایی می شود.

این میزان کشفیات، نشان می دهد تنها اندکی بیش از 11 درصد مواد مخدر وارد شده به ایران شناسایی می شود و 90 درصد باقیمانده، معلوم نیست از چه راههایی به مرزهای شرقی وارد و از مرزهای غربی و شمالی، خارج می شود.

مسئله زمانی پیچیده تر می شود که با مقایسه آمار سال گذشته کشفیات مواد مخدر در ایران، در می بابیم، مواد مخدری که به دست پلیس ایران افتاده، در چند ماهی که از سال جاری میلادی می گذرد، بیش کل کشفیات سال گذشته است، یعنی بیش از دو برابر، کشفیات مواد مخدر در ایران، افزایش یافته است.

حسین آبادی، رئیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، کشفیات سال گذشته مواد مخدر در ایران را 390 عنوان کرده در حالی که چند ماه آغازین سال میلادی جدید، میزان این کشفیات از 400 تن، بیشتر شده، یعنی سختگیری پلیس دو چندان شده و نتیجه آن، کاهش ترانزیت 30 درصدی مواد مخدر افغانی از خاک ایران است.

شاید به همین دلیل است، رئیس پلیس ایران معتقد است: "مسیر ترانزیت مواد مخدر در حال تغییر است و مسیر آسیای میانه می‌تواند چشم‌انداز بهتری برای مافیای مواد مخدر باشد که باید مراقب آن بود. "

البته گویا قاچاقچیان مسیر خلیج فارس و دریای عمان را ترجیح داده اند.

نظرات بینندگان