arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶

تحول مثبت در آموزش عالی با انتخاب اولین وزیر از حوزه علوم انسانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب اولین وزیر علوم از حوزه علوم انسانی را نشانه تحول مثبت در آموزش عالی دانست و گفت: انتخاب دکتر سیدضیاء هاشمی به عنوان اولین وزیر علوم از حوزه علوم انسانی می‌تواند تجربه جدیدی باشد که مسائل آموزش عالی را از حوزه علوم اجتماعی و انسانی نگاه کند و با مسائل، نرم‌تر و منطقی‌تر برخورد کند.

به گزارش انتخاب، دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب، دکتر سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم را شخصیتی شناخته شده و ممتاز توصیف کرد و افزود: دکتر هاشمی مدارج تحصیلی و علمی را تا سطح دانشیاری به صورت پلکانی طی کردند و در حوزه آموزش عالی شخصیت علمی و فرهنگی نام آشنایی هستند. علاوه بر آن او به علوم حوزوی نیز مسلط هستند و این ویژگی موجب شده است که دیدگاه عمیق و فرهنگی را در کنار دیدگاه‌های علمی پرورش بدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: دکتر ضیاء هاشمی در طول چهار سال مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت علوم به عنوان شخصی که در ابتدای دولت یازدهم توسط دکتر فرجی‌دانا ( وزیر علوم وقت در اوایل دولت یازدهم) به  این سمت برگزیده شد و در طول چهار سال این دولت نیز عملکرد مطلوبی در حوزه فرهنگی از خود به جا گذاشت.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد همچنین خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های شخصیتی دکتر ضیاء هاشمی این است که به مسائل دانشگاه‌های نقاط دور کشور و بعد شهرستان‌های دورافتاده بسیار توجه می‌کند به طوری که در طول چهار سال مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت علوم مسائل این دانشگاه‌ها را پیگیری و در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌داد و اینطور نبود که به این مسائل در حد رفع تکلیف نگاه کند و در جهت حل مشکلات به موضوعات نگاه می‌کرد.

نقش موثر دکتر هاشمی در همگرایی آموزش عالی

دکتر کافی همچنین افزود: دکتر ضیاء هاشمی در فراز و نشیب‌های وزارت علوم در جهت معرفی وزیر به مجلس شورای اسلامی توسط رییس جمهور نقش بسیار موثری ایفا نمود و همواره تلاش داشت تا همگرایی لازم را در خانواده آموزش عالی ایجاد کند.

به گفته وی، آشنایی به مباحث و چالش‌های آموزش عالی از نقاط مثبت دکتر ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم به شمار می‌رود به طوری که او از نظر خانواده آموزش عالی فردی پیگیر و با اراده قوی است و فکر می‌کنم در شرایط فعلی وی یکی از بهترین گزینه‌های وزارت علوم در دولت دوازدهم به شمار می‌رود.

تحول مثبت در آموزش عالی با انتخاب اولین وزیر از حوزه علوم انسانی

رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سید ضیاء هاشمی را اولین وزیر برگزیده از حوزه علوم انسانی در وزارت علوم را نشانه تحول مثبت در آموزش عالی دانست و گفت: تقریبا وزرای پیشین این وزارتخانه از قشر مهندس و پزشک بودند که هر کدام از آنها در کنار نقاط مثبت کمبودهایی را نیز داشتند، اما انتخاب دکتر هاشمی به عنوان اولین وزیر از حوزه علوم انسانی می‌تواند تجربه جدیدی باشد که تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است. چه بسا این رویکرد در وزارت علوم طی چهار سال آینده بتواند حالت دودوتا چهارتا را به وضعیت نرم‌افزاری بکشاند و مسائل موجود را از دیدگاه حوزه علوم اجتماعی و انسانی نگاه کند و برخورد با مسائل نرم‌تر و منطقی‌تر پیش برود.

عدم اختصاص بودجه 50 درصدی دانشگاه‌ها با گذشت 6 ماه از سال

دکتر کافی به مهم‌ترین مطالبات جامعه دانشگاهی از دکتر ضیاء هاشمی در دوره سرپرستی خود در وزارت علوم اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حال حاضر با آن مواجه هستند و باید در اولویت سرپرست فعلی وزارت علوم قرار بگیرد، اختصاص اعتبار به حوزه آموزش عالی است. در این حوزه دانشگاه‌ها با وجود گذشت شش ماه از سال تنها 42.5 درصد از بودجه‌های خود را دریافت نموده‌اند، در صورتی که در این مدت باید 50 درصد بودجه‌ را دریافت می‌کردند.

وی تاکید کرد: اختصاص بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها از دیگر اولویت‌هایی است که باید سرپرست وزارت علوم آن را پیگیری نماید که متاسفانه این بودجه‌ها که باید در تابستان به دانشگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کرد، هنوز به این مراکز داده نشده است.

لزوم حمایت سرپرست وزارت علوم از حقوق دانشگاه‌ها در بودجه بندی سال آینده

رییس دانشگاه فردوسی مشهد همچنین به بودجه دانشگاه‌ها در سال آینده اشاره کرد و گفت: معمولا بودجه سال آینده دانشگاه‌ها در شهریورماه طرح می‌شود. در این زمینه دکتر ضیاء هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم باید تلاش خود را به کار بگیرد تا آموزش عالی به حقوق خود دست یابد.

دکتر کافی همچنین ایجاد هماهنگی و همگرایی بین حوزه‌های مختلف دانشگاهی در آستانه سال تحصیلی جدید را از دیگر مطالبات دانشگاهیان از سرپرست فعلی وزارت علوم عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به این که کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده لازم است سرپرست وزارت علوم هماهنگی لازم را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه‌ها ایجاد کنند تا آغاز سال تحصیلی جدید با ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف شروع نشود.

ضرورت تقویت تعاملات داخلی و خارجی وزارت علوم

وی تاکید کرد: پیگیری امور جاری وزارت علوم در حوزه تعاملات داخلی و خارجی از دیگر مطالبات دانشگاهیان از وزارت علوم است که باید همان طور که وزارت علوم در تعاملات داخلی خود از لاک خود خارج و با بخش‌های خصوصی و دولتی بیرون ارتباط برقرار کرده است، این تعاملات دراین مدت تقویت و در حوزه ارتباطات بین المللی نیز برنامه‌های مدونی داشته باشد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان خاطر نشان کرد: توجه به برنامه‌های اسناد بالادستی و اجرای چشم‌انداز علم و فناوری تدوین شده توسط مقام معظم رهبری را از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر علوم در چهار سال آینده به شمار می‌رود که وزیر انتخابی باید علاوه بر برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به این موضوعات نیز توجه ویژه داشته باشد.
نظرات بینندگان