arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

درباره موذي ترين موجودات آشناي دنيا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر در لباسهاي توي کمد، زير فرش، برگه هاي کتابهاي کتابخانه يا جاهايي شبيه به اين موارد، سوراخهاي ريزي ببينيم، خوب مي دانيم که موجودات موذي هوس کرده اند آنها را بجوند! اما ما بندرت مي توانيم آنها را ببينيم. در واقع زماني موفق به ديدن آنها مي شويم که ديگر کار از کار گذشته است و لباس مورد علاقه، فرش گران قيمت يا بدتر از آن ساختمان خانه آسيب ديده است. اين موجودات زشت و پرخور که هميشه در کنار شما زندگي مي کنند را چه قدر مي شناسيد؟

ديلي ميل گزارشي از اين موجودات ريز که در کابينت ها، کمد ها، فرشها و حتي لباسهاي ما لانه مي کنند تهيه کرده است. در اين گزارش که نسخه فارسي آن نيز در وب سايت خبرآنلاين منتشر گرديده است، مي توانيد تصاويري سه بعدي با بزرگنمايي 150 برابر از اين موجودات ريز موذي ببينيد تا بدانيد بخصوص در ماه هاي تابستان، چه موجوداتي به وفور روانه خانه شما مي شوند و حتي شايد سر از مواد غذايي شما در مي آورند.

اشتفن گشمايسنا، از بدفورد، دانشمند بازنشسته و متخصص 62 ساله در گرفتن اين تصاوير نزديک، از يک ميکروسکوپ الکتروني 100 هزار پوندي براي گرفتن اين عکسها از مهمان هاي ناخوانده خانه هاي ما، استفاده کرده است.

خودش در اين باره مي گويد: «من مي خواهم به مردم نشان بدهم در زندگي روزمره خود با چه موجوداتي زندگي مي کنند.» اين موجودات طيف وسيعي دارند، از موريانه هاي چوب که مي توانند خانه شما را خراب کنند تا کرم کتاب و سوسکهايي که زير کاغذ ديواري ها مي خزند و در آنجا لانه مي کنند.
وي مي افزايد: «مردم اغلب نمي دانند زير ملافه تشک هايشان، زير پادري ها و يا درون کمدهاي لباس شان چه موجوداتي زندگي مي کنند. ما آنها را نمي بينيم، براي همين، تا زماني که خرابي به بار نياورند، متوجه حضور آنها نمي شويم.»

حشراتي که به طور معمول به وسايل خانه حمله ور مي شوند آن قدر حريص و پرخورند که مي توانند در مقياسي گسترده، مبل مورد علاقه شما، ميز ناهارخوري و يا صندلي هايتان را تخريب کنند. با پايان يافتن تابستان، اين هيولاهاي زشت و شکمو به قدري چاق شده اند که مي توانند پوسته خود را بشکافند و به عنوان يک بالغ از آن خارج شوند. از اين به بعد آنها در اغلب موارد ديگر براي خانه شما يک تهديد محسوب نمي شوند، اما هنوز وجود دارند! در واقع اين نوزادان هستند که به خانه شما آسيب مي رسانند. در مورد بيدهاي لباس، مي توانيد ببينيد که بيدهاي بالغ پرواز مي کنند. از اين به بعد آنها ديگر لباس نمي خورند! زماني که شما مي توانيد آنها را ببيند، ديگر خطري ندارند و هر چه مي خواستند بخورند پيش از آن خورده اند!

خبر بد اينکه هر بالغ مي تواند بين 40 تا 50 تخم همزمان بگذارد. اما اگر آنها را در همين مرحله از بين ببريد، نمي توانند تخمگذاري کنند و مي توانيد از شر آنها خلاص شويد. بيدهاي لباس از الياف طبيعي تغذيه مي کنند، مثل کتان، پشم، خز و حتي ابريشم. بنابراين آنها گران ترين لباسهاي شما را هدف قرار مي دهند.متخصصان توصيه مي کنند براي دور نگه داشتن اين موجودات، لباسهاي خود را هميشه تميز نگه داريد و روي چوبها لاک الکل بزنيد. اما واقعيت اين است که هيچ گاه نمي توانيد به طور کامل از دست آنها خلاص شويد!
نظرات بینندگان