arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

حيات وحش؛ هر روز 20 سانتي متر دورتر!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک تحقيق تازه نشان مي دهد جانداران با سرعتي باورنکردني به سمت قطبهاي زمين و مناطق مرتفع تر حرکت مي کنند. آنها تلاش مي کنند با مهاجرت به مناطق سردسير زمين، زندگي را در مناطقي آغاز کنند که دماي فعلي آنها مطابق با زيستگاه هاي پيشين اين جانداران است. روند اين حرکت سه بار سريع تر از آن چيزي است که تاکنون اعلام شده بود !

به گزارش ساينس ديلي، اين تحقيق نه تنها براي نخستين بار اثبات مي کند گرمايش جهاني عامل کوچ گونه هاي مختلف به سمت قطب هاي زمين است، بلکه نشان مي دهد سرعت فاصله گرفتن جانداران از استوا متناسب با افزايش دماي منطقه زندگي آنهاست. از سوي ديگر شتاب اين حرکت، بويژه به سمت قطب شمال زمين 3 برابر آن چيزي است که تاکنون پيش بيني مي شده و حرکت به ارتفاعات نيز تا دو برابر سريع تر از تصور کنوني دانشمندان اندازه گيري شده است.

اين تحقيق امکان تخمين سرعت حرکت گونه ها را به سمت قطب به کمک اندازه گيري دماي مورد نياز آنها براي ادامه زندگي فراهم مي کند. هر گونه جانوري، دماي خاصي را براي ادامه حيات ترجيح مي دهد و در سالهاي بعد به مناطقي مهاجرت خواهد کرد که دماي آن با زيستگاه کنوني او يکسان باشد.البته همه گونه ها شانس حرکت يا انتخاب زيستگاه هاي تازه را نخواهند داشت. زيستگاه هاي آتي بعضي از آنها در حال حاضر تخريب شده و بعضي ديگر افزون بر تغييرات آب وهوايي تحت تأثير عوامل ديگري خواهند بود که مهاجرت آنها را غيرممکن خواهد کرد. به همين دليل گرمايش جهاني مي تواند روند انقراض گونه ها را نيز سرعت بخشد.
نظرات بینندگان