arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

مخالفت روسیه و چین با قطعنامه کشورهای غربی علیه سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته دیپلمات‌ها، درحالی که کشورهای اروپایی و  آمریکا روز جمعه در تلاش بودند، پیش‌نویس قطعنامه مد نظر را علیه سوریه، نهایی کنند، روسیه و چین به شدت با این اقدام مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و  پرتغال، روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای دایم و غیردایم این شورا پخش کردند که به موجب آن بشار اسد و  شخصیت‌های با نفوذ حکومت سوریه و نزدیکان وی مورد تحریم قرار می‌گرفتند.

کشورهای اروپایی روز جمعه اعلام کرده بودند که قصد دارند این پیش‌نویش را هرچه زودتر به رای بگذارند اما تلاش آنها ناکام ماند.

با این حال تحریم‌هایی که در این پیش‌نویس در نظر گرفته شده بود، به سختی تحریم‌های کنونی آمریکا علیه سوریه نبود.

برپایه این گزارش، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت تهدید کرد که اگر این پیش‌نویس به رای گذاشته شود آن را وتو می‌کند.

به گفته دیپلمات‌های غربی روسیه و چین از بحث‌ و تبادل نظر درباره  این پیش‌نویس نیز خودداری کردند.

 یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود،  می‌گوید روس‌ها در شورای امنیت گفته‌اند که «هیچ دستورالعملی» ندارند که درباره این پیش‌نِویس به بحث بنشینند.

رویترز  می‌افزاید، دیپلمات‌های غربی وقتی با مخالفت روس‌ها و چینی‌ها مواجه شدند، از دولت‌های متبوع خود خواستند که مسکو و پکن را برای رسیدن به یک توافق ترغیب کنند.

این گزارش می‌افزاید که برزیل، هند و آفریقای جنوبی هم از اعمال تحریم و حتی محکومیت دولت سوریه اکراه داشته‌اند.

 آنچنان که سازمان ملل اعلام کرده است در طول پنج ماه ناآرامی در سوریه ۲۲۰۰ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

 قطعنامه پیشنهادی روسیه

در همین حال روز جمعه، روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را  پیشنهاد داده است که در آن تحریم یا اقدامات تنبیهی  به چشم نمی‌خورد و تنها از مقام‌های سوری می‌خواهد اصلاحات وعده‌ داده شده را هرچه زودتر به اجرا درآورند و از مخالفان نیز خواسته با حکومت به گفت وگو بنشینند.

به گفته یک هیات غربی، قطعنامه پیشنهادی روسیه «بی‌دندان» است و بعید به نظر می‌رسد از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی مورد حمایت قرار گیرد.

روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی بارها گلایه کرده‌اند که مداخله ناتو در لیبی بسیار از آنچه که در شورای امنیت تصویب شده بود، فراتر رفته و آنها نمی‌خواهند چنین چیزی در سوریه تکرار شود.

بشار اسد، در آخرین مصاحبه خود گفته است، کشورش با هرگونه مداخله نظامی مقابله خواهد کرد و تسلیم نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
1
کثیفترین کشورهای دنیا
نظرات بینندگان