arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

جولان میوه‌های لوکس خارجی در بازار!

با پایان فصل برداشت میوه‌های تابستانی همچنان منشاء واردات بی رویه میوه به کشور مشخص نشده، این در حالی است که ارزش واردات مجاز میوه به کشور بالغ بر 227 میلیون دلار بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با پایان فصل برداشت میوه‌های تابستانی همچنان منشاء واردات بی رویه میوه به کشور مشخص نشده، این در حالی است که ارزش واردات مجاز میوه به کشور بالغ بر 227 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز آخرین ماه فصل تابستان، برداشت اغلب محصولات کشاورزی هم به پایان می‌رسد و برداشت بخش کمی از محصولات کشاورزی در فصل پاییز ادامه می یابد.

اما امسال هم مانند تابستان چند سال اخیر، فصل برداشت برای کشاورزان خوش یمن نبود و میوه های وارداتی اجازه برداشت و فروش میوه ها را به کشاورزان نداد. البته با نزدیک شدن به فصل پاییز از حجم میوه های وارداتی در میوه فروشی ها کاسته شده است و به نظر می رسد واردکنندگان میوه فقط در فصل برداشت به واردات میوه می پردازند.

اما سئوال اینجاست که این حجم از میوه های خارجی و لوکس از کدام مبادی وارد کشور می شوند و اصولا انگورهایی که از آفریقای جنوبی به کشور وارد شدند و هرکیوگرم 13 هزار تومان به فروش رسیدند، چگونه به کشور آمده اند که در هیچ یک از مبادی مرزی متوجه کانتینرهای بزرگ میوه نشده اند.

باوجودی که بیش از یکسال از ممنوعیت ورود میوه های لوکس به کشور می گذرد اما در تابستان امسال حجم زیادی از خرده فروشی ها به انگور آفریقایی، گلابی چینی، توت فرنگی و هلو و شلیل ترکیه اختصاص داشت، حتی گریپ فروت هم در اغلب خرده فروشی ها عرضه شد اما هیچ یک از متولیان تولید و واردات این موضوع را برعهده نگرفتند و فصل برداشت با زیان کشاورزان و مصرف کننده و سود واردکننده به پایان رسید.

براساس آخرین آمارها، تنها حجم واردات مجاز میوه به کشور در 4 ماهه ابتدای امسال به رقم 312 هزار تن و به ارزش 227 میلیون دلار رسیده است که به نظر می رسد چند برابر آن نصیب واردکنندگان غیر مجاز شده باشد.

در این رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه واردات نسبت به ماه های گذشته کاهش داشته است به مهر بیان کرد: درحال حاضر واردات کاهش یافته است و میوه ای به کشور وارد نمی شود به جز آن بخشی که وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارد بازار نیاز دارد.

محمد رجایی افزود: در قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و قانون برنامه پنجم توسعه هم کاهش واردات مطرح شده است واین قوانین در حال عملیاتی شدن هستند.

وی بابیان اینکه مقداری از واردات بی رویه کنترل شده است، گفت: تغییرات قیمتی پس از اجرای هدفمندی یارانه ها در محصولات کشاورزی طبیعی است و آثار زیادی را در بخش داشته است.

همچنین نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه در گفتگو با مهر، گفت: تا یک ماه پیش در همه خرده فروشی ها میوه های لوکس به فروش می رسیدند، این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی واردات این میوه ها را ممنوع اعلام کرده است.

رضا نورانی با بیان اینکه اگر کشور به این میوه ها نیاز دارد پس باید مجوز واردات ارایه شود، اظهار داشت: هم اکنون همه اقشار اجازه واردات میوه را ندارند و فقط برخی از افراد بدون مجوز میوه های لوکس و با قیمتهای بالا را به کشور وارد می کنند.

وی افزود: موضوع واردات بی رویه بین وزارتخانه ها دست به دست میشود درحالیکه افرادی که باید سود ببرند به درآمدهای کلانی رسیده اند و تمامی این پاس کاری ها بی نتیجه است.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان و واردکنندگان با اعلام اینکه اتحادیه هم به این نابسامانی و بی قانونی معترض است، گفت: اگر برای تنظیم بازار میوه به کشور وارد می شود چرا انگور آفریقایی که کیلویی 13 هزار تومان است، وارد می شود. آیا قشر ضعیف جامعه می تواند این انگور را خریداری کند.

نورانی خاطر نشان کرد: اعضای این اتحادیه هیچ کدام در زمان ممنوعیت، واردات میوه لوکس را نداشتند و فقط مجوز واردات سیب و پرتقال در بهمن ماه صادر شد که تا اردیبهشت هم ادامه داشت.
نظرات بینندگان