arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
الحیات:

ایران چگونه در حال چیدن میوه های برتری روسیه در سوریه است؟ / پوتین با درخواست نتانیاهو درباره تهران موافقت نکرد

روسیه و آمریکا بازیگران اصلی در میدان سوریه هستند، اما روس ها به وضوح زیرکی از خود نشان می دهند که باعث می شود حضور قدرتمندتری نسبت به آمریکا در این کشور داشته باشند، هر دو تلاش می کنند محدودیت هایی را برای دخالت انسانی در میدان در سوریه وضع کنند، در مقابل بر نبرد هوای و موشکی تکیه دارند که آن ها را از خسارتهای مستقیم حفظ می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران چگونه در حال چیدن میوه های برتری روسیه در سوریه است؟ / پوتین با درخواست نتانیاهو درباره تهران موافقت نکرد

الحیات نوشت: روسیه و آمریکا بازیگران اصلی در میدان سوریه هستند، اما روس ها به وضوح زیرکی از خود نشان می دهند که باعث می شود حضور قدرتمندتری نسبت به آمریکا در این کشور داشته باشند، هر دو تلاش می کنند محدودیت هایی را برای دخالت انسانی در میدان در سوریه وضع کنند، در مقابل بر نبرد هوای و موشکی تکیه دارند که آن ها را از خسارتهای مستقیم حفظ می کند.

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه عرب زبان آورده است: پس از آنکه ایالات متحده هدف نهایی اش یعنی از بین بردن داعش در عراق و سپس سوریه را مشخص کرده و از تهدیدهای خود مبنی بر براندازی نظام اسد چشم پوشی کرد، در داخل سوریه وکیلی را برای خود برگزید، آنها را آموزش نظامی داد و به خاطرشان در مقابل ترکیه ایستاد، این وکیل آمریکا در سوریه، کردها بودند.

علت این انتخاب آمریکا، آمادگی کردها برای انجام ماموریتشان در جهت مقابله با تروریستها بود، در مقابل تامین خواسته های آنها توسط ایالات متحده، مبنی بر تهیه سند بین المللی در مسیر داشتن حکومت مستقل کردی. از سوی دیگر، ایالات متحده می دانست که کردها به دلیل موقعیت دشوار و حساسی که در برابر دشمنانشان، بویژه ترکیه دارند، در صورتی که آمریکا در مورد تامین شرایطی برای داشتن دولت مستقل کردی به وعده اش وفا نکند، کردها قادر به مؤاخذه آن نیستند.

در مقابل، هدف روسیه از ابتدای ورودش به مساله سوریه، جلوگیری از سقوط نظام اسد و فروپاشی کامل ارتش او بود و در این راه با دادن تجهیزات به نیروهای ایرانی حاضر در سوریه کمک کرد.

روسها نشان داده اند که آمادگی دفاع از هم پیمانان ایرانی شان در برابر تهدیدات آمریکایی و اسرائیلی را دارند، از این رو با درخواست نتانیاهو در مورد کاهش نقش ایران در سوریه پس از برقراری صلح، موافقت نکردند.

هدف ایالات متحده و روسیه در تضارب و تعارض با یکدیگر نیستند؛ در واقع مسکو در مورد از بین بردن تروریسم و داعش با واشنگتن هم عقیده است. این در حالی است که واشنگتن چشمش را به روی گسترش نفوذ ایران در جبهه های مختلف در خاورمیانه و سیطره شبه نظامیان آن بر بخش وسیعی از عراق، بسته است و آمریکایی ها آماده اند تا هر راه حلی که مسکو در خصوص سوریه ارائه دهد را پذیرفته و با آن هماهنگ شود، و لو اینکه راه حل روسها بقای اسد و حفظ نفوذ ایران باشد.

به نظر نمی رسد که آمریکا پس از پایان جنگ با تروریسم، متوجه تهدید ایران شود. به این ترتیب، کردهای سوریه به خواسته های اصلی خود برای داشتن استقلال نمی رسند، در حالی که ایران بیشترین سود را از برتری روسیه در سوریه، نسبت به ایالات متحده می کند و به خواسته های خود در منطقه می رسد.

نظرات بینندگان