arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

ادعای یک رسانه عراقی درباره پیشنهاد میانجیگری ایران میان اربیل و بغداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک رسانه عراقی مدعی شد که یک روز قبل از عید قربان هیاتی از ایران به کردستان عراق سفر کرده و به آن‌ ها پیشنهاد میانجیگری میان اربیل و بغداد داده است.

به گزارش انتخاب،‌خبرگزاری موازین نیوز به نقل از منابع کردی مدعی شد:‌ یک روز قبل از عید قربان هیاتی ایرانی در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی به کردستان عراق سفر کرده و با مسعود بارزانی ، رئیس اقلیم کردستان و دیگر مقامات اقلیم دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، هیات ایرانی ضمن اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران، به مقامات اقلیم پیشنهاد میانجیگری میان اربیل و بغداد برای رسیدن به توافقات سیاسی و مالی داده است.

****

مقامات ایرانی همواره تاکید داشته‌اند که در امور  دیگر کشورها دخالتی نخواند داشت، در عین حال ایران مصوبه شورای استان کرکوک مبنی بر مشارکت در همه پرسی جدائی اقلیم کردستان از عراق که از سوی دولت مرکزی عراق ، سازمان ملل و بسیاری از کشورهای منطقه و فرا منطقه ای مردود اعلام شده، اقدامی خطرناک و تحریک آمیز  می‌داند که نه تنها برای گفت‌وگوهای اخیر در بغداد به منظور حل و فصل مسائل فیمابین کمک کننده نخواهد بود، بلکه ظرفیت ها و توان ملی عراق در مسیر تثبیت پیروزی های ان کشور بر تروریسم را نیز تحت تاثیر قرار  خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تصمیم اشتباه که نقض صریح حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق است هشدار داده و تاکید دارد که پایبندی همه طرف ها به قانون اساسی و حل اختلاقات در این کشور از طریق گفت‌گو و راهکارهای قانونی، بهترین گزینه برای ملت عراق بوده و هر گونه اقدامی که باعث ایجاد بحران های جدید در منطقه و مرزهای همسایگان عراق گردد، غیر قابل تحمل می باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان