arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

سیدحسن هاشمی: رقابت‌های بی‌جا و تنش‌های بی‌مورد حاصلی جز تضعیف جامعه پزشکی نداشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت گفت: رقابت‌های بی‌جا و تنش‌های بی‌مورد حاصلی جز تضعیف جامعه پزشکی نداشت.

به گزارش انتخاب، سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاحیه شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و سی و یکمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی، ضمن اظهارتاسف برای رخداد حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، ادامه داد: درحالیکه تلاش‌های بسیاری برای کم کردن مرگ یک مادر یا یک نوزاد به‌ویژه در همان استان هرمزگان یا استان سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد و در طول چهار سال گذشته آمار مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان برای مادران بیش از دوسوم کاهش پیدا کرده، ازدست دادن این تعداد دانش آموز نخبه باعث اندوه فراوان است.

وزیر بهداشت درباره حوزه آموزش پزشکی ادامه داد و اظهار داشت: در حوزه آموزشی کارهای زیادی صورت گرفته که با وجود سختی راه، به نتیجه رسید. تمام تلاش‌ها برای حفظ استانداردها است که این اتفاق افتاد و در دانشگاه‌ها رفتارهایی مشابه آنچه در گذشته وجود داشت، کمتر مشاهده می شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه آزمون‌ها از استاندارد لازم برخوردار است، خاطرنشان کرد: تشکیل مرکز سنجش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت اقدام ارزشمندی است و امید است با تقویت بیشتر، راهکارهای بهتری در جهت اجرای آزمون ها در پیش گرفته است.

هاشمی گفت: کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت مشکلات زیادی دارد که باید با تلاش همگانی برطرف شوند، چراکه وضعیت دولت از لحاظ اقتصادی مناسب نیست و لذا باید منابع جدید خلق شود، یا اینکه در هزینه کرد منابع صرفه جویی صورت گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند در هزینه کرد منابع که بسیار محدود است، به بیمه‌ها و وزارت‌بهداشت کمک‌های شایانی کنند تا این صرفه‌جویی حاصل شود، ادامه داد: مشکل ما در کشور این است که همه بخشی نگاه می‌کنند، هرکسی گروه و رشته خود را درنظر می‌گیرد، در حالیکه ما یک کشور 80 میلیون نفری با در خواست‌های مختلف هستیم که بخشی از این درخواست‌ها و تقاضاها، منطقی و بخشی دیگر تحت تاثیر فضای سیاسی کشور به تولید توقعات غیرمنطقی منجر شده است.

وی اظهارکرد: طرح تحول سلامت برای مردم برکات زیادی داشت و علیرغم بدعهدی‌های عده‌ای، شهد شیرین آن را مردم حس کردند، خصوصا بیمه شدن ١١ میلیون نفری که حقوق زیر یک میلیون تومان داشتند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در استفاده از دفترچه بیمه‌های سلامت باید دقت شود، چراکه مانند دسته چک سفید امضا شده، ادامه داد: ممکن است هزینه‌های بیشتری بتراشد بنابراین لااقل برای خدمات سرپایی باید سقف درنظر گرفته شود و در این راستا نیز پزشکان باید همکاری کنند.

هاشمی با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف منابع، ادامه داد: راهنماهای بالینی یک پیشنهاد است و هر گروهی باید روش‌های تشخیص و درمان موثری را با درنظر گرفتن اصل صرفه جویی درپیش بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: بوردها، هما‌ن‌طور که در طی سال‌های گذشته برای رفع کمبود ها کمک‌های زیادی کرده و فوق تخصصان بی شمار و خبره‌ای را تربیت کردند، در کاستن درد و آلام مردم نیز می‌توانند، راهگشا باشند.

وی درباره چشم‌انداز آموزش در کشور گفت: می‌توان به مقوله آموزش به دو شکل نگاه کرد، اینکه آموزش پزشکی هنوز در وزارت‌علوم است و مرزهای دانش را درمی‌نوردد و یا اینکه آموزش در وهله اول در مسیر خدمت به مردم پیش برود. بنابراین باید قبول کرد آموزش عالی علوم پزشکی از وزارت علوم جدا شده و آموزش باید در خدمت بهداشت و درمان کشور و مردم باشد.

هاشمی درباره گذراندن سال‌های طرح و ضرورت توجه به تعهدبومی، گفت: هم اکنون که موظف به اجرای تعهد بومی هستیم، می‌توان در برخی رشته‌ها، ظرفیت را افزایش داد، چراکه در برخی رشته‌ها دچار کمبود هستیم و باید در برنامه‌های آتی مشکل رفع شود و طرح که ظالمانه است برداشته شود، طرح زمانی موثر است که در خدمت آمورش و خدمت به مردم باشد، در غیر این‌صورت فقط یک کار اجباری محسوب می‌شود که اثر بلند مدتی نخواهد داشت.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: کم کردن سال‌های طرح، در 10 رشته آغاز شده که 5 رشته کلا حذف شد و 5 رشته دیگر نیز کم شد. یکی از مشکلاتی که سال‌های اخیر وجود داشته، رقابت‌های بی‌جا و تنش‌های بی‌موردی بود که حاصلی به جز تضعیف جامعه پزشکی نداشت.

وی تاکید کرد: بوردهای تخصصی باید کار علمی را دنبال کنند و ورودشان به مسایل سیاسی و صنفی صحیح نیست. بنابراین وظیفه بوردها سیاست گذاری در مقوله آموزش پزشکی و مهارت های پزشکی است .

هاشمی به اعضای هیئت بورد تخصصی توصیه کرد: در آزمون بورد تخصصی همان مطالبی که آموزش داده اید را امتحان بگیرید و در طرح سؤالات سخت نگیرید و کم خطا عمل کنید.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: کشور متعلق به همه است و باید تلاش کنیم ضعف‌های موجود را به حداقل برسانیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان