arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰
گزارش گاردین از ناپدید شدن امام موسی صدر؛

انتظاری که شیعیان برای این فیلسوف ایرانی کاریزماتیک می کشند

لبنان و ایران از انقلابیون لیبی خواسته اند که در مورد سرنوشت امام موسی صدر رهبر مذهبی شیعه که پس از پرواز به طرابلس در اگوست 1978 مفقود شد، تحقیق کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گاردین نوشت: شیعیان در سراسر خاورمیانه مشتاق این هستند که بدانند، آیا موسی صدر، روحانی که در سال 1978، ناپدید شد، هنوز زنده است یا خیر.



به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، لبنان و ایران از انقلابیون لیبی خواسته اند که در مورد سرنوشت امام موسی صدر  رهبر مذهبی شیعه که پس از پرواز به طرابلس در اگوست 1978 مفقود شد، تحقیق کنند.

اکنون که قذافی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، مسئولان ایرانی و لبنانی ابراز امیدواری کرده اند که معمایی که این پژوهشگر ایرانی -لبنانی و کاریزماتیک را احاطه کرده است حل شود.

صدر که فیلسوفی میانه رو است، در صورتی که زنده باشد، اکنون 83 سال دارد. وی با دوتن از نزدیکانش پس از سفر به لیبی برای دیدار با مقامات دولتی این کشور ناپدید شدند. ایران و لبنان ناپدید شدن موسی صدر را کار رهبر لیبی می دانستند.

لیبی  هیچ مسئولیتی در قبال ناپدید شدن موسی صدر برعهده نگرفت و ادعا کرد که موسی صدر پس از دیدار با مقامات لیبی، به ایتالیا رفته است.

مقامات ایتالیاتی سفر امام موسی صدر و همراهانش را به ایتالیا کردند. از آن زمان، دیگر هیچ خبری از موسی صدر وجود ندارد، اگر چه خانواده اش معتقدند که این شخصیت مهم شیعه هنوز زنده است و در زندانی در لیبی به سر می برد.

البته، الحونی، نماینده سابق لیبی در اتحادیه عرب که به انقلابیون پیوسته است در مصاحبه ای با الحیات گفته است که صدر توسط رژیم قذافی کشته شده است و در جنوب لیبی دفن شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR،صدر که به عنوان امام موسی صدر در ایران شناخته می شود، و اولین جنبش سیاسی شیعه را در لبنان پایه گذاری کرد، به چهره ای قابل احترام و مورد تحسین در جوامعه شیعی در لبنان و ایران مخصوصا در بین حامیان حزب الله تبدیل شده است.

به تازگی خانواده ی او در سالگرد ناپدید شدن وی بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه امده است: ما از کسانی که لیبی را پس از سقوط دیکتاتور در دست می گیرند درخواست می کنیم که به این قضیه توجه ویژه ای کنند.

روزنامه دیلی استار چاپ لبنان، نوشت: وزیر خارجه لبنان گفت که زمانی که  وضعیت روشن تر شود، ما اقدامات زیادی در لیبی برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش می کنیم.

وی افزود: لبنان حتی برای یک لحظه هم از تلاش های خود برای با خبر شدن از سرنوشت امام موسی صدر دست برنداشته است و اکنون فرصتی برای کشف کردن چیزهای جدید وجود دارد.

حزب الله لبنان هم در این مورد بیانیه ای جداگانه صادر کرده است. در این بیانیه آمده است: ما کاملا  امیدواریم که امام موسی صدر و همراهانش به دست شما ازاد می گردند و به آغوش خانواده شان باز می گردند.

در ایران، رسانه های دولتی و حتی روزنامه های مخالف دولت از انقلابیون لیبی خواسته اند که سرنوشت صدر را مشخص کنند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR،سخنگوی کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کاظم جلالی گفت: ما معتقدیم که امام موسی صدر هنوز زنده است و توسط دولت قذافی گروگان گرفته شده است. قذافی مکررا در مورد این قضیه به جامعه بین المللی دروغ گفته است. ما امیدواریم که او را در روزهای اینده در سلامت کامل ببینیم و امیداوریم که یکبار دیگر به آغوش خانواده اش برگردد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سعید گراوندکلسرخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
10
دلاور قد کشیدن رو بگیر از سر

دوباره قد بکش تا اوج فواره

نگو این ابر بی بارون نمیزاره

مثل یاردلاور نشکن از دشمن

ببین سر میشکنه تا وقتی سر داره

نذاشتن هم صدایی رو بلد باشیم

نذاشتن حتی با هم دیگه بد باشیم

نگو رفت تا هزار آفتاب هزار مهتاب

نگو کو تا دوباره بپریم از خواب

بخون با من نترس از گوله ی دشمن

بیا بیرون بیا بیرون ازاین مرداب

نگو تقوای ما تسلیم و ایثاره

نگو تقدیر ما صد تا گره داره

به پیغام کلاغهای سیاه شک کن

که شب جز تیرگی چیزی نمی باره

نخواب وقتی که هم بغضت به زنجیره

نخواب وقتی که خون از شب سرازیره

بخون وقتی که خوندن معصیت داره

بخون با من
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
1
اللهم فک کل اسیر...
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
3
1
با سلام اينظور كه معلومه شما هم ديگه وا دادين و يك عده ايي را پيدا كردين كه بنا بر علايق شما بيان و طومار بنويسن شما حتي يك جمله مخالف نظرات خودتون را منتشر نمي كنيد اما يك صفحه شعر و مطالبي كه احتمالا از طرف اعضاي خودتون داده ميشه را تو بخش نظرات خوانندگان قرار مي دهيد واقعا جاي تاسف دارد
نظرات بینندگان