arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

وزیر سابق نفت: اطلاعات غلط به مردم می دهند

مسعود ميركاظمي در پاسخ به انتقاداتي كه درباره‌ توقف سوآپ نفت در دوره‌ وزارت او مطرح مي‌شود، گفت: تعجب مي‌كنم كه چرا وقتي فردي جلو فساد را مي‌گيرد تا اين اندازه سرو صدا راه مي‌افتد؟!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود ميركاظمي در پاسخ به انتقاداتي كه درباره‌ توقف سوآپ نفت در دوره‌ وزارت او مطرح مي‌شود، گفت: تعجب مي‌كنم كه چرا وقتي فردي جلو فساد را مي‌گيرد تا اين اندازه سرو صدا راه مي‌افتد؟!

مسعود ميركاظمي ـ وزير سابق نفت ـ كه تا چندي پيش مسؤوليت اين وزارتخانه را برعهده داشت و چندي است كه وزير جديد نفت در سخنانش به‌طور غيرمستقيم هم كه شده انتقادهايي را به دوره مديريت او و ديگر وزيران پيشين نفت وارد مي‌كند، در گفت‌وگو با ايسنا به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: من در همان دوران به شركت ملي نفت ابلاغ كرده بودم كه 500 هزار بشكه سوآپ كنند، اما آنچه من ابلاغ كرده بودم، سوآپ به معناي خريد نفت نبود.

وي ادامه داد: وقتي ما سهميه اوپك را داريم نبايد به اسم سوآپ، نفت خام بخريم، به همين دليل من جلو آنچه را كه به اسم سوآپ در رابطه با خريد نفت انجام مي‌شد گرفتم.

ميركاظمي همچنين در پاسخ به اين مطلب كه گفته مي‌شود اطلاعات نادرستي در اين زمينه به شما منتقل شده بود، خاطرنشان كرد: اطلاعات من دقيق بوده و اتفاقا اطلاعات غلطي به مردم مي‌دهند.

وي در عين حال گفت: برويد و آمار توليد نفت در شهريور و مهرماه 89 را ببينيد. در اين دوران حدود سه ميليون و600 تا 700 هزار بشكه نفت توليد مي‌شد، اما چرا گفته مي‌شود توليد نفت در اين دوره پايين بوده است؟ علت اين امر اين بود كه مي‌گفتند ما نمي‌توانيم نفت را بفروشيم، اگر ما نمي‌توانستيم اين نفت را بفروشيم. پس چگونه 150 هزار بشكه نفت براي سوآپ مي خريديم؟ اين به معناي آن است كه ما براي 20 سنت 80 دلار توليد خود را از دست مي‌داديم و اين اسمش سوآپ نبود؛ چراكه براي سوآپ لازم است كه نفت خام را در خاك كشور خود تحويل گرفته و در نهايت آن را در داخل كشور تحويل دهيم.اما هيچگاه چنين اتفاقي نمي‌افتاد.

اولين وزير نفت دولت دهم در عين حال خاطرنشان كرد: متاسفانه در كشور ما سوآپ هيچ‌گاه به معناي واقعي‌اش انجام نشده و به همين دليل من به تمسخر نام اين طرح را "شوآپ" گذاشته بودم، چراكه عده‌اي از اين طرح نفع مي‌بردند و من اين موضوع را منطقي نمي‌دانستم.
نظرات بینندگان