arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

مصباحی مقدم: نارضایتی مردم به دلیل شعارهای غیرقابل تحقق رییس جمهور است

مصباحی مقدم ادامه داد: تصور رییس جمهور این است که این رییس جمهور است که خط مشی تعیین می‌کند و مجلس می‌باید آنچه را که رییس جمهور می خواهد، مصوب کند و یک چنین درخواستی برای یک پارلمان مستقل امکان پذیر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه اشتباهات دولت فعلی در مقام اجرا باعث فاصله گرفتن از آرمان شهیدان باهنر و رجایی شده است، برخی شعارهای غیرقابل تحقق رییس جمهور را عامل نارضایتی مردم اعلام کرد و گفت: چرا باید انتظارات مردم افزایش پیدا کند و بعد دولت پاسخگوی انتظارات مردم نباشد.

"غلامرضا مصباحی‌مقدم" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به هفته دولت به تشریح عملکرد دولت پرداخت و با اعلام اینکه دولت نهم از نظر تحرک و فعالیت بیشترین تحرک را در میان دولت‌های پس از پیروزی انقلاب داشته است، گفت:  این دولت وقتی سفرهای استانی را آغاز کرد، توانست ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کند.

 

اجرای عدالت در توزیع مناسب منابع ثروت،نکته قوت دولت دهم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه جهت‌گیری این دولت به سمت اجرای عدالت در توزیع مناسب منابع ثروت از نکات مثبت عملکرد آن محسوب می‌شود، افزود: از آغاز به کار این دولت تا امروز جدول دهک‌ها از نظر درآمد تغییرات مثبتی را کرده است.

رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها با اعلام اینکه ضریب جینی تا مقداری در کشور اصلاح شده است، گفت: این موارد نشان دهنده این است که جهت‌گیری دولت در اجرای عدالت از دولت‌های گذشته بهتر و جدی‌تر بوده است.

 

سرعت کار دولت در فعالیت‌های عمرانی مشهود است

عضو جامعه روحانیت مبارز با اعتقاد براینکه سرعت کار و پیگیری جدی دولت در فعالیت‌های عمرانی مشهود است، گفت: اثر آن را هرکسی که به شهرستان‌های کشور می‌رود می‌بیند.

مصباحی‌مقدم با اعلام اینکه موارد یاد شده نشانگر عمل مثبت دولت در بخش اقتصاد بود به موفقیت‌های دولت در زمینه سیاست اشاره کرد و گفت: این دولت در سیاست داخلی،  شعارهای امام و آرمان‌های انقلاب را زنده کرد.

 

رییس جمهور، نماد مقاومت در برابر اسراییل

نماینده مردم تهران با اعلام اینکه تاکید زیادی درمبارزه با استکبار جهانی در دولت فعلی وجود دارد، اضافه کرد: ایستادگی دربرابر فزون‌طلبی‌های استکبار جهانی و بیان آرمان آزادسازی قدس و نابودی اسراییل با شفافیتی که امام مطرح  می کردند، در مناسبات خارجی این دولت مطرح است.

 وی خاطرنشان کرد: حتی به گونه‌ای شده که رییس جمهور سمبل مقاومت در مقابل زورگویی‌ها و زیاده خواهی‌های استکبار شده است.

مصباحی‌مقدم با اعلام اینکه امروز جهان اسلام کشور و ملت ایران را به معنای سمبل مقاومت می‌شناسد، گفت: نماد این مقاومت را با توجه به تحرکات بین‌المللی ریس جمهور و با توجه به سخنرانی هایی که در سازمان ملل متحد و سایر مجامع بین المللی داشته است، رییس جمهور می‌دانند.

 

 وجود رفتار سلبی و منفی در عملکرد دولت

نماینده مردم تهران با اعلام اینکه در کنار جهات مثبت رفتار دولت، یکسری عمل سلبی و منفی در رفتار دولت وجود دارد، گفت: نمی‌شود در تشریح عملکرد دولت فقط جهات مثبت را گفت، بلکه  باید در ارزیابی یک دولت به نکات سلبی و منفی هم توجه داشت.

 

 اتکاء بی سابقه بر منابع نفتی دردسرساز شده

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اعلام اینکه اتکاء بی سابقه بر منابع نفتی دردسرساز شده است، خاطرنشان کرد: البته معنای این حرف، آن نیست که منابع نفتی از بین رفته باشد، مقصود این است که منابع نفتی بیش از آنچه که باید استفاده می شد، در این دوره استفاده شد و چون اقتصاد ما ظرفیت این همه استفاده از منابع نفتی را نداشته، آثار منفی آن بیشتر از آثار مثبت دیده می شود.

 

تورم، نتیجه استفاده نادرست از منابع نفتی

وی با اعتقاد براینکه مهمترین اثر منفی آن تورمی است که در اثر رشد نقدینگی در کشور به وجود آمده است، گفت: به عبارتی نیات خیرخواهانه‌ای پشت این اقدام بود، اما نتیجه آن چیزی نیست که همیشه صاحبان نیت خیر به دنبال آن هستند.

 

برخی شعارهای رییس جمهور نیاز به طرح ندارند

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه راه حل، استفاده معقول از منابع نفتی است به رفتار دولت در مناسبات خارجی اشاره کرد و ادامه داد: در مناسبات خارجی معمولا سیاست‌مداران به گونه ای سخن می‌گویند که از سخن آنها سندی برای مقابله با آنها  استفاده نشود، یعنی شعارهای سیاستمداران به گونه‌ای است که دشمن نمی تواند به استناد این شعارها فضای عمومی را علیه آنها به کار گیرد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این درحالی است که در مواضع آقای رییس جمهور شعارهایی وجود دارد و طرح می شود که  ضرورتی بر طرح آنها نیست، می شود در مقام عمل همان سیاست به کار گرفته شود، بدون اینکه این شعارها داده شود و مستمسکی  برای برخورد با رییس جمهور و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

طرح شعارهای بدون پشتوانه قانونی درست نیست

رییس کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی به شعارهای رییس جمهور در داخل کشور اشاره کرد و گفت: در مناسبات داخلی هم گاهی شعارهایی داده می شود که فراتر از توان دولت است، مثل پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد، علاوه بر اینکه دریت نیست دولت شعارهایی بدون پشتوانه قانونی بدهد.

مصباحی مقدم با اعلام اینکه طرح موضوع هر خانوار ایرانی هزار متر زمین برای باغ شهر می‌گیرد در ظرفیت کشور ما نیست و منابع آبی لازم را برای اینکار نداریم، گفت: متاسفانه از این قسم شعارها توسط رییس جمهور زیاد داده می شود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، ادامه داد: یکی دو سال قبل از اجرای طرح یارانه‌ها هم دولت از این شعارها داد و گفت؛ به هر نفر در این طرح ماهانه ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و این درحالی است که همه دیدند که مبلغ ۵۰ هزار تومان قابل تحقق نبود.

وی در این باره افزود: ۴۵ هزار تومانی هم  که دولت در حال پرداخت آن است،  بیش از ظرفیت درآمدی است که از اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید  و حتی اگر مقصودشان این بوده که در نهایت دوره گذار به چنین نقطه ای برسیم باید بگویم قانون اجازه نمی دهد همه منابعی که به دست می آید به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

 

مردم هیچ بهره‌ای از یارانه غیرنقدی در کشور ندارند

رییس کمیسیون ویژه هدفمند کردن یارانه ها با اعتقاد بر اینکه قانون تکلیف می کند که این منابع می‌باید به صورت نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت شود، گفت:  این در حالی است که در حال حاضر مردم هیچ بهره‌ای از یارانه غیر نقدی درکشور ندارند.

 

نارضایتی مردم به دلیل شعارهای غیرقابل تحقق رییس جمهور است

وی با تاکید بر اینکه باید مطابق قانون شعار داده شود، گفت: اصلا چرا باید انتظارات مردم افزایش پیدا کند و بعد دولت پاسخگوی انتظارات مردم نباشد، یعنی نارضایتی ایجاد شده در بین مردم  به دلیل همین شعارهای غیرقابل تحقق احمدی‌نژاد است که قدرت تامین آن را نداشته، اما وعده اجرای آن را به مردم  داده است.

 

فاصله دولت از آرمان‌های رجایی و باهنر به دلیل اشتباه در برآوردها

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی چقدر از آرمان‌های شهیدان رجایی و باهنر فاصله داریم، گفت: البته این دولت در راستای آرمان‌های شهدای شهریور حرکت کرده، اما اشتباهاتی که در مقام اجرا و برآوردها داشته باعث شده از آرمان‌های رجایی و باهنر فاصله بگیرد.

 وی تاکید کرد: دولت اگر برآورد درستی از امکانات می داشت و از امکانات و ظرفیت‌ها درست استفاده می کرد، می‌توانست به اهداف باهنر و رجایی برسد.

 

رییس جمهور دو بعدی بودن مدیریت در کشور را قبول ندارد

مصباحی مقدم با اعتقاد بر اینکه تسریع در اهداف دولت به تعامل با مجلس و اجرایی کردن سیاست‌های کلان کشور احتیاج دارد، گفت: اصولا نظام ما یک نظام ترکیبی از ریاستی پارلمانی است، یعنی ما صاحب دو نهاد هستیم که هر دو باید نقش بازی کنند تا پیشرفت‌ها در کشور محقق شود.

وی دراین باره با اعتقاد به اینکه برای تحقق پیشرفت و آرمانهای شهیدان رجایی و باهنر باید تعامل بین رییس مجلس و رییس دولت برقرار شود، گفت: مشی آقای رییس جمهور نشان نمی‌دهد که دو بعدی بودن مدیریت در کشور را کاملا قبول داشته باشد.

 

درخواست‌های رییس جمهور برای یک پارلمان مستقل امکان‌پذیر نیست

مصباحی مقدم ادامه داد: تصور رییس جمهور این است که این رییس جمهور است که  خط مشی تعیین می‌کند و مجلس می‌باید آنچه را که رییس جمهور می خواهد، مصوب کند و یک چنین درخواستی برای یک پارلمان مستقل امکان پذیر نیست.

نمانده مردم تهران با اعلام اینکه  مهمتر از مناسبات حقوقی  و شکلی بین دو قوه ، مناسبات برادرانه و عاطفی است، گفت: می‌باید به گونه‌ای عمل شود که دولت، مجلس را از خود بداند و مجلس هم دولت را از خود و البته تصور این بود که در دوران ریاست جمهوری نهم و دهم به همین مبنا مناسبات دولت و مجلس شکل گیرد، اما اینگونه نشد.

 وی به توقعات مجلس از دولت در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دولت باید درمعرفی وزرا اول رای استمزاجی از مجلس می گرفت و بعد وزرا را معرفی می کرد، در ارائه پیشنهاداتی هم که مطرح می شد، انتظار بود با صاحبنظران مجلس در میان می گذاشت و اگر جواب مثبتی می گرفت   آن را رسانه‌ای می کرد.

رییس کمیسیون ویژه اقتصادی در مجلس با اعتقاد بر اینکه برگزاری جلسات مشترک مجلس و دولت که متاسفانه مدتی است قطع شده است، به این همدلی ها کمک می کند، افزود: فاصله گرفتن‌ها  باعث کاهش تفاهم می شود و کاهش تفاهم مشکلات را بر سر راه همکاری می گذارد و می باید همدلی را ترویج داد.

نظرات بینندگان