arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶

واکنش هالیوود ریپورتر و ورایتی به فیلم ایرانی در ونیز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایش فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز با استقبال مخاطبان و منتقدین روبه رو شد.

به گزارش «انتخاب»، «دبورا یانگ» منتقد نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر درباره جدیدترین ساخته وحید جلیلوند می‌نویسد: «سینمای ایران همچنان با استقبال زیادی در جشنواره‌ها رو به رو می‌شود و نمایش فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» دومین ساخته وحید جلیلوند نیز تحسین فراوانی را در بخش افق‌های جشنواره ونیز برانگیخت.

داستان این فیلم همچون سنت فیلم‌های اصغر فرهادی در فیلم «جدایی» بر پایه اختلاف طبقاتی میان ثروتمندان و قشر ضعیف جامعه قرار داده شده و درباره عذاب وجدان یک پزشکِ، پزشکی قانونی است که خود را در مرگ یک کودک مقصر می‌داند.

این فیلم با حسایت، سبک و بازی‌های فوق‌العاده یک اشکال برای مخاطبان غربی دارد و آن نکات گیج‌کننده و مبتنی بر فرهنگ و رسوم بومی است که برای مخاطب خارجی گمراه‌کننده است.»

منتقد هالیوود ریبپورتر پس از بررسی داستان فیلم و در انتهای نقدش می‌نویسد: "این فیلم یک لذت بصری است و تقریبا به صورت سیاه سفید و سایه‌هایی از رنگ فیلمبرداری شده است و طراحی صحنه و لباس فیلم توسط محسن نصراللهی در شکل‌گیری شخصیت‌ها و فراهم کردن بستر برای برملا شدن داستان در کنار موسیقی پیمان پزدانیان تاثیر گذار است."

«جی ویسبرگ» از نشریه ورایتی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» را فیلمی خوش ساخت با بازی‌ها درخشان معرفی کرد که علی‌رغم وجود چندین حفره در طرح داستان، تا حد زیادی خوب از کار درآمده است.

وی ادامه با اشاره به نقش‌افرینی بدون محدودیت و درخشان نوید محمد زاده که در جشنواره فجر نیز جایزه بهترین نقش مکمل را برای او به همراه داشت، آن را شکل دهنده هسته احساسی فیلم می‌داند اما معتقد است انگیزه‌های شخصیت اصلی داستان مبهم باقی می‌ماند.

در انتهای این نقد نیز به طراحی بصری سرد فیلم با استفاده از رنگ‌کم اشاره شده که در برخی صحنه‌ها بویژه در صحنه‌های شب و محل نگهدای اجساد نزدیک به سیاه و سفید است. نورپردازی نیز در تمام طول فیلم سرد و خشن نگه داشته شده است.

«بدون تاریخ بدون امضا» با فیلمنامه‌ای از علی زرنگار و وحیدجلیلوند، دومین فیلم برادران جلیلوند پس از فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» است.  

امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادی و نویدمحمدزاده بازیگران فیلم جلیلوند هستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان