arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

آيا دو آمريكايي متهم به جاسوسي آزاد مي شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال صدور حكم 8 سال زندان براي دو مرد آمريكايي به اتهام ورود غير قانوني به ايران و تلاش براي اقدامهاي جاسوسي، شماري از مقامهاي غربي و سازمانهاي بين المللي در برابر اين اقدام واكنش نشان داده و در عين حال رسانه هاي غربي نيز مقالات متعددي را در زمينه لزوم آزادي اين افراد به چاپ رساندند.

براي مثال، روزنامه نيويورك تايمز در سرمقاله روز 5 شنبه خود مدعي شد اين افراد كاملا بي گناه هستند و بايد آزاد شوند. اما موضوعي كه در اغلب گزارشها و مقالات منتشر شده مشترك است، اين است كه نويسندگان موضوع ماه مبارك رمضان و بخشش در اين ماه را مورد توجه قرار داده اند. در سرمقاله نيويورك تايمز، اين نكته خاطرنشان شده بود كه با توجه به اينكه بخشش در ماه رمضان در كشور هاي مسلمان رواج دارد، خوب است مقامهاي تهران نيز در خصوص بخشش دو متهم آمريكايي اقدام كنند.

به گزارش ديپلماسي ايراني، اين پيشنهادي است كه چندي پيش در سرمقاله روزنامه واشنگتن پست نيز به چاپ رسيده بود. اما نشريه فارين پاليسي نيز در تازه ترين شماره خود اقدام به طرح موضوعي مشابه كرده است. به گزارش اين نشريه، «شان بائر» و «جاش فاتال» دو كوهنورد آمريكايي هستند كه در جولاي 2009 توسط ماموران مرزي ايران در مرز ايران و عراق دستگير شده و دادگاه انقلاب آنها را به 8 سال زندان محكوم كرده است. اين در حالي است كه هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا اين اقدام را محكوم كرده و مي گويد ايالات متحده به شدت از اقدام مقامهاي قضايي ايران نااميد شده است و اكنون زمان آن است كه فاتال و بائر آزاد شده و به خانواده هايشان بپيوندند.

گفتني است، حكم زندان براي اين دو آمريكايي در شرايطي صادر شده است كه پيش تر برخي مقامهاي عالي رتبه ايران نسبت به آزادي اين افراد در ماه مبارك رمضان ابراز اميدواري كرده بودند. به گزارش فارين پاليسي، تحليلگران همچنان اميدوارند بائر و فاتال كه براي اعتراض به حكم دادگاه 20 روز فرصت دارند، آزاد شوند.
نظرات بینندگان