arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

"رشد 124 درصدي سرمايه گذاري خارجي با وجود تحريمها"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس کل سازمان سرمايه گذاري خارجي و کمکهاي اقتصادي و فني کشور گفت: آمارهاي اين حوزه مستند و مورد تأييد مجامع بين المللي است.

به گزارش خبرنگار ما، عليشيري روز گذشته و به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن دفاع از آمارهاي حوزه سرمايه گذاري خارجي کشور خاطرنشان کرد: آمارهاي جذب سرمايه گذاري خارجي دقيق ترين، بهينه ترين و به موقع ترين آمار در کشور است که در آن تمام مجاري بانکي، گمرکي و... ديده مي شود.وي از وجود حجم عظيم تقاضا براي سرمايه گذاري خارجي در کشور خبر داد که تاکنون تأييد و ثبت نشده است.
عليشيري همچنين از تصويب 6 پروژه در حوزه هاي پتروشيمي، صنعت و معدن و گردشگري در هفته گذشته خبر داد که ارزش آن 150 ميليون يورو برآورد مي شود و در جلسه هفته جاري اين سازمان نيز چهار پروژه ديگر بررسي خواهد شد.

محيطي امن براي سرمايه گذاري

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: هيچ اقتصادي در جهان مانند اقتصاد ايران نيست، همه ديدند که نوسانهاي جهاني اقتصادي چه بلايي بر سر کشورها آورد، اما محيط ايران بسيار امن و مفيد است، در سطح دولت هم حتي يک مورد مصادره يا ملي شدن سرمايه گذاري خارجي نداريم، بنابراين به عنوان متولي جذب سرمايه گذاري خارجي معتقديم در هيچ جاي دنيا سرمايه گذاري به سود دهي ايران نيست.
به گفته عليشيري نرخ بازگشت سرمايه در ايران نسبت به ديگر کشورها بسيار بالاست، اما تاکنون محيط کسب و کار براي مشارکت بخش خصوصي و خارجي آماده نشده است.
عليشيري افزود: در حالي که در سطح جهان و به دليل رکود و بحران، رشد جذب سرمايه گذار اقتصاد از منفي 45 تا منفي 36 درصد در نوسان بود در ايران در سال 88 حدود 86 درصد و در سال 89 حدود 20 درصد در اين زمينه رشد داشته ايم و در مجموع در دو سال گذشته رشد 124 درصدي را در جذب سرمايه گذاري خارجي تجربه کرده ايم.

3/7 ميليارد دلار جذب سرمايه

به گفته معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در سال 89 ( 2010 ) رقم جذب سرمايه گذاري خارجي 3 ميليارد و 773 ميليون دلار بوده و در مجموع حدود 12 ميليارد دلار منابع خارجي تصويب يا جذب شده است.
او سرمايه گذاري خارجي در ايران را خارج از چارچوب تحريم دانست و خاطرنشان کرد: اين بخش به هيچ وجه مشمول تحريم نيست و همه مي توانند براي سرمايه گذاري در ايران اقدام کنند، البته گاهي شرکتهايي که به ايران مي آيند به طور مستقيم تحت فشار قرار مي گيرند که اين مسأله به راحتي حل مي شود.
عليشيري در مورد جذب سرمايه هاي ايرانيان خارج از کشور نيز گفت: در حال شکل دادن «رفتاري سازمان مند» با ايرانيان خارج از کشور هستيم اما با وجود اين در سال 88 رقم سرمايه گذاري مستقيم جذب شده از آنها 350 تا 400 ميليون دلار بود که اين رقم در سال 89 به دو ميليارد دلار رسيد که به نظر ما هنوز رقم بزرگي نيست، اگر چه رشد خوبي داشته است.

درسهاي خروج شرکتهاي بزرگ نفتي

وي ادامه داد: شرکتهاي بزرگ خارجي در حوزه نفت و گاز به خاطر تحريم از کشور خارج شدند، اما از درسهايي که تحريم به ما داد اين است که کار کردن با چند شرکت بزرگ، انحصار ايجاد مي کند و شرکتهاي کوچک و متوسط هم بايد فعاليت کنند که اين اتفاق امروز افتاده و بخش عمده اي از پروژه هاي نفت و گاز ما توسط چنين شرکتهايي انجام مي گيرد.
عليشيري در پاسخ به سؤال خبرنگاري تأثير نوسانهاي نرخ ارز را بر فضاي کسب و کار کشور تأييد کرد و افزود: ما هميشه به دنبال اين هستيم که ابزارهايي مثل بيمه اين نوسانها را براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي پوشش دهد و به همين منظور هم بيمه هاي داخلي و هم بيمه هاي خارجي اين کار را انجام مي دهند.
نظرات بینندگان