arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

وقتي سکه گرانتر از نرخ هاي جهاني فروش مي رود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر چند گفته مي شود قيمت سکه طلا در ايران متأثر از بهاي جهاني اين فلز ارزشمند است- که در کليات نيز چنين است- اما مقايسه روند رشد قيمت طلا در بازارهاي جهاني و بهاي سکه در داخل نشان مي دهد که اين دو، رشد همگوني را پشت سر نگذاشته اند و سکه، با سرعت بيشتري به سمت قله هاي قيمت حرکت کرده است.
به گزارش پول نيوز، در سال 1978 ميلادي قيمت سکه در بازار ايران 420 تومان بوده است. اين رقم در روزهاي اخير به عدد بي سابقه 530 هزار تومان رسيده است. اين بدان معناست که در 33 سال اخير قيمت سکه 1261 برابر شده است؛ جالب است: با پول امروز يک سکه مي شد 1261 سکه طلا خريد !
اما قيمت جهاني طلا در طول اين سالها، هرگز تا بدين اندازه رشد نکرده است. نه در سال 1978 که سه سال قبل از آن، بهاي هر اونس طلا در بازارهاي جهاني، 35 دلار بود. اين رقم به 1724 دلار رسيده است، يعني چيزي کمتر از 50 برابر 35 دلار مذکور.
(گفتني است که هر اونس در روزهاي جاري از 1913 دلار گذشته و در حال حاضر به 1827 دلار کاهش يافته است.) سکه نيز به 542 هزار تومان رسيده است.مقايسه اين دو نشان مي دهد، سرعت رشد قيمت سکه در ايران، 25 برابر سريعتر از رشد قيمت طلا بوده است.
اين نشان مي دهد که تأثيرپذيري اقتصاد ملي ايران از اقتصاد جهاني روز به روز بيشتر شده است. اين در حالي است که براي ساليان دراز، اقتصاد ايران در مسيري جدا از جهان، راه خود را مي رفت که نمونه اش ناهمگوني در رشد قيمت طلاست که در سطور پيشين بدان اشاره شد.
البته مسايلي مانند تلاطم قيمت دلار در ايران، کاهش ارزش ريال و مشکلات داخلي اقتصادي نيز مؤثر بوده است که در نهايت همه اين عوامل دست به دست هم داده اند تا وضعيت مذکور پيش بيايد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
خب واضح است اینکه تعجب ندارد چون ایتجا ایران است چیه اون مثل دنیاست که سکه اش باشه ؟
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
شما فاكتور تغييرات قيمت دلار را هم در نظر بگيريد تا معادله تقريبا متعادل شود
نظرات بینندگان