arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶

نیکی هیلی: توافق برای ایرانی ها خوب است نه ما / از تصمیم ترامپ درباره برجام اطلاعی ندارم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده آمریکا در سازمان متحد روز سه‌شنبه گفت که رعایت محدودیت‌های غنی‌سازی و سانتریفیوژ به معنی پایبندی این کشور به برجام نیست.

به گزارش انتخاب، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان متحد روز سه‌شنبه گفت که پایبندی ایران به محدودیت‌های غنی‌سازی و سانتریفیوژ به معنی پاینبدی این کشور به برجام نیست.
 
نیکی هیلی: توافق برای ایرانی ها خوب است نه ما / از تصمیم ترامپ درباره برجام اطلاعی ندارم

نیکی هیلی گفت که در دیدار اخیرش با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیر کل این سازمان به وی گفته نظارت بر پایبندی ایران به برجام، همانند جورچین است: «برداشتن تنها یک قطعه تصویر کاملی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.»

هیلی این اظهارات آمانو را «تشبیهی بسیار مناسب» توصیف کرد و گفت که این تشبیه نشان می‌دهد که بررسی رفتارهای ایران بایستی در چارچوب گسترده‌تری صورت گیرد.

وی گفت: «بسیاری از ناظران این نکته را فراموش می‌کنند. آنها تصور می‌کنند تا زمانی که ایران، محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی و سانتریفیوژها را رعایت کند به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این صحیح نیست. ما در اینجا با یک جورچین مواجه هستیم.»

نیکی هیلی در ادامه اظهاراتش به گزارش ماه آینده ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و گفت این ضرورت که رئیس‌جمهور بایستی پایبندی ایران را گزارش کند، شرط مندرج در خود توافق هسته‌ای نیست و کنگره آمریکا آن را تدوین کرده است.

این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که از تصمیم ترامپ درباره برجام اطلاعی ندارد و گفت او باید در این باره تصمیم بگیرد. وی اضافه کرد: «توافق هسته‌ای ایران، دارای نقائص فراوانی است، طوری که خارج شدن از آن وسوسه‌انگیز است، اما توافق به نحوی تنظیم شده که باعث شود خروج از آن، کمتر جذاب به نظر برسد.»

او گفت: «این توافق آنچه ایران خواسته را پیشاپیش در اختیارش قرار داده است، در ازای تعهداتی موقت که ما خواستار انجام آنها هستیم. این خوب نیست.»

نیکی هیلی با بیان این ادعا که ایران قبل از توافق هسته‌ای زیر فشار تحریم‌ها قرار داشته، گفت: «برای آنها توافق خوبی است، اما آنچه ما از این توافق به دست می‌آوریم، چندان مشخص نیست.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت تعیین پایبندی ایران به برجام آنطور که دیگران فکر می‌کنند شفاف نیست و تنها به مفاد فنی توافق هسته‌ای مربوط نیست.
منبع: فارس
نظرات بینندگان