arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

توقف حمایت از مهاجران غیرقانونی به دستور ترامپ +واکنش اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که دولت واشنگتن برنامه حمایت از جوانان مهاجری که دارای اسناد هویتی و مهاجرتی نیستند را متوقف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا گفت از ۱۶ شهریور دیگر جوانانی که مدارک اقامتی ندارند، نخواهند توانست برای استفاده از مزایای این برنامه که داکا نام دارد، درخواست بدهند.

در عین حال، به گفته وزیر دادگستری آمریکا، در وضعیت کسانی که هم اکنون از این مزایا استفاده می کنند، تا حداقل ۶ ماه آینده تغییری ایجاد نخواهد شد.

این برنامه حمایتی، که از دستاوردهای مهم دوران ریاست جمهوری باراک اوباما محسوب می شود، حدود ۸۰۰ هزار نفر از جوانانی که فاقد مدارک معتبر مهاجرتی بودند را تحت حمایت قرار می داد.

دو روز پیش برخی رسانه های آمریکا خبر داده بودند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد برنامه حمایت از جوانان مهاجری که دارای اسناد هویتی و مهاجرتی نیستند را ملغی کند.

ترامپ روز سه‌شنبه در بیانیه ای گفت که مایل به تنبیه کودکان نیست. وی افزود: ما باید تشخیص دهیم که آمریکا کشور فرصت‌هاست چون کشوری است که قانون در آن حاکم است.

بنا بر گزارش‌ها ترامپ به کنگره این کشور شش ماه فرصت داده تا این برنامه را با برنامه‌ای دیگر جایگزین کند و کاخ سفید روز یکشنبه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از این تصمیم ترامپ باخبر کرده است.

گفته شده هفته گذشته رایان از رئیس جمهور آمریکا خواسته تا برنامه داکا را ملغی نکند چون چنین گزینه‌ای افراد بسیاری را در معرض مشکلات قرار می‌دهد. وی گفته این مهاجران را والدینشان به آمریکا آورده‌اند و آنها جای دیگری جز آمریکا را به عنوان خانه خود نمی‌شناسند.

برنامه داکا که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به اجرا در آمد به حمایت از جوانانی می‌پردازد که دارای سند هویتی و مهاجرتی نیستند و با حمایت از آنها باعث می‌شود تا از کشور اخراج نشوند و همزمان برای آنها امکان کار و فرصت تحصیل فراهم آورد.

افرادی که زیر ۳۰ سال هستند برای آنکه شامل برنامه داکا می شدند، باید اطلاعات شخصی خود را به اداره امنیت داخلی آمریکا ارائه می کردند. سپس این افراد مورد تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار می‌گرفتند تا معلوم شود سابقه انجام جرم نداشته اند. آنها همچنین باید در حال تحصیل بوده یا تازه فارغ‌التحصیل شده بودند، یا در صورت خدمت در ارتش از آن اخراج نشده بودند. متقابلا دولت آمریکا قبول می‌کرد تا هر اقدامی درخصوص وضعیت مهاجرتی آنها را، به مدت دو سال به تاخیر بیاندازد.

بسیاری از جوانانی که شامل این برنامه بوده‌اند از مکزیک و یا دیگر کشورهای آمریکای لاتین هستند.
 
توقف حمایت از مهاجران غیرقانونی به دستور ترامپ +واکنش اوباما 
 
انتقاد اوباما

باراک اوباما تصمیم ترامپ مبنی بر لغو برنامه حمایت قانونی از کودکان مهاجر را که به طور غیرقانونی به آمریکا وارد شده‌اند و معروف به قانون داکاست را اقدامی "ظالمانه و بر خلاف روحیه آمریکا خواند.

به نقل از خبرگزار رویترز، بعد از اعلام این تصمیم، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا از آن انتقاد کرد.

اوباما در توییتر خود نوشت: هدف گرفتن این افراد جوان غلط است چون آنها مرتکب کار غلطی نشده‌اند.

او افزود: در نهایت مساله انسانیت است. سوال این است که آیا ما مردمی هستیم که جوانان سختکوش را از آمریکا بیرون می‌اندازیم یا این که با آنها همان رفتاری را داریم که می‌خواهیم با بچه‌های خودمان بشود.

اوباما نوشت: حالا که کاخ سفید مسؤولیت خود در قبال این جوانان را به کنگره محول کرده، به عهده اعضای کنگره است از این جوانان و آینده ما محافظت کنند.

وی بهانه ترامپ را که این گام مساله‌ای قانونی است رد کرد و آن را اساسا مساله‌ای اخلاقی دانست.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان هم با محکوم کردن تصمیم دولت ترامپ از جمهوری خواهان خواست برای محافظت از کسانی که داکا شامل حال آنها می‌شده با دموکرات‌ها همکاری کنند.
نظرات بینندگان