arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶

اسپانیا؛ یک گام به سوی تجزیه/ کاتالونیا، رفراندوم استقلال را تصویب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پارلمان منطقه کاتالونیا با تصویب قانونی که اجازه می‌دهد رفراندوم جنجالی استقلال ماه آتی میلادی برگزار شود خشم دولت اسپانیا را بر انگیخت که آن را "نقض اصول دموکراتیک و قانون اساسی" می‌داند.

به نوشته روزنامه گاردین، ائتلاف حاکم و حامی استقلال کاتالونیا که اکثریت را در پارلمان این منطقه بر عهده دارد چهارشنبه شب علی رغم اعتراضات نمایندگان اپوزوسیون قانون برگزاری رفراندوم استقلال را تصویب کرد.

پس از آنکه 52 تن از قانونگذاران اپوزوسیون در اعتراض پارلمان کاتالونیا را ترک کردند، این قانون در پایان یک جلسه 11 ساعته با 72 رای موافق تصویب شد.

دولت اسپانیا ضمن محکوم کردن این اقدام بار دیگر تاکید کرد که در چهارچوب قانون و قدرت سیاسی هر کار بتواند برای جلوگیری از برگزاری این رفراندوم در تاریخ اول اکتبر سال جاری میلادی انجام می‌دهد.

معاون نخست وزیر اسپانیا رویدادهای چهارشنبه شب در پارلمان کاتالونیا را "خیانت شرم آور به دموکراسی و قانون اساسی اسپانیا" توصیف کرد.

این در حالیست که دولت کاتالونیا تاکید دارد که نتایج رفراندوم استقلال ماه اکتبر از نظر قانونی الزام‌آور خواهد بود. اگر نتیجه این رفراندوم موفقیت‌آمیز باشد دولت منطقه‌ای ظرف 48 ساعت پس از مشخص شدن نتیجه، به جدایی از اسپانیا و ایجاد یک کشور مستقل مبادرت می‌ورزد.

بر اساس نظرسنجی که در پایان ماه ژوئیه صورت گرفته 49.4 درصد از مردم کاتالونیا مخالف استقلال و 41.1 درصد موافق آن بودند. با این حال نظرسنجی که در هفته گذشته صورت گرفت نشان داد که کمپین آری به استقلال 72 درصد از آراء را کسب خواهد کرد.

این در حالیست که دولت کاتالونیا هنوز هیچ آستانه‌ای را برای حداقل مشارکت اعلام نکرده و تاکید دارد که بدون در نظر گرفتن میزان مشارکت مردم در این رفراندوم، نتیجه این رای گیری الزام آور خواهد بود.
نظرات بینندگان