arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۴۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶

وزیر آموزش و پرورش: وجود 10 درصد بی‌سواد مایه شرمندگی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر آموزش و پرورش: وجود 10 درصد بی‌سواد مایه شرمندگی است 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود تلاش های بسیار برای توسعه سوادآموزی هنوز آمار جمعیت بی سواد کشور زیاد است، گفت: نرخ بی سوادی گروه سنی بالای 6 سال از 50 درصد اوایل انقلاب به 10 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، سید محمد بطحائی روز یکشنبه در همایش ملی سوادآموزی اظهار داشت: بیش از نیم قرن از نامگذاری روز جهانی بی سوادی می گذرد اما هنوز شاهدیم که در سراسر دنیا با وجود فرصت های سوادآموزی، بسیاری از نعمت سواد بی بهره هستند.
 
وی وجود 10 درصد بی سواد در جامعه را مایه شرمندگی خواند و گفت: در کشوری با تمدن غنی اسلامی با افرادی مواجه هستیم که از خواندن و نوشتن محروم هستند.
 
بطحائی تاکید کرد: لازم است موانع ریشه کنی بی سوادی مورد بررسی قرار گیرد زیرا اگر بخواهیم شتاب بیشتری به سوی کاهش بی سوادی داشته باشیم، چاره‌ای جز تحول نداریم.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تا زمانی که نوع و روش برنامه ریزی ما از روش متمرکز به سمت برنامه‌ریزی محلی تغییر نکند، شاهد شتاب بیشتری در ریشه کنی بی سوادی نخواهیم بود و شرط دوم برای افزایش شتاب رفع بی سوادی، کاهش تصدی گری است و تا هنگامی که سیطره دولت از این امور برداشته نشود، مشکلات حل نخواهد شد.
 
بطحائی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های عظیم مردمی در این زمینه را نباید نادیده گرفت، از سازمان نهضت سواد آموزی خواست کاهش تصدی گری دولتی و واگذاری امور به بخش غیردولتی را در چند ماه آینده با عدد و ارقام گزارش دهد.
 
وی با بیان اینکه تغییر از روش‌های سنتی به روش‌های نوین باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: برنامه ریزی ها باید از متمرکز به محلی برسد و تصدی گری در امور اجرایی به بخش غیردولتی منتقل شود زیرا چرخش از روش های سنتی به نوین، ما را به اهداف نزدیک می کند.
 
بطحائی از انگیزه و احساس نیاز به عنوان عامل اصلی ایجاد حرکت، یاد کرد و گفت: نیازمند عزم ملی در همه بخش ها برای توسعه سوادآموزی هستیم و امید است با چنین رویکردهایی گام های جدی تر و پر شتاب تری در سوادآموزی برداریم.
 
وی یادآور شد: هرچند تعریف سوادآموزی با خواندن و نوشتن صرف تفاوت پیدا کرده و امروز به عنوان قابلیتی برای انتقال مفاهیم و تفکر انتقادی شناخته می‌شود اما با وجود گسترش مفهوم سوادآموزی، هنوز در دنیا افراد بسیاری از این فرصت ارزشمند، بی بهره‌ هستند.
 
همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال به مناسبت روزجهانی سوادآموزی (17 شهریورماه) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
اقای وزیر وقتی مدرسه پول زور از مردم میگیره. ........ ........ الان همه مدرسه ها پولی شده تا پول زور از مردم نگیرند ثبت نام نمیکنن متاسفانه ...
نظرات بینندگان