arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶

در دیدار روحانی با الهام علی‌اف چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور گفت: تروریسم در منطقه در مسیر شکست قرار گرفته و برای ریشه‌کنی آن باید در کنار اقدامات اطلاعاتی رایزنی‌های مشترک را بیش از گذشته در دستور کار قرار داد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست‌ جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و در حاشیه اولین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در آستانه قزاقستان در دیدار «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، اهمیت تکمیل پروژه ریلی مشترک بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: این پروژه در کنار سایر خطوط ترانزیتی شمال به جنوب، نه تنها در روابط و همکاری‌های دو کشور بلکه برای کل منطقه سودمند است. همچنین دو طرف باید همکاری‌های خود را در زمینه انرژی و تلاش مشترک برای بهبود پایدار وضعیت بازار نفت، تقویت کنند.

روحانی آذربایجان

وی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را صمیمی و رو به توسعه دانست و تأکید کرد: دو کشور برای گسترش روابط و تعاملات در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فناوری، تحقیقاتی و تجاری ظرفیت‌های فراوانی دارند که باید از تمامی این ظرفیت‌ها به نفع منافع دو ملت بهره گرفت.

رئیس‌جمهور به موضوع تروریسم به عنوان یک معضل منطقه‌ای و جهانی اشاره کرد و افزود: تروریسم در منطقه در مسیر شکست قرار گرفته و برای ریشه‌کنی آن باید در کنار اقدامات اطلاعاتی، اقدامات اقتصادی و فرهنگی و همکاری و رایزنی‌های مشترک را بیش از گذشته در دستورکار قرار داد.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار امیدواری کرد که گام‌های بلندتر و جدی‌تر برای اجرایی شدن سریع توافقات دو کشور برداشته شود.

همچنین «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار رأی دوباره مردم ایران به روحانی را گواه آن دانست که مردم برنامه‌ها و اقدامات دولت خود را ارزشمند می‌دانند و گفت: به عنوان دوست و برادر از توفیقات دولت و ملت ایران عمیقا خوشحال هستیم.

وی اضافه کرد: روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترین و دوستانه‌ترین سطح است. 9 دیدار رؤسای جمهوری دو کشور طی چهار سال گذشته، تأثیر مثبتی بر روابط تهران و باکو داشته و اطمینان دارم آینده روابط  دو کشور بهتر از امروز خواهد بود.

رئیس‌جمهور آذربایجان اظهار داشت: باکو علاقمند به ارتقای سطح روابط و تعاملات با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری متقابل، تجارت و دیگر عرصه‌هاست. همچنین فعال‌تر کردن و گسترش کریدور شمال و جنوب نیز از دیگر  موضوعات مشترک  مورد علاقه طرفین است که تلاش داریم به لحاظ جغرافیایی نیز حوزه آن را به کشورهای گرجستان و اوکراین و فراتر از آن توسعه دهیم.

علی‌اف تصریح کرد: آذربایجان تروریسم را تهدید مشترک برای همه کشورهای منطقه می‌داند و علاقمند به هماهنگی و همکاری بیشتر و مؤثرتر با ایران در مبارزه با این پدیده شوم است.

نظرات بینندگان