arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

وزیر خارجه پاکستان در تهران چه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان هدفش از سفر امروز به تهران را ادامه تلاش های اسلام آباد برای ایجاد اجماع منطقه ای با هدف حل سیاسی مسائل افغانستان دانست و تاکید کرد: رویکرد نظامی آمریکا، دردی از افغانستان و منطقه دوا نکرده و نخواهد کرد.

'خواجه محمد آصف' پیش از ترک اسلام آباد به مقصد تهران، در گفت و گوی اختصاص با خبرنگار ایرنا گفت: پاکستان حرکت تازه ای را برای ایجاد اجماع منطقه ای میان کشورهای همسایه افغانستان و منطقه با هدف کمک به حل سیاسی مسائل افغانستان و بازگرداندن صلح به این کشور آغاز کرده است.

خواجه محمد آصف تاکید کرد: اعتقاد دارم ایران و پاکستان باید رویکردی مشترک درخصوص تمام مسائل منطقه ای داشته باشند. بسیار مهم است که برای مسائل منطقه، راه حل های منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه بیابیم زیرا نسخه های وارداتی و فرامنطقه، دردی از مسائل ما دوا نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به راهبرد جدید آمریکا در افغانستان و جنوب آسیا و تصمیم دونالد ترامپ برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان، گفت: بعد از اعلام این راهبرد جدید و نظامی از سوی آمریکا، سوال های مهمی درباره موضوع افغانستان و منطقه جنوب آسیا ایجاد شده است.


'پاکستان کاملا معتقد است که مسائل و مشکلات افغانستان هرگز راه حل نظامی ندارد و این مسائل تنها از روش سیاسی قابل حل است. تجربه ثابت کرده است که راه حل های سیاسی همواره نتایج و آثار طولانی مدت و ماندگار از خود بجای گذارده اند اما نتایج حاصل از رویکردهای نظامی برای حل مسائل، همواره شکننده و ناپایدار است.'
وی تاکید کرد که صلح در افغانستان بر صلح و ثبات تمام منطقه اثر گذار است و آرامش و ثبات در افغانستان چیزی است که پاکستان از دهه های گذشته به دنبال آن بوده است.


خواجه محمد آصف با اشاره به سفر سه روز پیش خود به چین، گفت: در این سفر نیز درباره ایجاد یک اجماع منطقه ای با محوریت حل سیاسی مسائل افغانستان با مقامات چین گفت و گو کردم و آنها نیز با این رویکرد کاملا موافق بودند. امروز نیز در این باره با مقامات عالی تهران گفت و گو خواهد کرد و فردا(سه شنبه) نیز با سفر به آنکارا، این مهم را با مقامات عالی ترکیه در میان خواهم گذاشت و امیدوارم با تشکیل یک اجماع منطقه ای بتوانیم به حل سیاسی مسائل افغانستان کمک کنیم.


وزیر امور خارجه پاکستان همچنین گفت که در روزهای آتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد و در حاشیه این نشست، ملاقاتی نیز با سرگئی لاوروف همتای روس خود در خصوص افغانستان خواهد داشت.
'تصور می کنم اگر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه درباره یک راه حل سیاسی برای ایجاد صلح در افغانستان به اجماع برسند، ثبات و آرامش دوباره به این کشور بازخواهد گشت.'
'رویکردی که آمریکا از سال 2001 تا کنون در قبال افغانستان در پیش گرفته، یک رویکرد نظامی است که طی 16 سال اخیر نتوانسته چاره ساز باشد.'

** خواستار ملاقات سران ایران و پاکستان در حاشیه نشست سازمان ملل هستیم


وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به در پیش بودن نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: ایران و پاکستان دو کشور برادر هستند و مقامات دو کشور هیچ فرصتی را برای انجام دیدارها و گفت و گوها با هدف تقویت بیش از پیش روابط از دست نمی دهند. لذا ما خواستار فراهم شدن فرصتی در حاشیه نشست سازمان ملل برای ملاقات شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هستیم.
'انجام چنین ملاقات هایی نه تنها از اهمیت فراوان برای دو کشور برخوردار است بلکه می تواند فایده های فراوان منطقه ای نیز داشته باشد.'


وی در باره روابط ایران و پاکستان نیز گفت: روابط دو کشور همسایه و برادر، ریشه در تاریخ دارد. پاکستان بخشی از منطقه شبه قاره است و ایران هزاران سال از روابط ویژه با منطقه شبه قاره برخوردار بوده است.
وزیر امور خارجه پاکستان صبح دوشنبه با هدف دیدار با برخی مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و گفت و گو درباره روابط دوجانبه و موضوع های مهم منطقه ای و بین المللی از جمله راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، در راس هیاتی عالی رتبه عازم تهران شد.


خواجه محمد آصف را در این سفر یک روزه، 'ناصرخان جنجوعه' مشاور امنیت ملی دولت پاکستان، خانم 'تهمینه جنجوعه' قائم مقام وزارت امور خارجه و خانم 'تسنیم اسلم' معاون وزیر امور خارجه در امور سازمان ملل همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه هیات همراه در سفر جاری به تهران، علاوه بر ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد.


نظرات بینندگان