arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

رویترز: حامیان شورشیان سوری خواستار عقب‌نشینی آنها شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: خبرگزاری 'رویترز' روز دوشنبه گزارش داد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، عربستان و اردن از مسلحان سوری در جنوب شرق این کشور خواستند درگیری ها را متوقف و به سمت اردن عقب نشینی کنند.

به گزارش رویترز، برخی منابع مخالفان سوری اعلام کردند که از دو گروه موسوم به 'أسود الشرقیه' و گروه موسوم به 'تجمع الشهید احمد عبدو' وابسته به 'ارتش آزاد ' که در مناطق جنوب شرقی سوریه در منطقه 'البادیه' در استان دیرالزور مستقر هستند خواسته شده به سمت اردن عقب‌نشینی کنند.

'بدرالدین السلامه' از سرکرده های یکی از گروه‌های اصلی مخالفان سوری در این منطقه،که یکی از دریافت ‌کنندگان کمک های نظامی از ائتلاف تحت حمایت آمریکاست، گفت که درخواستی رسمی برای ترک منطقه 'البادیه' دریافت کرده است.

این درخواست در حالی صورت می گیرد که ارتش سوریه در چند هفته اخیر پیشروی های چشمگیری در جنوب شرق سوریه داشت و موفق شد تا مناطق مرزی با اردن را که تحت کنترل ارتش آزاد بود، به کنترل خود درآورد.

منابع دیپلماتیک غربی به رویترز گفتند که این درخواست مرتبط با تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای متوقف کردن برنامه تجهیز و آموزش مسلحان سوری است.


بر اساس این گزارش،‌ برنامه سازمان سیا برای تجهیز و آموزش مسلحان سوری به منظور براندازی دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سال 2013 و به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، آغاز شده بود.
در پیامی که خطاب به فرماندهان این گروه‌های مسلح سوری نوشته شده، آمده است: شرایط میدانی به گونه‌ای تغییر کرده است که آنها در معرض تهدید قرار دارند.

این پیام موجب خشم گروه های مسلح شد و آنها عقب نشینی به سمت اردن را عملا از هم پاشیدن نیروهای خود دانستند.
این مخالفان از اینکه مجبور شده اند توپ های سنگین و دهها موشک ضد تانک آمریکایی را که در درگیری ها از آنها استفاده می کردند تحویل دهند ناخرسند هستند.

به گزارش رویترز، فرماندهان گروههای مسلح با رد درخواست عقب نشینی به سمت اردن اعلام کردند که این اقدام پایان کار آنها است. در عین حال گروه مسلح 'تجمع الشهید احمد عبدو' اعلام کرد که با اصل خواسته امریکا موافقت می کند، اما خواهان تضمین هایی است وباید آتش بس مورد توافق آمریکا و روسیه در منطقه البادیه نیز اجرا شود.
نظرات بینندگان