arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

عمر درياچه اروميه به دنيا هست؟

سدهايي كه بر سرچشمه هاي سيراب كننده درياچه اروميه بسته اند، اين روزها به هدف نهايي خود بسيار نزديكند. درياچه اروميه خشك خواهد شد و ريزگرد نمك، كام اهالي درياچه را شورتر خواهد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوريا سوري: هر گوشه اي از ايران را مي توان با طبيعتش به ياد آورد، با كوه ها، جنگل ها، دشت ها و درياهايش. شمال غربي ايران را هم به درياچه اروميه مي شناسيم. حرف كهنه اي است اگر يادآور شويم درياچه اروميه دارد از خاطره حيات تهي مي شود. هر روز عمقش كمتر مي شود و نمكزارش افزون تر. سدهايي كه بر سرچشمه هاي سيراب كننده درياچه اروميه بسته اند، اين روزها به هدف نهايي خود بسيار نزديكند. درياچه اروميه خشك خواهد شد و ريزگرد نمك، كام اهالي درياچه را شورتر خواهد كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، در اين ميان، والي درياچه هاي ايران محمدجواد محمدي زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست از طرفي مي گويد: «به دليل گرم بودن هوا و تبخير فوق العاده زياد و كاهش ميزان بارندگي به نسبت سال هاي گذشته، درياچه در يكي از بدترين اوضاع ممكن است» و از سويي ديگر خوش بينانه مي افزايد «ما فكر مي كنيم كه از سال آينده روند بازگشت درياچه اروميه به وضعيت قبلي شروع شود، اگر برنامه ها خوب پيش برود و تكاليف وزارت نيرو به خوبي اجرا شود، فكر مي كنيم تا پنج سال آينده به نتيجه خواهد رسيد و مشكل درياچه اروميه حل شود.» نظر شما درخصوص خوش بيني محمدي زاده چيست؟ آيا فكر مي كنيد عمر درياچه اروميه تا پنج سال آينده به دنيا هست؟
    
    اسماعيل كهرم كارشناس محيط زيست
    آقاي محمدي زاده اين نظر خوش بينانه را 5/1 سال پيش هم مطرح كرد و از آن زمان، يك انگشت هم وضعيت بهتر نشده كه بدتر هم شده است. كاري كه وزارت نيرو در اين برهه مي تواند انجام دهد آن است كه از ذخاير پشت سدها، حقابه درياچه اروميه را بدهد تا حيات به اين درياچه بازگردد، در اين ميان، پاسخ وزارت نيرو آن است كه مي گويد پشت سدها آبي ذخيره نشده! حال سوال اين است كه با اين جواب، آقاي محمدي زاده چه مي خواهد بكند. اگر بناست كاري شود بايد همين امروز شروع شود، دو سال ديگر دوره صدارت ايشان تمام مي شود و آن روز اين وعده ها به كس ديگري ارث خواهد رسيد. سه پنجم درياچه اروميه در حال حاضر خشك شده است يعني سه هزار كيلومترمربع از پنج هزار كيلومترمربع خشك شده و باقي مانده درياچه با عمق 5/2 متر هر روز بيشتر تحليل خواهد رفت. لازم به ذكر نيست كه بگويم، هر چقدر عمق آب كمتر شود، درجه حرارت آب و ميزان نمك بيشتر مي شود و درنتيجه سرعت خشك شدن افزايش مي يابد، نمي خواهم نفوس بد بزنم اما برخلاف نظر آقاي محمدي زاده من فكر مي كنم با روند موجود، درياچه اروميه تا سه سال ديگر كاملاخشك خواهد شد.
    
    رسول يونان شاعر و نويسنده، زاده دهكده اي در كنار درياچه اروميه
    من كنار اين درياچه به دنيا آمدم، نفس كشيدم، خيلي از شعرهاي من يا در كنار آن يا با ياد آنجا سروده شده است. اين درياچه تنها قسمت آبي زندگي من است. از اينكه او به بستر افتاده و نفس هاي آخرش را مي كشد، خيلي غمگين و نگرانم. چند روز پيش مادرم زنگ زده بود و گريه مي كرد، مي گفت: «اگر اين درياچه بميرد، همه ما خواهيم مرد.» مي گفت «هركس كه آن را از نزديك ببيند گريه مي كند». مرگ خوب نيست، حتي براي دشمن. مرگ درياچه اروميه، مرگ طبيعي نيست، مرگي است كه ديگران رقم مي زنند. سدها را بسته اند، آب ها را به رويش بسته اند، تا او از تشنگي بميرد. كاش اين سوال را از آنها مي پرسيديد كه جلو آب ها را گرفته اند، تا ببينيم چه سودي حاصل آنها مي شود. كاش آن لحظه من آنجا (زاده درياچه اروميه) نبودم تا اين سوال از كسي ديگري پرسيده مي شد، كاش سراغ كساني مي رفتند كه حرف شان تاثيرگذار باشد. اين درياچه فقط مال ما نيست، اين درياچه بخشي از زمين است، من در مورد خشك شدن زاينده رود نيز گريه كردم، نگران تالاب انزلي هم هستم، اينها نكته هاي زيباي كره زمين هستند. من خبرهاي خوبي از آنجا ندارم. الان اگر با لكنت با شما حرف مي زنم به خاطر بغضي است كه در گلويم است. نمي دانم چه بگويم براي كدام وزارتخانه نامه بنويسم (گريه مي كند)... نمي دانم بايد از كدام وزارتخانه خواهش كنم كاري كه وظيفه اش است را به خاطر ما انجام دهد... من خبرهاي خوبي از آنجا ندارم؛ آدم ها درياچه را آزرده اند و حالااو در راه آسمان است.
    
    نادر قاضي پور نماينده اروميه در مجلس
    خشكسالي درياچه از سال 1378 شروع شده است و هر سال، عمق درياچه كم و كمتر مي شود. اگر وزارت نيرو انتقال آب را از رودخانه ارس كه طرح اجرايي آن آماده شده است اجرايي كند در دو سال آينده يقينا درياچه اروميه احيا خواهد شد. قرار است 35 متر مكعب آب در ثانيه از يك ميليارد و 70ميليون مترمكعب آب مازاد رودخانه ارس را وزارت نيرو در دو سال آينده به درياچه اروميه انتقال دهد كه در بودجه امسال هم 25ميليارد تومان براي اين امر اختصاص يافته است و اين در شرايطي است كه از رديف بودجه هزار ميليارد توماني (يك ميليارد دلار) رودخانه ها و مناطق مرزي هم مي تواند برداشت كند. اگر وزارت نيرو بوروكراسي بين معاونت هايش را كاهش دهد و از دو ماه ديگر پروژه را كليد بزند قطعا درياچه احيا مي شود، مگر آنكه در امانت خيانت كنند و كار امروز را به فردا بيندازند. در پايان هم بايد اضافه كنم اگر امسال وزارت نيرو دست به كاري نزد براي مقابله با مرگ اروميه، ما خودمان با جمع آوري پول از مردم و با ياري خود مردم درياچه را احيا خواهيم كرد. به وزارت نيرو از همين جا اعلام مي كنم كه مردم استان بسيار ناراحت هستند و حتي در راهپيمايي روز قدس از من خواستند كه صندوقي براي اهداي كمك ها به نجات درياچه اروميه اختصاص دهيم، پس وزارت نيرو بداند اگر بيش از اين اهمال كند ما و مردم راسا براي نجات درياچه اروميه وارد عمل خواهيم شد.
نظرات بینندگان