arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

استفان والت: به انتقادات دولت ترامپ درباره برجام اعتماد نکنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد برجسته روابط بین الملل در دانشگاه‌ هاروارد آمریکا با بیان اینکه چند پرونده مطرح شده علیه توافق هسته‌ای یک دروغ بزرگ است، تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که به انتقادات دولت ترامپ یا طرح‌های آن برای جایگزین کردن برجام اعتماد شود.
استفان والت
به گزارش انتخاب، استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی با بیان این‌که کمپین جدید راه‌اندازی شده توسط آمریکا علیه توافق هسته‌ای غیر واقع‌بینانه، کوته‌بینانه و بی‌منطق است، نوشت که ایران با محدودیت برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده است، بنا بر این دست کم تا 15 سال از تبدیل شدن آن به عنوان یک کشور هسته‌ای جلوگیری خواهد شد. با این حال، اگرچه این توافق به نفع واشنگتن و متحدانش است، عده‌ای با انتقاد از توافق تلاش می‌کنند به آن ضربه بزنند.

آخرین دور از تلاش‌ها در این کمپین سخنرانی بی شرمانه و سراسر دروغ نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان در اندیشکده آمریکن اینترپرایز بود. این سخنرانی تنها از یک جهت مفید بود؛ خلاصه‌ای از تلاش‌های کاذب مخالفان سخت‌کوش توافق هسته‌ای از زمان حصول این توافق را نشان داد. متاسفانه باید گفت که این تلاش‌ها نه یک راهنمای مفید برای توافق هسته‌ای، جایگاه فعلی توافق و مهم‌تر از آن، نه به نفع منافع امنیت ملی آمریکا بوده است.

هیلی در کنار دیگر موضوعات، به غلط ادعا می‌کند که توافق به ایران همه آنچه را که می‌خواسته داده است. حقیقت 180 درجه با این ادعا تفاوت دارد؛ ایران غنی‌سازی اورانیوم را محدود کرده، 13 هزار سانتریفیوژ خود را از کار انداخته، راکتور اراک را اوراق کرده، اجازه استقرار ابزاراهای بازرسی دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را داده و پروتکل الحاقی ان پی تی را اجرا کرده است و تمامی این‌ها را پیش از آنکه آمریکا یا هر کس دیگری تحریم‌ها را لغو کند، انجام داده است.

هیلی همچنین مدعی شد که ایران چند بار توافق هسته‌ای را نقض کرده است. دروغی که تلاش می‌کند این حقیقت را که دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده‌اند، ایران به توافق پایبند است، از بین ببرد.

وی در ادامه دیدگاه‌های معمول نو محافظه‌کاران درباره فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را تکرار کرد، موضوعی که هرگز بخشی از توافق هسته‌ای نبوده است. هیلی همچنین ادعایی را مربوط به سایت‌های اعلام شده احتمالی ایران مطرح کرد که آژانس بین‌المللی تا کنون به آنها دسترسی نداشته است. در این منطق پیچیده مورد نظر هیلی، هیچ راهی وجود ندارد تا زمانی که ما از تمام آزمایشگاه‌ها، سایت‌های نظامی، مساجد، اطاق‌های هتل‌ها، بخش‌های زایمان و دیگر اماکن این کشور بازدید نکنیم، بفهمیم ایران به توافق عمل می‌کند یا نه.

استفان والت تاکید کرد: مطرح کردن ادعاهای غلط بسیار ساده‌تر از پرداختن به واقعیت است. مخالفان برجام که نتوانستند رئیس‌جمهور اوباما را از ابتدا از مذاکره بازدارند، اکنون ادعا می‌کنند که عدم تائید پایبندی ایران اولین گام برای متقاعد کردن ایران و دیگر طرف‌های توافق برای موافقت با اصلاحات اساسی یا محدودیت‌های جدید است. اما همان‌طور که قبلا گفته‌ام، این یک امید بیهوده و حتی خنده‌دار است. برخلاف منابع غیر قابل اعتماد بلومبرگ، دیگر طرف‌های توافق به طور جدی متعهد به توافق و خواهان حفظ آن هستند، حتی اگر دوست باشند که برخی دیگر از رفتارهای ایران را به طریقی دیگر حل و فصل کنند. مهم‌تر این است که این دیدگاه‌ به اشتباه فرض می‌کند که آمریکا اهرم فشاری نامحدود بر ایران دارد و این سخت‌گیری به شکلی معجزه آسا به حصول یک توافق بهتر با ایران منجر خواهد شد.

چنین رویکردی در سال‌های 2000 تا 2012 نیز به کار گرفته شد که باعث شد ایران از صفر سانتریفیوژ به هزار سانتریفیوژ برسد. این رویکرد زمانی تغییر کرد که آمریکا حاضر شد برخی از خطوط قرمز خود علیه ایران را کنار بگذارد. همین منطق در حال حاضر نیز همچنان پابرجاست.

والت با بیان اینکه نابود کردن توافق هسته‌ای محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران را از بین می‌برد، نوشت: در این صورت ایران اجازه خواهد داشت اگر بخواهد به سمت توسعه تسلیحات هسته‌ای پیش برود. اگر آمریکا برجام را نابود کند و جنگ‌طلبان باز هم درباره تغییر نظام صحبت کنند، میل به بازدارندگی افزایش می‌یابد و احتمال اینکه ایران برای این بازدارندگی به سمت سلاح هسته‌ای برود، بیشتر خواهد شد.

اما اگر این نتیجه را دوست ندارید، همیشه یک گزینه سوم هم وجود دارد؛ یک جنگ پیشگیرانه. آنچه آمریکا و کشورهای منطقه خاورمیانه در این مقطع زمانی واقعا به آن نیاز دارند، جنگی دیگر است. اگر جنگ با داعش، ادامه درگیری در سوریه، وضعیت بحرانی یمن و افراط گرایی، بیماری و کمپین بمباران تحت رهبری عربستان سعودی کافی نیست، اکنون زمان بسیار مناسبی برای شروع جنگ با ایران است.

به طور قطع، جای تعجب نیست، آنهایی که به تلاش خود برای نابود کردن برجام ادامه می‌دهند، اغلب همان‌هایی هستند که بارها خواهان اقدام نظامی علیه ایران شده بودند. آنها همان‌هایی هستند که به شما گفتند ساقط کردن صدام حسین راحت و ارزان است و خاورمیانه را تبدیل به دریایی از دموکراسی‌های حامی ایران خواهد کرد. حیرت‌آور است که این افراد هنوز جدی گرفته می‌شوند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان