arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

اعتراض تند بهروز افخمی به پور احمد: احیانا می خواهد با این حرفها نماینده مجلس شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهروز افخمی کار گردان مشهور سینمای ایران درتازه ترین گفت وگوی خود با روزنامه تماشا از کیومرث پور احمد دبیر جشن خانه سینما به شدت انتقاد کرده است .

 به گزارش انتخاب به نقل از پارس توریسم آقای افخمی پیش از این در نامه ای به پوراحمد از او خواسته بود تا فیلم " فرزند صبح " در جشن خانه سینما داوری نشود .بهروز افخمی پس از محسن امیر یوسفی و سعید نبی (کار گردان سینمای مستند)سومین فیلمسازی است که به این دوره جشن خانه سینما اعتراض می کند .

/فرزند صبح را من کار گردانی نکرده ام /

 افخمی در نامه خود نوشته بود :فيلم فرزند صبح را من کارگرداني نکرده‌ام. آنچه با عنوان «فرزند صبح» و ضمن سو استفاده از تکه‌هاي فيلمبرداري شده فراهم شده است، مجموعه‌اي است از قاب‌هاي تحريف شده و از شکل افتاده با تصاوير مات و محو که به شلخته‌ترين نحو لحظات مرده و نماهاي بي‌ترتيب را با دوبلاژ سرسري و موسيقي نامربوط و نامطبوع تزئين کرده است و به يکي از بي‌ريخت‌ترين و بي‌سر و ته‌ترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران شکل داده‌اند.

 /واکنش منفی پور احمد به درخواست افخمی /

 اما چند روز پس از اظهارات افخمی ، دبير جشن پانزدهم درباره  درخواست بهروز افخمي براي خروج «فرزند صبح» از داوري جشن خانه سينماگفته بود : افخمي مي گويد;««فرزند صبح» فيلم من نيست» اما اين فيلم، افخمي است و ايشان بايد خيلي قبل تر چنين چيزي را مي گفت.  وي توضيح داد: طبق مقررات جشن خانه سينما، ما فيلم ها را از تهيه کننده ها مي گيريم. آقاي افخمي تنها مي توانند درخواست حذف نامشان را در بخش کارگرداني داشته باشند.

 /پور احمد می خواهد احیانا بااین حرفها نماینده مجلس شود/

 اما بهروز افخمی در گفت وگوی خود با الهه عبداللهی که در شماره روز شنبه روزنامه تماشا منتشر شد واکنش تندی به اظهارات پور احمد نشان داده وگفته است :آقای شرف الدین که تکلیفش معلوم است اما من فکر می کردم آقای پور احمد چیزهایی از فیلمسازی می دانند .باید از ایشان پرسید اگر نماهای فیلم خودت رااز چپ ببرند و از بالاو پایین گشاد کنندو به اندازه نصف زمان ۹۰دقیقه ای آن آب قاطی اش کنند یعنی سروته نماها را اینقدر کش بدهند که ۴۰دقیقه به زمان فیلم اضافه شود .هنوز فکر می کنید که آن فیلم را باید فیلم شما به حساب آورد؟حالا کار نداریم به برهم زدن ترتیب صحنه ها و صدا گذاری دل بخواهی و دوبلاژسرسری و موسیقی نامربوط. من نمی دانم  آقای پوراحمد زمانی که این حرف رازده ،هنوز خودش را فیلمساز می دانسته یانه ؟ احیانا می خواهد بااین حرفها نماینده مجلس شود .

 /انتقاد از نفاق پیش آمده /

 پیش از این نیز سعید نبی کار گردان مطرح سینمای مستند و کار گردان فیلم تحسین شده "سقفهای کوتاه " در نامه ای انتقادی ،انصراف خودرااز حضور فیلمش  در جشن خانه سینما اعلام کرده بود . آقای نبی در نامه خود نوشته بود :دبير محترم جشن پانزدهم خانه سينما، دبير محترم اجرايي و هيئت محترم بازبين جشن مي‌دانيم كه به اين فيلم لطف داشته، براي آن وقت صرف كرده و آن را با ارائه نامه و مبتني بر تصميم جمعي بازبيني و انتخاب براي بخش مسابقه نموده‌ايد،‌ اما به دليل اعتراضات موجود و نفاق پيش آمده مصلحت را اين‌گونه يافتيم و ضمن احترام به شخصيت والاي شما و تمامي زحماتي كه براي سينماي دوباره جان گرفته مستند در اين سال در خانه سينما كشيده‌ايد، اين تصميم را گرفته‌ايم. اميدواريم اين نامه به عنوان يك سند در سينماي مستند ايران احترامي باشد به قانون برگزاري جشن خانه سينما.

 /التماس کار گران صنعت کفش/

 بد نیست بدانید که فیلم " سقفهای کوتاه "با تمجید منتقدان ورسانه هامواجه شده بود وبه طور مثال نویسنده شرق  در تمجیداز این فیلم نوشته بود : آقاي معاون، آقاي نماينده مجلس، آقاي دولتي، آقاي تاجر كفش و آقاي... آيا فيلم زير صفر را ديده ايد؟ در اين فيلم كارگران صنعت كفش التماس مي كنند، گريه مي كنند، از مرگ سخن مي گويند، تمنا مي كنند، از كفش هاي چيني ابراز تنفر مي كنند و مي شكنند. همچنین فرهاد ورهرام کار گردان برجسته سینمای مستند در نشست نقد وبررسی این فیلم به تمجید ازاین ساخته سعید نبی پرداخته بود .

/انتقاد به تنگ بودن قیف انتخاب/

اما محسن امیر یوسفی کار گردان مطرح سینمای ایران دیگر معترض امسال جشن خانه سینما بود . آقای امیر یوسفی در نامه ای خطاب به پور احمد انتقاد خود رااز انتخاب فیلمها بیان کرده وگفته بود :آقاي پوراحمد! وقتي قيف انتخاب اينقدر تنگ و پيچيده است واي به ظرف داوريش! و واي به اون موقع که مباحث حوزه نظري مستند بخواهند به زور و به فرموده وارد حوزه اجرائي شوند!»

امیر یوسفی درادامه نامه خود که با لحن جالب و طنزی نوشته بود آورده بود :ولي بنده به عنوان عضو کم کار مستندسازان غيرتلويزيوني! خواهشمندم قضيه کم بودن تعداد مستندهاي بخش مسابقه را طبق اختيارات قانوني خودتان حل و فصل نمائيد.»

اين كارگردان در پايان اين نامه خطاب به كيومرث پوراحمد نوشته :«درشرايطي که جشنواره فيلم فجربخش فيلمهاي مستند را حذف کرده و جشن مستند خانه سينما ازمعدود فرصتهاي ديده شدن و عرض اندام فيلمهاي مستند و مستقل ميباشد، پيشنهاد مي‌کنم تعداد بيشتري از فيلمهاي مورد تائيد هيئت محترم انتخاب را به بخش مسابقه امسال اضافه کنيد.
نظرات بینندگان