arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

خبرگزاری فرانسه: قطر فراتر از انتظارها مقاومت کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحریم کشورهای عربی علیه قطر را برررسی کرده و مدعی شده است که کشور کوچکی چون قطر فراتر از انتظارها مقاومت کرده است.

به گزارش انتخاب این خبرگزاری در گزارش خود آورده اسات: بحران خلیج فارس همچنین ناتوانی کشورهای غربی را فاش کرد با همه طرف ها هم پیمان هستند و در منطقه منافع حیاتی دارند. به عنوان مثال قطر بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه خلیج فارس را در خاک خود جای داده است.

دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته با توجه به نبود پیشرفت در میانجیگری کویت در بحران خلیج فارس گفت: « من فکر می کنم این چیزی است که به شیوه بسیار ساده حل خواهد شد ».

ترامپ با امیر قطر و ولیعهد عربستان سعودی گفتگو کرد و آنها یک روز بعد نخستین بار از آغاز بحران گفتگو کردند. اما این امیدواری چندان دوام نیاورد و ریاض هر نوع گفتگو را با ابراز تردید درباره حس نیت قطر تعلیق کرد. به نظر می رسد برخی کشورها از جمله ایران و ترکیه از این بحران سود می برند.

این دو کشور از شکاف های دیپلماتیک میان کشورهای عربی خلیج فارس بهره می برند. بر اساس آماری رسمی که در مسقط پایتخت عمان منتشر شد مبادلات تجاری این کشور با قطر از ماه ژوئن 2000 درصد افزایش یافته است.

به گفته اولریخسن، وجهه قطر که قرار است جام جهانی 2022 فوتبال را برگزار کند با خطر رو به رو است اما این کشور فراتر از پیش بینی مقاومت کرده است. دیویدسون اعلام کرد اما این وضع تا ابد ادامه نخواهد داشت و دوحه می تواند خیلی زود جایگاه خود را بازیابی کند.

چهار کشور ضد قطر 22 ژوئن فهرستی را درباره 13 درخواست خود از جمله تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، توقف حمایت قطر از برخی گروه های افراطی و اخراج اعضای اخوان المسلمین که آنها را تروریست تلقی می کنند ارائه کردند.

به گفته دیویدسون، « تنها راه حل واقعی این است که قطر درخواست های » این چهار کشور را بپذیرد چون این « تنها سناریوی عملی است که به ریاض و ابوظبی امکان می دهد به اندازه کافی وجهه خود را بازیابند و از بحران جدید مانع خواهد شد ».

نظرات بینندگان