arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

خرازی: اجازه سوءاستفاده آمریکا از بحث بازدیدهای آژانس را نمی دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اعلام کرد که اجازه سوءاستفاده آمریکا از بحث بازدیدهای آژانس داده نمی شود.

به گزارش انتخاب، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشستی با حضور گرت ایوانز، وزیر خارجه اسبق استرالیا در خصوص موانع بانکی باقی ماند بعد از اجرایی شدن برجام اظهار داشت: هر کشور مستقلی برای حل مشکلات بانکی می تواند گام های لازم را بردارد، مثلا تاکنون کره جنوبی و اتریش این کار را انجام داده اند و اخیرا کره جنوبی ۷ میلیارد دلار فاینانس کرد و همچنین یکی از بانک های اتریشی قراردادی با ایران امضا خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه برخی از بانک هایی که با آمریکا معاملات زیادی دارند نگران تحریم های این کشور در صورت همکاری با ایران هستند، افزود: از دولت استرالیا انتظار داریم که راه حلی برای رفع مشکلات بانکی پیدا کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا نیز عنوان کرد: ما در خصوص کسانی که پناهجو هستند براساس مبانی حقوق بشر نمی توانیم برای بازگردان آنها متوسل به زور شویم و از دولت استرالیا درخواست داریم که به این افراد ویزا ندهد.

خرازی در پاسخ به سوالی در خصوص بازرسی های آژانس انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران تصریح کرد: در برجام ساز و کاری برای بازدید از مراکز مختلف در نظر گرفته شده، اما مراکز نظامی وضعیت ویژه ای داردو بحث امنیت ملی است، در برجام نیز روش های خاصی در نظر گرفته شده و به این سادگی نیست که کشور سومی تقاضا کند که آژانس بخواهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند، باید برای خود آژانس بین المللی انرژی اتمی نقاط مشکوکی وجود داشته باشد و تقاضا کند.

وی ادامه داد: در صورت تقاضای آژانس ایران مسیرها و روش های خاصی را می تواند پیشنهاد دهد، که هم آژانس بتواند وظیفه خود را انجام دهد و هم بازدید نباشد. اینگونه نیست که آمریکا فشار بیاورد و هر ادعایی که وی کند منجر به بازدید شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه تاکید کرد: ایران به این بازدید ها حساس است و اجازه نخواهد داد از این بازدیدها سوء استفاده ای صورت بگیرد.

خرازی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با برقراری ارتباطات تجاری با آمریکا اظهار داشت: آمریکا غیرقابل اعتماد است، ما دیدیم که در زمان اوباما این کشور با کوبا قراردادی را امضا کرد و لی ترامپ این قرارداد را زیر پا  گذاشت، همچنین تفاهمنامه آب و هوایی پاریس نمونه ای دیگر از بدعهدی آمریکاست.

وی با بیان اینکه مشکلات ما با آمریکا با برقراری ارتباط تجاری حل نمی شود و مسائل سیاسی بسیار پیچیده تر از این است، گفت: منعی برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران نداریم و اگر دولتشان اجازه بدهد آنها می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: امروز ما شاهد این هستیم که کشورهایی که سال هاست با آمریکا در ارتباط هستند مانند استرالیا، آلمان و فرانسه با آمریکا مشکل دارند و می گویند آنها غیرقابل پیش بینی هستند.

خرازی در خصوص عکس العمل ایران بعد از خروج آمریکا از برجام نیز تصریح کرد: ما الان موضع صریح نمی گیریم، باید ببینیم بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهایی اروپایی چه واکنشی نشان می دهند و ما برای هر شرایطی سناریوهای مناسب طراحی کرده و آماده عکس العمل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در هر شرایطی به فکر استقلال کشور و منافع ملی هستیم، عنوان کرد:ما این را اثبات کرده ایم که به هر قیمتی شده منافع خود را دنبال میکنیم و فعالیت های هسته ای کشور برای ما افتخار است و حتی غربی ها نیز دستاوردهای ما را شگفت انگیز می دانند و یکی از دلایلی که غربی ها حاضر به مذاکره با ایران شدند همین پیشرفت هایی بود که ما در زمان تحریم ها به آن دست یافتیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان تاکید کرد که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی در خصوص برجام مقام معظم رهبری است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان