arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

اسرائیل معافیت سربازی یهودیان ارتودکس را لغو کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاه عالی رژیم صهیونیستی حکم داد که قانون معافیت یهودیان ارتودکس از خدمت وظیفه نظامی مغایر با قانون اساسی است؛ این تصمیم احتمالا تنش‌ها میان یهودیان مذهبی و سکولار را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، دادگاه عالی اسرائیل روز سه شنبه یک قانون مربوط به سال ۲۰۱۵ را که براساس آن یهودیان ارتودکس از خدمت وظیفه نظامی معاف می‌شدند، لغو کرد.

این تصمیم همچنین علاوه بر افزایش تنش میان یهودیان سکولار و مذهبی، احتمالا ائتلاف راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را که به حمایت احزاب سیاسی ارتودکس اتکای زیادی دارد، تضعیف خواهد کرد.

قضات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با هشت رای موافق مقابل یک رای مخالف اعلام کردند که معاف کردن یهودی‌های ارتودکس تبعیض‌آمیز و مغایر با قانون اساسی است.

دادگاه همچنین به دولت اسرائیل یکسال فرصت داد تا این مساله را مورد رسیدگی قرار دهد.

یهودیان ارتودکس بالغ بر چند دهه است که به خدمت نظامی اجباری نمی‌روند در حالی که دیگر مردان و زنان یهودی موظف هستند که در ۱۸ سالگی وارد خدمت وظیفه نظامی شوند.

همچنین بسیاری از این اسرائیلی‌ها تا سن ۴۰ سالگی ممکن است برای خدمت‌های دوره‌ای در ارتش فراخوانده شوند.

ارتودکس‌های مدعی هستند که با توجه به اینکه آنها به دنبال فراگیری و حفظ مذهب یهودی هستند باید از خدمت نظامی معاف شوند.

در سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی برای جذب یهودیان ارتودکس به خدمت نظامی صورت گرفت که منجر به خشونت و اعتراضات شد.

این یهودیان برآورد شده که حدود ۱۰ درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند اما با توجه به افزایش زیاد نرخ زاد و ولد میان آنها که به هفت فرزند در ازای هر زن رسیده احتمالا تا سال ۲۰۵۰، ۲۹ درصد این جمعیت را به خود اختصاص خواهند داد.
نظرات بینندگان